Actualitate, Featured

PMB. Ministrul Finanţelor demonstrează o gravă necunoaşterea procedurilor şi prevederilor legale

Referitor la declarația ministrul Finanțelor Publice, făcute în conferința de presă susținută după ședința Guvernului din 28 noiembrie 2019, Primăria Municipiului București face următoarele precizări:

Ministrul Finanțelor demonstrează o gravă necunoaștere a procedurilor și prevederilor legale, iar prin declarațiile sale confirmă faptul că solicitarea adresată de Ministerul Finanțelor Primariei Capitalei, de a transmite sumele necesare pentru anumite categorii de cheltuieli, a fost formală, fără a exista o intenție clară de a include Municipiului București în rectificarea pe care urma să o aprobe Guvernul.

Referitor la afirmatia ministrului de Finante, potrivit careia „Primăria deja a primit la rectificarea trecută 100 de milioane de lei, din care ştiu că a cheltuit doar 33 de milioane, deci mai erau vreo 70 de milioane”, pentru corecta informare a ministrului Finantelor si a opiniei publice, va informam:

Suma de 100 milioane de lei, alocata Municipiului București, in urma rectificarii bugetare din octombrie 2019, poate fi folosită EXCLUSIV pentru asigurarea continuității serviciului public de alimentare cu energie termică, așa cum a fost subliniat inclusiv în Hotărârea de Guvern nr. 747/14.10.2019.

Reiterăm că Primăria Municipiului București nu putea folosi aceste fonduri în alte scopuri, „ordonatorii de credite fiind direct răspunzători pentru modul de utilizare conform dispozițiilor legale”, așa cum se prevede în HG nr. 747/14.10.2019.

Aceasta suma a fost transferată în totalitate în contul Municipiului Bucuresti din care s-au efectuat până în prezent plăți în contul ESCROW al RADET în valoare de 90,89 milioane lei.

Suma rămasă va fi utilizată până la 20 decembrie 2019, când, potrivit prevederilor legale, trebuie făcută regularizarea sumelor primite cu destinație specială.

Mai mult, subliniem că rectificarea din octombrie a fost în favoarea ELCEN. Pe baza deconturilor s-au efectuat plăți în valoare de 90,89 milioane lei către RADET în contul ESCROW dedicat. Subliniem că 70,24%, din aceste sume sunt plătite ELCEN pentru serviciile prestate.

Astfel, ELCEN a primit peste 70 milioane lei, diferența până la 100 de milioane urmând a fi utilizată de RADET pentru organizare și funcționare, conform prevederilor legale.

Ministrul Finanțelor ar fi aflat toate aceste informații daca ar fi facut o minimă verificare a situației reale și a execuției bugetare.

În consecinta, este clar că decizia de a exclude Municipiul București din rectificarea aprobată nu s-a bazat pe datele reale, concrete, ci pe o abordare determinată de interese politice care se reflecta, din pacate, asupra bucurestenilor care nu pot astfel beneficia de investitii importante realizate cu sumele alocate Primariei Municipiului Bucuresti.

În ceea ce privește faptul că PMB nu a „argumentat” necesitatea alocării fondurilor, așa cum susține ministrul Finanțelor, subliniem că Primăria Municipiului București a acționat în limitele prevederilor și procedurile legale, completând macheta trimisă de Ministerul de Finanțe, așa cum s-a procedat întotdeauna, nefiind solicitată o notă de fundamentare.

Îl informăm de asemenea pe ministrul Finanțelor că Primăria Capitalei a asigurat din fondurile proprii, în completarea celor primite de la bugetul de stat, sume suplimentare pentru cheltuielile de funcționare ale căminelor de bătrâni, creșelor, instituțiilor de cultruă descentralizate, salariile personalul neclerical.

Ca urmare, era dreptul Primăriei Municipiului București să solicite guvernului aceste sume, iar guvernul trebuia să le asigure așa cum a făcut-o pentru solicitările altor instituții.

Am făcut numeroase declarații și am trimis solicitări oficiale în care am demonstrat că bugetul Capitalei pe anul 2019 este insuficient in raport cu obligatiile minime ale Municipiului Bucuresti.

Concret, până în noiembrie 2019, Municipiul București a primit doar 2,9 miliarde lei din cote din impozitul pe venit – cea mai importanta sursă de alimentare a bugetului local, întrucât Capitala nu incaseaza taxe si impozite locale, acestea se incaseaza de catre sectoare.

Obligatii minime ale Municipalității includ:

– Subventie pentru functionarea transportului public – 1,2 miliarde lei, în creștere față de anii anteriori în condițiile extinderii transportului public prin noi trasee, inclusiv în Ilfov și dublarea parcului auto al STB

– Subventie pentru functionarea termoficarii – 1,1miliarde lei, în creștere față de anii anteriori din cauza cresterii pretului la gaze naturale si demararării investitiilor la sistemul de termoficare nerealizate de peste 30 de ani

Se poate observa ca doar pentru asigurarea transportului public si pentru termoficare se cheltuiesc aproximativ 70% din incasarile de 2,9 miliarde lei, incasate efectiv din cote din impozitul pe venit.

Primăria Municipiului București trebuie să asigure însă și:

– cheltuielile cu servicii publice: iluminat, DDD, toalete ecologice, intretinere si reparatii strazi, poduri, pasaje, parcuri, lacuri, cimitire – estimativ 2 miliarde lei,

– investitii: Pod Ciurel, Fabrica de Glucoza, Prelungirea Ghencea, Doamna Ghica, reabilitare scoli, gradinite, achizitie mijloace de transport, ambulante – 2,9 miliarde lei

– cheltuieli salariale si stimulente – 1,2 miliarde lei

– Cheltuieli institutii de sanatate, asistență socială, cultura, educatie si tineret – 2 miliarde lei

– Executari silite Sentinte civile (de exemplu Costanda) – 610 mil lei

De aceea, am solicitat si vom solicita permanent asigurarea de catre Guvern a unei cote de 40% din subventii pentru transport si termoficare, așa cum se întâmplă în alte state europene.

Bugetul total pentru asigurarea tuturor serviciilor publice în Municipiul București este de 13,2 miliarde lei.

blank