Social, Stiri

„Contemporan, ce mă-sa o mai fi şi asta?”. Perle ale elevilor la Evaluarea Naţională 2014, la Română

„Poezia este prea tristă şi are sentimente de tristeţe, iar tristeţea este dureroasă”

 perle evaluarea nationala

Şi-au pus mâinile în cap când au văzut greşelile şi exprimările elevilor. Profesorii care au corectat, luni, lucrările elevilor de clasa a VIII-a la proba de limba română în cadrul Evaluării Naţionale 2014 au găsit nenumărate răspunsuri greşite şi exprimări hazlii, care se pot încadra cu succes la categoria „perle”, potrivit adevarul.ro.

Identificarea mesajului poeziei „Rânduri pentru Anul Nou”, scrisă de Ion Minulescu, nu a fost o misiune prea simplă pentru unii dintre candidaţi. Astfel, unul dintre ei a consemnat în lucrare: „Poemul are un mesaj frumos, nu am ce să spun, jos palaria, dar nu prea ştiu ce vrea el să zică, comunică cu un element al naturii, cred”.

Un alt elev a scris că ,,poezia este prea tristă şi are sentimente de tristeţe, iar tristeţea este dureroasă, e deprimant să fii aşa, dar e ok că poţi comunica cu acest An nou care vine odată pe an şi e prea tare că-ţi aduce mâncare şi distracţie, dar el a uitat să precizeze asta”.

„Titlul este şocant şi şukar. Ion Minulescu este un al doilea Eminescu”, a menţionat un alt elev în teză. Un altul a ajuns la concluzia că „poetul îşi exprimă indirect sentimentele, prin intermediul Anului Nou” şi „Minulescu este un bolnav, suferea şi comunica cu obiectele”.

Şi cerinţele la gramatică au pus la încercare imaginaţia absolvenţilor de clasa a VIII-a: „Predicativa este: «profa este prea tare, şi are ochelari sexy», «psihologice- verb», «Anul Nou este un verb compus»”.

„Perlele” nu au lipsit nici de la ultimul subiect, prin care se solicita candidaţilor să realizeze o naraţiune, în cadrul căreia să prezinte o întâmplare în timpul participării la o întâlnire, organizată de şcoală cu un scriitor contemporan: „M-am întâlnit încă de pe hol cu Creangă şi i-am zis «tu esti Mare şef, să ştii că mi-au plăcut amintirile tale, poţi să mi le zici înco dată, hai te rog»”.

„Mihai Eminescu se întâlnise cu iubita lui şi ne spunea că aseară a scris o poveste de iubire despre ei, prea tare şi poetul este din ce văd cum l-a descris Creangă în trecut”.

Un alt elev a consemnat în lucrarea de examen că „principalul mod de expunere este naraţiunea, care se îmbină cu descrierea”. Un altul, în schimb, s-a resemnat : „Contemporan, ce mă-sa o mai fi şi asta?”

Au fost şi elevi care au transmis mesaje profesorilor corectori, în speranţa că măcar aşa îi vor determina să le acorde o notă mai bună. „Sper sa fii bun corectorule şi să-mi apreciezi măcar efortul că am ajuns până la şcoală”, este mesajul cu care unul dintre elevi şi-a încheiat lucrarea.

Elevii de clasa a VIII-a au primit, luni, la Evaluarea Naţională 2014, la proba de Limba Română, subiectele, ei având de citit poezia „Rânduri pentru Anul Nou” a lui Ion Minulescu şi de rezolvat mai multe cerinţe şi de citit şi analizat un text publicistic, un articol din ziarul Adevărul.

Subiectul 1 Poezia „Rânduri pentru Anul Nou“, de Ion Minulescu.

