MCV-ul și deficitul, două pârghii prin care Comisia Europeană constrânge Guvernul de la București, se dovedesc din nou doar simple instrumente numai bune de folosit în bătălia politică internă din România. Ceea ce era obligatoriu pentru PSD este facultativ acum pentru Guvernul PNL. Cel puțin asta dau de înțeles liberalii.

Iohannis și PNL ignoră niște reguli, dar obligă PSD să le respecte

După ani în șir în care Guvernele PSD au fost puse la colț pe motiv că nu respectă MCV și riscă să depășească deficitul, Executivul PNL și președintele Klaus Iohannis acționează ca și când acestea ar fi facultative. Iată cele mai recente declarații în acest sens.

Raluca Turcan despre deficit, pe 7 decembrie
Vicepremierul Raluca Turcan a declarat, sâmbătă, că deficitul bugetar pentru anul 2020 va fi de 3.5%, dând de înțelesc că acest lucru va fi acceptat de Comisia Europeană.

„Evident că avem constrângerea bugetară de 3%, dar orice partener, dacă vede în tine un colaborator onest, profesionist și determinat să facă lucrurile bine, are deschiderea să îți accepte o reașezare a planului. În momentul când noi am ajuns la guvernare deficitul era gata depășit, era 3%, în condițiile în care el trebuia să fie 2.79%. La Comisia Europeană prezentăm situația și spunem că noi țintim un deficit de 3.5% pentru anul viitor”, a spus Raluca Turcan, la Digi24

Iohannis, despre MCV, în conferința de la Cotroceni din 5 decembrie
Președintele Klaus Iohannis a explicat săptămâna aceasta, referindu-se la procedura de numire a procurorilor șefi criticată de MCV, cum stau lucrurile cu recomandările Comisiei Europene. Nu înseamnă că trebuie schimbată obligatoriu legea, a tradus președintele. Comisia Europeană a recomandat ca Secția pentru procurori a CSM să aibă un rol esențial și proactiv în procesul de numire a procurorilor de rang înalt, în vreme ce în legislația acum în vigoare dă doar un aviz consultativ.

Jurnalist: În rapoartele MCV din anii precedenți se recomanda în mod repetat schimbarea procedurii privind numirea procurorilor de rang înalt în vederea depolitizării și a stabilirii unor criterii foarte clare. Cu toate acestea, guvernul, ministrul Justiției a demarat procedura pentru numirea în unele funcții. Pentru că suntem, iată, în fața primei încălcări din partea noului guvern a unei recomandări MCV, v-aș ruga să ne spuneți ce garanții puteți să ne oferiți că aceste numiri nu vor fi rezultatul unui troc politic?

Citeste si...  La turul II al prezidențialelor, Orban, în vizită la Ministerele de Externe și Interne

Iohannis și PNL ignoră niște reguli, dar obligă PSD să le respecte

Klaus Iohannis: Vă garantez eu că nu vor fi rezultatul unui troc politic, fiindcă până la urmă ajung la mine. Dar haideți să clarificăm un pic lucrurile. Nu încalcă nimeni prevederile MCV. MCV nu dictează legislație națională, MCV vine cu recomandări și aceste lucruri trebuie transpuse de către decidenți în legislație sau în metodologie. Ceea ce s-a solicitat în MCV este îmbunătățirea procedurii.

Asta nu înseamnă că trebuie schimbată obligatoriu legea. Ceea ce au vrut să ne transmită, și știu acest lucru fiindcă am cercetat puțin mai în profunzime, se dorește o mai bună transparentizare și o mai bună clarificare a procedurii.

În legislația, și cea veche și cea nouă, numirea procurorilor de rang înalt se tratează foarte sumar, trebuie să recunoaștem acest lucru, adică ministrul propune, CSM avizează, Președintele semnează. Pentru a face întreg procesul mai transparent și mai ușor de înțeles trebuie lămurite câteva elemente intermediare şi cred că domnul ministru al Justiției a făcut aceste lămuriri destul de bine în ultima prezentare pe care a avut-o.

În speță, a explicat când și cum se depun solicitările, când și cum se analizează, cum se fac interviurile și așa mai departe. Eu cred că este un progres semnificativ și, dacă veni vorba de numiri politice, de când sunt eu Președinte nu s-au făcut numiri care au rezultat din ceea ce ați spus dumneavoastră, un fel de troc politic, ei eu am avut întotdeauna grijă ca aceste numiri să se facă corect, în litera și spiritul legii..