Ucraina
International

Ucraina au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic

Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .

Rusia a trimis în Ucraina un transportor blindat de trupe „Ladoga” extrem de rar, conceput inițial pentru a asigura transportul VIP al oficialilor sovietici în timpul Războiului Rece, în cazul unui potențial atac nuclear, biologic sau chimic. Mai mult, se pare că vehiculul respectiv a devenit încă o victimă a unui atac ucrainean cu drone cu vedere la prima persoană (FPV), fiind probabil distrus.

Imaginile cu atacul asupra Ladoga au fost postate pentru prima dată pe canalul de Telegram al Brigăzii 63 Mecanizate din Ucraina pe 21 martie. Deși momentul și locația exactă a filmării nu pot fi detaliate cu certitudine, se pare că Brigada 63 Mecanizată a fost implicată în luptă – împreună cu soldați din Brigăzile 60 și 93 Mecanizată, în apropierea orașului Liman, regiunea Donețk – în jurul datei în care a fost postată inițial înregistrarea.

Vehiculul din epoca sovietică a fost proiectat în anii ’70 pentru a deplasa personalul de rang înalt al Kremlinului în cazul unui atac nuclear, biologic sau chimic major și a fost construit folosind șasiul unui tanc de luptă principal T-80.

De asemenea era menit să funcționeze ca un hub temporar de comandă și control, dacă oricare dintre aceste scenarii se întâmplau.

În ceea ce privește istoria cunoscută a Ladoga, KB-3 de la uzina Kirov din Leningrad, cunoscută astăzi sub numele de Spetsmaș, a început să proiecteze ceea ce avea să devină Ladoga la sfârșitul anilor 1970. Cerințele proiectului prevedeau că vehiculul trebuia să se bazeze pe tehnologiile existente și să asigure o protecție robustă împotriva unei potențiale contaminări nucleare, biologice și chimice.

Proiectanții de la uzină au ales șasiul lui T-80 ca punct de plecare și au păstrat motorul cu turbină cu gaz GTD-1250 de 1.250 de cai putere al variantei T-80U, care a fost introdus în serviciu în 1976.

Dincolo de aceasta, au fost aduse modificări atât la exteriorul, cât și la interiorul vehiculului. În exterior, Ladoga a pierdut turela de tun a lui T-80. A fost creată o structură superioară nou proiectată și o cabină interioară. Accesul în interiorul vehiculului a fost asigurat prin trape pe acoperiș, precum și printr-o ușă laterală cu trepte integrate. În general, cu modificări, Ladoga avea aproximativ 42 de tone.

În interior putea transporta patru persoane. O jumătate din cabină constituia o zonă de control, împreună cu postul de conducere. Cealaltă era delimitată pentru pasagerii de profil înalt. Se presupune că interiorul vehiculului era prevăzut cu ceea ce a fost descris ca fiind o „căptușeală anti-neuroni”, împreună cu alte modificări, pentru a proteja împotriva radiațiilor în cazul unui incident nuclear. Un sistem de control al mediului capabil să țină la distanță contaminarea din aer era, de asemenea, o caracteristică centrală.

Cea mai faimoasă și posibil singura utilizare operațională a Ladoga a fost în timpul dezastrului de la Chornobîl de la sfârșitul lui aprilie 1986. Un Ladoga cu numărul „317” a fost mutat de la Leningrad la Kiev la începutul lunii mai a acelui an. Un detașament special a efectuat recunoașteri la centrala electrică de la Chornobîl în urma incidentului folosind acel vehicul până în toamna anului 1986. După finalizarea acelei operațiuni vehiculul, 317 a fost decontaminat și returnat la Leningrad.

Dar producătorul LKZ a construit nu mai mult de patru sau cinci, inclusiv prototipul, care a fost expediat în toată țara pentru teste suplimentare.

Apariția sa pe câmpul de luptă ucrainean atrage atenția asupra problemelor Rusiei în înlocuirea actualei flote de tancuri, care a suferit lovituri de când a început războiul în urmă cu doi ani.

Forțele lui Vladimir Putin au pierdut 6.904 de tancuri de când au invadat Ucraina pe 24 februarie 2022, potrivit unei estimări din surse de la Kiev.

Pentru a combate acest lucru, oficialii de la Moscova au scos din depozite tancuri vechi, unele din anii ’50. Canalul de Telegram AFV Recognition, scrie că dintre toate vehiculele care au fost scoase din depozite și folosite de Rusia în acest război, acesta era ultimul pe listă la care se gândise, darămite să fie distrus”.

Rusia a susținut că a crescut producția de tancuri noi de la începutul războiului pentru a le înlocui pe cele pierdute în lupte.

Dar experții cred că armata repară de fapt echipamente mai vechi, care au fost depozitate de la sfârșitul Războiului Rece sau poate chiar de mai vechi.

blank