Life

Beneficiile probioticelor pentru sănătate

Experții insistă mereu asupra beneficiilor probioticelor asupra sănătății noastre. De aceea, înainte de a le include în alimentația noastră zilnică, este bine să aflăm cât mai mult informații despre ele.

Dacă și tu îți dorești același lucru, îți vom spune ce sunt probioticele și ce tipuri există,  beneficiile și sursele lor, precum și alimentele care conțin probiotice și beneficiile acestora.

Ce sunt probioticele și ce tipuri există

Probioticele pot fi de origine bacteriană sau din drojdii. Bacteriile probiotice supraviețuiesc trecerii prin tractul gastrointestinal și se implantează în colon sau intestinul subțire. Probioticele sunt bacterii benefice care trăiesc în intestin și îmbunătățesc starea generală de sănătate a organismului, aducând beneficii precum facilitarea digestiei și absorbția nutrienților și întărirea sistemului imunitar.

Exista diferite tipuri de probiotice, dintre cele mai benefice fac parte Lactobacillus (acidophilus, casei, plantarum, salivarius, rhamnosus), Bifidobacterium (lactis, bifidum), Streptococcus thermophilus.

Beneficiile probioticelor

Principalele beneficii ale probioticelor sunt:

  • Combat și previn bolile intestinale precum colita, sindromul colonului iritabil, boala Crohn și inflamația intestinală.
  • Combat boli precum cancerul, candidoza, hemoroizii și infecțiile urinare.
  • Îmbunătățesc digestia și combat aciditatea.
  • Combat constipația și diareea, reglând tranzitul intestinal.
  • Cresc absorbția nutrienților, cum ar fi vitaminele B, calciul și fierul.
  • Întăresc sistemul imunitar, prin creșterea producției de macrofage, celule de apărare ale organismului.
  • Previn proliferarea bacteriilor rele în intestin.
  • Ajută la digerarea lactozei, în special la persoanele cu intoleranță la această componentă.
  • Previn problemele precum obezitatea, colesterolul ridicat și hipertensiunea arterială.
  • Previn alergiile și intoleranța alimentară.
  • Ajută la îmbunătățirea stării de spirit, deoarece s-a descoperit o relație directă între echilibrul florei intestinale și diminuarea bolilor precum depresia și anxietatea.
  • Contribuie la îmbunătățirea unor afecțiuni precum autismul, întrucât unele studii par să indice că există îmbunătățiri nu doar la nivel gastrointestinal, ci și la nivel comportamental, îmbunătățind capacitatea de concentrare și ascultare.
  • O floră intestinală sănătoasă, bogată în probiotice, începe să se formeze încă de la naștere, mai ales atunci când bebelușul este născut natural nu prin cezariană și când este alăptat exclusiv la sân la începutul vieții.

Care sunt sursele probioticelor

Există două surse ale probioticelor:

  • naturală sau din
  • suplimente alimentare.

Dintre probiotice naturale fac parte următoarele produse:

  • Iaurtul natural, aceasta este principala și cea mai ușoară sursă de probiotice de pe piață astăzi.
  • Kefirul, este un produs fermentat cu drojdii și bacterii, asemănător iaurtului, dar are o cantitate mai mare de probiotice.
  • Kombucha, este o băutură fermentată făcută în principal din ceai negru.
  • Produsele orientale pe baza de soia, leguminoase și legume (Miso, Natto, Kimchi și Tempeh) care pot fi cumpărate din magazinele specializate;
  • Varza murată, un preparat culinar care se face prin fermentarea verzei proaspete sau a frunzelor de varză.
  • Drojdia naturală, o cultură vie formată din drojdii și bacterii care sunt produse prin fermentarea cerealelor precum grâul și a microorganismelor care se găsesc în mod natural în mediul înconjurător, fiind folosită la realizarea diverselor produse de panificație și patiserie.
  •  Unele brânzeturi precum Roquefort pot conține și culturi vii de microorganisme cu proprietăți probiotice. Reține! Este important să citești eticheta nutrițională pentru a afla dacă tipul de brânză ales conține sau nu aceste bacterii.

Beneficiile alimentelor probiotice sunt:

  • Întăresc sistemul imunitar.
  • Favorizează sinteza vitaminelor B și a acidului folic.
  • Reduc inflamația gastrică.
  • Reduc tulburările precum intoleranța la lactoză și alergiile alimentare.
  • Ajută la prevenirea bolilor cardiovasculare, deoarece participă la reducerea colesterolului.

Suplimente alimentare care conțin probiotice

Probiotice bioterapeutice care se găsesc sub formă de suplimente alimentare, conțin concentrații foarte mari de microorganisme și o varietate de tulpini bacteriene. Probioticele bioterapeutice sunt adesea îmbogățite cu prebiotice, care sunt carbohidrați pe care organismul nu-i poate digera și care ajută la creșterea și proliferarea bacteriilor benefice (probiotice).

Mai exact, prebioticele sunt fibre solubile și alte tipuri de carbohidrați (amidon, zaharuri) numite oligozaharide, care sunt rezistente la mediul acid din stomac și intestin. De aceea, acest tip de sursă este mai eficient decât cel care provine din mâncarea tradițională. Suplimentele alimentare ce conțin probiotice pot fi achiziționate cu ușurință din orice farmacie.

Acestea fiind zise, dacă suferi de colon iritabil, îți recomandăm să mergi la medic pentru a-i cere părerea cu privire la care sunt cele mai bune probiotice pe care le poți lua pentru afecțiunea de care suferi. Sănătate multă îți dorim!