Life, Stiri

Ce au in comun Facebook si Coca Cola?

Oamenii au devenit obezi si fara viata privata

Ce au in comun Facebook si Coca ColaObezitatea si pierderea vietii private vor fi, secolul acesta, ceea ce a fost fumatul in secolul trecut. Coca Cola, PepsiCo, Nestlé, McDonalds si alte firme ale caror venituri provin din vanzarea de produse cu continut inalt de zahar sau grasimi sunt vinovate de cresterea in greutate a populatiei. Alaturi de acestea, sunt companii precum FaceBook, Google sau Twitter, care depind de captarea informatiei personale a utilizatorilor pentru a o vinde apoi mai departe. Astfel, in opinia ziaristilor de la El Pais, toate aceste companii se vor confrunta cu probleme similare celor pe care le-au avut companiile producatoare de tigari, secolul trecut. 500 de oameni de stiinta din 50 de tari au publicat raportul “The Global Burden of Disease” in care arata ca, intre 1990 si 2010, obezitatea a crescut cu 82% (in tarile din Orientul Mijlociu cresterea a fost de 100%). “Copiii mureau inainte din cauza infectiilor, combatute acum cu ajutorul vaccinurilor, noul flagel de azi este insa obezitatea iar copiii sufera consecintele”, explica Ali Mokdad, unul din autorii studiului. In ultimul deceniu, oamenii au fost afectati de boli si tulburari care deriva din excesul de greutate. Azi in SUA, unul din trei adulti si unul din cinci copii sunt clinic obezi. Companiile argumenteaza ca greutatea nu deriva din ceea ce mancam, ci este rezultatul mai multor factori. “Televiziunea, jocurile video si urbanizarea sunt mai responsabile de excesul de greutate decat produsele noastre”’, spune ele. In secolul trecut, mult timp, companiile producatoare de tigari au reusit sa impiedice sa se faca legatura intre cancer si fumat. La fel cum guvernele au reglementat pana la urma consumul de tutun, determinand companiile producatoare de tigari sa-si caute refugiu in piete mai putin controlate din Asia si in alte regiuni, este posibil ca mai devreme sau mai tarziu sa se intample acelasi lucru si cu companiile ale caror castiguri depind de vanzarea de produse saturate de zahar si grasimi. Un lucru similar, dar mai complex, se intampla cu companiile care, via Internet, incearca sa seduca cu produse – continuturi, “solutii”, “cautari” sau “comunitati” – pentru care nu trebuie sa platim nimic. “Nimic, cu conditia sa le permitem sa afle cine suntem, unde suntem sau facem, ce ne place sau ne intereseaza si sa acceptam anumite conditii, apreciaza El Pais. Oricum suntem monitorizati si fara voia noastra”, conchid jurnalistii spanioli.