Ucraina
Actualitate

Ucraina și-a triplat traficul de mărfuri pe Brațul Chilia. Dunărea devine o infrastructură critică pentru exportul de cereale

În primele luni ale anului 2023, Ucraina a triplat cantitatea de marfa pe care o tranzitează prin porturile sale de la Dunăre. Intenția în viitor este de a crește șenalul navigabil pe brațul Chilia, pentru a permite navelor de tonaj mai mare să ajungă pe teritoriul ucrainean.

Agenția de Stat pentru Reconstrucția Ucrainei a făcut publice o serie de date din care rezultă că transportul de marfă pe brațul Chilia, al Dunării, s-a triplat.

În prezent, canal pe partea românească are o adâncime a șenalului navigabil de 7.2 metri, fapt ce permite tranzitul navelor de tonaj mediu din Marea Neagră, spre și dinspre porturile românești, de la Galați sau Brăila, dar și spre cele din Ucraina, Izmail, Reni și Ust-Dunaisk.

Șeful Agenției de Stat pentru Reconstrucția și Dezvoltarea Infrastructurii din Ucraina, Mustafa Nayem a declarat că planurile țării sale sunt de a crește capacitate de transport prin porturile de la Dunăre, la 30 de milioane de tone anual.

Au fost manipulate 11.5 milioane de tone de marfă

În cazul în care Rusia va denunța pactul care se referă la posibilitatea de export a cerealelor ucrainene, care acum se face direct prin porturile de la Marea Neagră, singura posibilitate pentru Ucraina, va rămâne Dunărea.

Datele oficiale din Ucraina mai arată că în luna mai, prin porturile maritime Reni, Izmail și Ust-Dunaysk au fost tranzitate trei milioane de tone de marfă. În primele luni ale anului 2023, datele oficiale mai arată că prin cele trei porturi au fost manipulate 11.5 milioane de tone de marfă.

Din acest motiv, pentru a crește tonajul de marfă importat sau exportat, Ucraina vrea să demareze consultări cu Uniunea Europeană și cu România pentru adâncirea șenalului navigabil pe partea sa, la 7,2 metri, adică la același nivel cu cel al canalului Sulina, un alt canal al Dunării.

Ministrul Agriculturii din Ucraina vorbește și despre ”porturi uscate”

Guvernul Ucrainei a elaborat deja o serie de strategii alternative care vor permite continuarea exporturilor de cereale, în cazul în care Rusia va denunța acordul încheiat prin intermedierea Turciei.

Taras Vysotsky, ministru adjunct la Ministerul de Politici Agrare și Alimentației a declarat că una dintre porțile de acces spre lumea largă a cerealelor produse aici, sunt porturile Dunărene.

”Avem mai multe strategii: extinderea capacității de tranzitare a regiunii Dunării și creșterea capacității de transbordare a cerealelor în această regiune. De asemenea, continuăm să punem în funcțiune puncte de trecere suplimentare și ”porturi uscate” la granița de vest cu Polonia și România. Măsurile alternative sunt dezvoltate în mod activ, de fapt, au fost finalizate și ar trebui să ajute Ucraina să contribuie în mod continuu la securitatea alimentară internațională și să asigure exporturile”, a declarat el în timpul unui telejurnal național de luni.

blank