Promo

Etapele normale în dezvoltarea cognitiva a copilului si metode prin care îl poți ajuta

Copiii pot părea la fel pentru perioade îndelungate de timp, dar adevărul este că ei au parte de modificări specifice la anumite vârste. Cunoscute în limbaj de specialitate ca repere de dezvoltare, aceste schimbări sunt punctele de referință cu ajutorul cărora îți poți da seama dacă ai un copil care se dezvoltă într-un ritm corect. 

Începând din primele zile de viață, copilul se dezvoltă în continuu din punct de vedere  fizic, al limbajului, intelectual și cognitiv, iar asta se întâmplă treptat până la adolescență. 

 

Dezvoltarea copilului este împărțită de către specialiști în mai multe etape. Chiar dacă părerile sunt diferite, unii vorbind de 4 etape, iar alții de 5,6 sau chiar 7 etape, cu toți sunt de acord cu cele mai importante modificări care apar. Acestea sunt esențiale pentru dezvoltarea viitorului adult, iar părinții le pot susține prin diverse activități sau jocuri educative copii create special în acest scop. 

 

Dezvoltarea cognitivă se referă la modul în care copilul primește informații, interacționează cu mediu exeterior și învață lucruri în urma acestor experiențe. Abilitățile cognitive se dobândesc treptat, se susțin reciproc și împreună stimulează învățarea activă. Memoria, concentrarea, atenția, percepția, rezolvarea problemelor, lucrul în echipă, sunt doar câteva dintre aceste abilități, iar ele pot fi încurajate prin adoptarea unor anumite obiceiuri în rutina zilnică. 

 

Printre cele mai importante activități prin care poți susține dezvoltarea cognitivă a copilului tău în primii ani de viață se numără: 

  1. Joaca și cântatul
  2. Identificarea zgomotelor
  3. Învățarea alfabetului și a cuvintelor
  4. Învățarea numerelor
  5. Oferirea de experiențe stimulante fizic și intelectual

 

Piaget este, poate, cel mai cunoscut psiholog specializat în dezvoltarea copiilor. El susținea că cei mici joacă un rol activ în procesul de dezvoltare, jucând rolul unor mici savanți în fiecare clipă a existenței lor, făcând observații și învățând lucruri noi despre lume. Iată care sunt cele 5 etape descrise de Piaget: 

     1. Nou-născut

Sunt primele două luni de viață, în care copiii se adaptează la noul mediu în care trăiesc și reacționează automat la stimulii externi. Ei pot mișca capul dintr-o parte în alta, pot vedea obiectele de aproape, pot identifica direcția din care vin sunetele și plâng atunci când au o nevoie. Învață să zâmbească până în a treia lună de viață. 

 

     2. Sugar

Este perioada primului an de viață, împărțită la rândul ei în 3-6 luni, 6-9 luni și 9-12 luni. Între 3 și 6 luni, copii încep să recunoască fețele familiare, bolborosesc încercând să imite vorbele pe care le aude, își controlează mișcările capului și își aduce mâinile împreună. Între 6 și 9 luni, copiii stau în funduleț fără sprijin și pot răspunde dacă sunt strigați pe nume. Încep să comunice prin gesturi. 9-12 luni este perioada în care cei mici învață să arate spre lucruri, pot ridica obiecte și merg în patru labe. 

 

     3. Copilul mic

Această perioadă include copiii cu vârste de la 1 la 3 ani. Ei învață să vorbească, să meargă singuri, să alerge și chiar să urce treptele. Știu să spună la revedere, să țină un creion în mână și să urmeze instrucțiuni simple. 

 

     4. Preșcolar

Se referă la copiii cu vârste între 3 și 5 ani. Copiii dezvoltă abilități motorii rafinate, pot să arunce și să prindă o minge, să sară, să se îmbrace singuri și să deseneze lucruri mai complexe. Pot să formuleze o propoziție completă și învață să meargă singuri la toaletă. 

 

     5. Vârsta școlară

Ne referim la perioada între 5 și 17 ani. Este o perioadă lungă, în care cei mici devin independenți și își formează propriile opinii. Cu ajutorul informațiilor primite la școală, ei învață să scrie, să vorbească corect, să calculeze, să exprime și să recunoască emoții, își fac prieteni ca care vor dezvolta relații ce vor dura toată viața.