 

Bine-ai venit, An nou!…

Bine-ai venit…

De când te-aştept aproape-am şi albit…

Dar fiindcă-mi intri-n casă-ntâia oară,

Te rog să nu-mi faci casa de ocară…

Nu te grăbi să-mi intri pe furiş,

C-abia sosişi…

Noroc că te-aşteptam deştept

Să te previu la timp, să fii atent,

Şi-n clipa marelui eveniment

Să-mi calci în casă cu piciorul drept…

Şi nu uita

Să-ţi laşi ciubotele afară,

 

Aşa te vreau!…

Te vreau la trup curat… neprihănit…

Şi tot aşa la suflet şi la minte –

Te vreau sub chipul celui arvunit

Pe treizeci de arginţi

Şi-un blid de linte!…

 

Şi-acum, că te-nduraşi să-mi intri-n casă,

Poftim la masă…

Dar mai nainte de-a gusta

Din vinul şi din pâinea mea,

Deschide-ţi ochii bine, ca să-nveţi

Povestea Coliviei cu sticleţi…

Şi-n urmă, dacă poţi să te-ntregeşti

Cu sfinţii din icoanele de pe pereţi,

Te rog – de pe parchete si sofa –

Să-mi schimbi covoarele de Buhara,

Şi-n locul lor tu să-mi întinzi

Numai velinţe olteneşti.

Ca să-mi rasfrâng cu ele, în oglinzi,

Podoabele mândriei strămoşeşti…

Iar pe măsuţele pătrate,

În locul florilor de crin, fanate,

Să-mi pui în strachine de lut

Crăiţe sângerii culese

În cinstea viitoarei florărese

Care, probabil, nici nu s-a născut!…

 

An nou…

Ai auzit ce-ţi cer?…

Nu-ţi cer să faci nimic în casa mea,

Mai mult decât ai face tu-ntr-a ta!…

Iar eu, un biet român ursit

Să fiu scuipat şi pălmuit,

Deşi n-am casă cu calorifer,

Te-adăpostesc de viscol şi de ger

Şi te cinstesc aşa cum se cuvine

Să fiu cinstit şi eu – măcar de tine!…

Te-ntâmpin ca pe-un frate-adevărat –

Un frate ce-mi va da napoi

Sticletele ce mi-a furat

Alt frate, mult mai mare decât noi!…

Te-ntâmpin numai cu atât –

Ce mi-a rămas –

Un „Ah” în gât,

Şi-un gest cu care te primesc

Ca pe-un „Specific românesc”!…

 

An nou!…

Fii nou de sus şi până jos!…

Copil al nimănui şi-al tuturor,

Copil din flori,

Copil gălăgios…

Desfăşură-te-ncet de pe mosor…

Încet… cât mai încet… şi liniştit…

Şi fii atent ca nu care cumva

Să ţi se rupă firu-n casa mea!…

Bine-ai venit, An nou…

Bine-ai venit!…

 

Subiectul 2 Comentarea unui articol de ziar – „Empatia, o abilitate dobândită prin lectură“, de Corina Zorzor, material jurnalistic publicat în ziarul „Adevărul“.

Pentru adolescenţi a fost mai degrabă un test de imaginaţie şi de cultură generală. Iar întrebările, considerate de Ministerul Educaţiei nu foarte dificile, i-au derutat chiar şi pe adulţi.

La primul subiect elevii au trebuit să analizeze o poezie compusă de Ion Minulescu.

La subiectul al doilea, elevii au trebuit să dea dovadă de cultură generală. Ei au analizat, din punct de vedere gramatical, un articol despre „empatie” apărut într-un cotidian naţional. Un subiect dificil, în condiţiile în care sunt mulţi adulţi care habar nu au ce înseamnă a „empatiza”.

Dar cel mai dificil subiect a fost al treilea. Elevii au trebuit să povestească o întâlnire avută cu un scriitor contemporan, în cadrul unui eveniment organizat de şcoală. Şi cum aproape nicio unitate de învăţământ nu a întreprins o astfel de manifestare, adolescenţii au trebuit să-şi imagineze totul.

Pentru elevi urmează miercuri a doua probă, la matematică, iar vineri vor fi afişate primele rezultate. Pentru admiterea la liceu notele de la examenul naţional vor avea anul acesta o pondere de 75%, iar media claselor 5-8 de 25 de procente.

 

blank