Economic, Featured

Statul, dispus să scadă preţul carburanţilor. Cu cât va fi diminuat

Preţul carburanţilor la pompă ar putea fi redus, a afirmat ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, precizând statul mizează pe o creştere a consumului.

Ministrul de Finanţe, Eugen Teodorovici, a declarat joi seară, la Antena 3, că la nivelul Guvernului se discută despre eliminarea supraccizei la combustibil, ceea ce va conduce la o scădere a preţului la pompă, dar statul mizează pe o creştere a consumului.   ”Am lansat o idee în Guvern, se discută acest lucru în cadrul Guvernului şi ca să o spun comun, am propus eliminarea supraccizei la combustibil, ceea ce va conduce la scăderea preţului la pompă. În primă fază ai o scădere în ceea ce priveşte veniturile la buget, dar pe termen lung vei avea o creştere prin creşterea consumului.”, a declarat Eugen Teodorovici, la Antena 3.   Ideea eliminării supraaccizei la carburanţi a fost vehiculată încă de la începutul lunii septembrie, când Teodorovici a spus că benzina şi motorina se vor ieftini cu circa 38 de bani pe litru.    „Va fi o propunere din partea noastră ca Minister de Finanţe vizavi de supracciză, până la final de an. Vom face o analiză de oportunitate. Prima acţiune în România este să spui că vei avea un minus pe buget, dacă scoţi o taxă, dar trebuie să te uiţi la efectele de runda a doua. Dacă o astfel de taxă poate produce efecte pozitive în economie, este foarte bine”, a spus Teodorovici, la TVR.   „Analizăm. Facem nişte calcule. Eu sunt tentat să propun o astfel de chestiune”, a precizat ministrul. În ceea ce priveşte efectele de runda a doua, oficialul de la Finanţe a dat drept exemplu alinierea rovignetei la o directivă europeană, ceea ce ar fi crescut costurile pentru transportatori, astfel încât s-a decis ca aceasta să nu fie aliniată la normele europene.   „Am avut o discuţie în Guvern. Doamna prim-ministru a decis amânarea unei astfel de măsuri, ceea ce este foarte corect, pentru că o creştere a ei (a rovignetei – n.r.), chiar dacă li se aplica transportatorilor, efectele erau în economie. (…) Acesta este un lucru foarte bun, pentru că nu mai transpunem imediat ceea ce la nivel european vine ca şi obligaţie”, a subliniat Teodorovici.   Supraacciza, introdus[ de Mi;a anul trecut   Guvernul a aprobat, în şedinţa din 30 august 2017, majorarea accizelor la carburanţi în două etape – de la 15 septembrie şi 1 octombrie.   Ministrul Finanţelor de-atunci, Ionuţ Mişa, anunţa că introducerea supraaccizei va genera o majorare de câte 0,16 lei/litru pentru toate tipurile de carburanţi – benzină cu plumb, fără plumb şi motorină.   El susţinea că această majorare se produce în etape „pentru a nu crea un şoc la nivelul consumului care poate genera creşteri de preţ, automat scăderi de consum şi poate afecta bugetul de stat”.   De la momentul la care a fost anunţată această măsură, preţurile carburanţilor la pompă au început să crească.   Premierul de-atunci, Mihai Tudose, a susţinut că nu decizia de a introduce supraacciza la carburanţi a generat creşteri de preţuri la pompă, pentru că nu intrase încă în vigoare şi c[ va discuta cu reprezentanţii companiilor petroliere, iar în cazul în care va constata că preţurile au crescut preventiv, va lua măsuri în consecinţă.   „Preţul nu poate numai să scadă, dar în mod cert nu este influenţa accizei, fiindcă acciza încă nu a intrat în vigoare (…) O să avem o discuţie pe 15-16 septembrie (2017 – n. red.), să vedem exact care a fost influenţa. Dacă barilul a crescut, o să avem o discuţie, dacă au avut alte cheltuieli, este altă discuţie, iar dacă a crescut artificial, cred că nu mai avem nicio discuţie”, declara Tudose, în toamna anului trecut.    

blank