Actualitate

Gilda Lazăr, Director JTI România: „Reglementarea fabricării şi comercializării ţigaretelor, în plin absurd

Guvernul a aprobat un proiect de lege care stabilește condițiile pentru fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor din tutun și a celor conexe, în scopul preluării în legislația națională a reglementărilor europene și internaționale promovate pentru reducerea consumului de tutun, îndeosebi în rândul tinerilor. Aceast proiect de lege pentru Directiva tutunului îi nemulţumeşte pe producători care sunt de părere că toate termenele prevăzute sunt fantasmagorice şi susţin că procesul de producţie nu se poate modifica peste noapte.

Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications este de părere că actualul Guvern nu și-a asumat responsabilitatea de a asigura o perioadă de tranziție pentru fabricarea țigaretelor, pasând decizia politică la Parlament.

 

“Guvernul nu și-a asumat responsabilitatea de a asigura o perioadă de tranziție pentru fabricarea țigaretelor, pasând decizia politică Legislativului, iar consecințele – viitorului Executiv. Dată fiind întârzierea transpunerii Directivei tutunului, am cerut public Guvernului certitudini de ordin normativ: aprobarea proiectului prin Ordonanță de Urgență și acordarea unei perioade de tranziție necesară fabricației. Așadar, nu am solicitat niciodată amânarea transpunerii Directivei, ci urgentarea ei, pentru a nu fi periclitată activitatea celui de-al doilea mare contribuabil la bugetul de stat, mărindu-se riscul de deficit bugetar excesiv, prin neîncasarea taxelor și contribuțiilor lunare medii de 250 milioane de euro.

Textul adoptat azi prevede termene fantasmagorice: legea ar urma să intre în vigoare pe 20 mai 2016 și, începând cu aceeași dată, fabricile de țigarete ar trebui să producă deja potrivit prevederilor ProiectuluiPână atunci însă, au rămas mai puțin de trei luni de zile, în care Parlamentul să adopte legea, iar noi să modificăm producția fără baza legală. Cine garantează că Proiectul nu va fi modificat în Parlament sau că legea va fi adoptată până la 20 mai? Pe de o parte, un Proiect nu poate impune obligația de a face, aceasta fiind atributul exclusiv al unei legi intrate în vigoare. Pe de altă parte, Guvernul nu e în măsură să impună Legislativului date limită până la care să adopte legi.

Deși redactarea Proiectului a durat aproape doi ani, inițiatorii au ignorat realitatea și au copiat birocratic textul de la Bruxelles, fără să țină cont de faptul că suntem deja la finalul lunii februarie, ceea ce face ca termenul de fabricație indicat (20 mai) să fie inaplicabil. Alte țări au adaptat textul european la contextul național: Polonia prevede o perioadă de tranziție de nouă luni pentru producție, iar Danemarca șase luni, pentru a nu pune în pericol piața legală și veniturile bugetare.

Producția nu se poate modifica peste noapte, printr-o vrajă, ci doar în baza unei legi și a unor norme publicate în Monitorul Oficial. Am arătat public că depindem de furnizori globali de ambalaje, că avem nevoie de câteva luni pentru schimbarea designului, pregătirea procesului de tipărire, comanda materialelor, printarea blanchetelor și transportul acestora către România, unde se produc țigaretele și se face împachetarea propriu-zisă. Acesta este motivul pentru care am solicitat o perioadă de tranziție pentru fabricație sau permisiunea de a produce în paralel și a ne adapta din mers, astfel încât, la anul, pe 20 mai 2017, data prevăzută în Directivă pentru «curățarea pieței», să putem avea doar produse de tip nou. Stocurile, limitate de legislația fiscală în vigoare, nu sunt suficiente pentru a acoperi vânzările din perioada de vară, care este o perioadă de vârf și există pericolul real ca piața să fie inundată de produse de contrabandă.

Ne vedem nevoiți să începem pregătirile prealabile doar pe baza detaliilor tehnice furnizate abia acum două săptămâni de Ministerul Sănătății. Însă, riscul de a arunca banii pe fereastră este foarte mare, pentru că informațiile nu sunt complete și nimeni nu ne poate asigura că detaliile nu vor fi schimbate prin viitoarea lege sau prin cele peste 10 ordine de ministru ce vor fi emise ulterior pentru aplicarea acesteia.

Evident, Guvernul nu a luat în calcul ce s-ar putea întâmpla dacă, din cauza agendei încărcate a Parlamentului și a perioadei electorale, legea nu va putea trece până la 20 mai. În absența legii, chiar dacă noi am reuși, printr-o vrajă, să modificăm producția, noile produse ar fi ilegale, neputând fi puse pe piață. Așadar, trăim în plin absurd.

Prin urmare, în baza dreptului la libertate economică, a dreptului de petiționare și a transparenței decizionale, ne vom adresa oficial Parlamentului, solicitând acordarea unei perioade de tranziție pentru fabricație. Așa cum am arătat, este o problemă de interes comun, atât pentru producătorii de tutun, cât și pentru stat, prin îndeplinirea indicatorilor macroeconomici și protejarea încasărilor la buget, unde virăm circa 80% din prețul pachetelor de țigarete.

JTI activează pe piața din România de 23 de ani, aflându-se în top zece mari contribuabili. Compania deține o fabrică în București și are peste 1.000 de angajați, fiind prima multinațională de țigarete care a investit în țara noastră. Industria tutunului este al doilea mare contribuabil la buget, cu 3 miliarde de euro virate în 2015 (reprezentând aproape 2% din PIB sau 12,5% din totalul veniturilor bugetare).”

blank