Gândește
Life

Gândește flexibil, nu pozitiv, pentru a scăpa de stările depresive

Se spune că viața noastră este exact cum ne sunt și gândurile.Gândește pozitiv și te focusezi asupra lucrurilor bune pe care ni le dorim, atunci energiile Universului lucrează astfel încât acele lucruri să se întâmple. Pe de altă parte, psihologii ne avertizează că nu este bine să vedem totul în „alb”, așa cum nu este ok să vedem totul în „negru”.

Gândește flexibil, nu pozitiv, pentru a scăpa de stările depresive

Să spunem că vrei să pornești o afacere. Mai întâi, trebuie să pui pe hârtie toate aspectele pozitive ale inițiativei, dar, în același timp, să iei în considerare tot ce se poate întâmpla rău, ca să nu fii luat pe nepregătite. Dacă te gândești doar la avantaje, cu siguranță o vei da în bară. Pe de altă parte, dacă ai în minte numai scenariile negative, nici nu te mai apuci de ce vrei să faci. Nu este ceva greșit să vezi și partea negativă a lucrurilor. Greșit este să nu dovedești flexibilitate și să vezi tot timpul jumătatea goală/plină a paharului.

Și în scenariul unu, și în scenariul cu numărul doi, poți dezvolta o depresie care va afecta încrederea de sine și relațiile interumane. În studiul „Opinie curentă în psihologie”, publicat în octombrie 2021, profesorul Jonas Everaert subliniază că ambiguitatea este o componentă importantă a vieții. De multe ori, cei din jurul nostru lasă loc la interpretări prin ce fac și spun.

De exemplu, cineva joacă la cazinou live și îl întreabă ceva pe crupier, dar acesta nu aude și nu răspunde. Dacă jucătorul suferă de depresie, jucătorul va considera din start că dealerul are ceva personal cu el. Cine suferă de anxietate și depresie este predispus la a interpreta eronat ce spun cei din jur.

Această disfuncție cognitivă are mai multe simptome evidente, printre care tragerea concluziilor pripite, transformarea oricărei probleme minore într-o catastrofă, așteptări nerealiste de la propria persoană și de la cei din jur, sentiment de vinovăție pentru nereușite care nu îi aparțin, obișnuința de a eticheta persoanele pe considerente superficiale, convingerea că viața este numai în alb și negru.

Mecanismele din spatele interpretării sunt atenția, memoria pe termen scurt și memoria pe termen lung. Indivizii care au o stimă de sine foarte scăzută tind să creadă că și ceilalți au o părere proastă despre ei, interpretând orice problemă ca semn de slăbiciune personală. Dacă cineva care suferă de anxietate își face o frizură nouă iar un apropiat îi spune „arăți diferit”, interpretarea remarcii va fi „vai, arăt urât, cine m-o fi pus să îmi schimb frizura?”

Este un cerc vicios: depresia adâncește sentimentul de tristețe, înăbușind emoțiile pozitive. Lipsa emoțiilor pozitive acutizează depresia, alimentând emoții precum frica și furia. De aici derivă probleme personale grave, în relație și din viața socială

Gândește pozitiv pentru tratarea depresiilor, specialiștii acționează în două direcții principale: 1. le cer pacienților să fie atenți atât la informațiile pozitive, cât și la cele negative; 2. încearcă să îi determine pe pacienți să integreze informațiile pozitive în concepțiile negative.

Așadar, gândirea flexibilă este „rețeta” pentru o viață echilibrată din punct de vedere psihic.