Actorul a vorbit despre colegii lui „condamnaţi la sărăcie”
Actorul Florin Zamfirescu a vorbit în cadrul emisiunii Jocuri de putere despre viaţa mizeră a actorilor, dar şi despre cum le fură Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi (CREDIDAM) banii din dreptul de difuzare.
„Eu nu sunt cu studii în finanţe, nu înţeleg de ce atâta răutate. Vorbim despre hoţie! Există o părere că actorii sunt plini de bani. Pentru ce ne luptăm noi acum? Ne luptăm pentru nişte drepturi pentru că producţiile noastre se dau pe post. Aceşti bani sunt pentru actorii interpreţi.
Dacă filmul cutare se dă pe post, şi sunt filme care se dau anual. Este dreptul de difuzare şi atunci meritul este clar al actorului, al regizorului. Sunt filme care se dau foarte des şi de fiecare dată televiziunea care le difuzează plăteşte.
Când lucrezi în seriale care ajung să depăşească 100 de episoade… Eu mă mândresc cu „Iarba verde de acasă”, cu „Steaua fără nume” sau „Omul care a văzut moartea”. Banii aceia sunt ai mei. Banii ăia îi fură cineva. Îi fură dându-i cui nu trebuie. CREDIDAM care a primit dreptul de a împărţi cum vrea el. Poştaşul hotăreşte. Îi cheltuieşte cum vrea el”, a declarat Florin Zamfirescu la Realitatea TV. CREDIDAM este un organism de colectare şi gestionare colectivă a drepturilor de autor şi din opereşe difuzate la tv.
Artiştii au trimis şi un memoriu în care susţin modificarea legii. Unele canale tv (Mynele TV, UTV) virează sume mici, în comparaţie cu canale precum Pro TV, care virează sume considerabile;
În consecinţă, un artist cu o oră difuzare la Pro Tv nu poate fi în niciun caz egal cu 100 de ore de la Mynele TV;
Suma care se colectează de la posturile muzicale să fie repartizată la artiştii difuzaţi: exemplu – dacă se colectează 800 de lei, aceasta să fie suma împărţită;
Dacă o formaţie este compusă din 5 persoane, suma colectată să fie împărţită, nu înmulţită, deoarece este operă colectivă;
Ratingul să fie un criteriu fundamental în repartizarea sumelor – artiştii difuzaţi de un post cu un coeficient de audienţă ridicat trebuie să primească o sumă mai mare decât cei difuzaţi pe canale cu coeficienţi de audienţă scăzut şi să nu se creeze un coş comun, în care singurul criteriu de repartiţie este timpul de difuzare.