Intenția MApN de a cumpăra elicoptere noi va permite dotarea unei fabrici din România cu tehnologie americană, necesară pentru a livra asemenea aeronave.

Armata Română are alocate pentru înzestrare, în anul 2018, circa 40 de miliarde de lei (echivalentul a nouă miliarde de euro), iar anul viitor suma va fi probabil și mai mare, în condițiile repar­tizării, pentru Apărare, a unui procent de 2 la sută din PIB – similar celui din anul 2018.

Pornind de la această resursă financiară, unul dintre proiectele analizate de responsabilii MApN se referă la cumpărarea de noi elicoptere militare.

Cel puțin trei firme ar putea livra elicoptere MApN Armatei Române, acestea fiind Airbus Helicopters, Lockheed Martin și Bell Helicopter.

Compania europeană Airbus Helicopters este deja prezentă în România, la Ghimbav, unde deține o linie de asamblare de elicoptere.

 

Celelalte două firme, ambele americane, nu au încă unități de producție în România, dar în momentul în care MApN va lansa oficial programul de achiziție de elicoptere, una dintre clauze va fi, aproape cu certitudine, „implicarea industriei naţionale de apărare în producerea şi menţinerea în stare operaţională a acestora” – după cum preciza conducerea Armatei încă de la mijlocul acestui an.

 

Dacă MApN va alege drept furnizor compania Airbus Helicopters, acestea vor fi asamblate, cu siguranță, la Ghimbav.

Pe de altă parte, cu prilejul unei conferințe de specialitate care s-a desfășurat, săptămâna trecută, la București, oficiali ai companiei americane Bell au explicat că sunt gata să facă transfer de tehnologie în România, care să permită fabricarea de elicoptere militare. Acest transfer de tehnologie americană este însă condiționat de lansarea unei comenzi de elicoptere din partea Armatei Române MApN.

Mike Gleason, senior manager în cadrul Bell Helicopter, ne-a precizat că România este luată în calcul pentru a deveni prima țară europeană care să producă elicoptere de tip AH-1Z Viper și UH-1Y Venom, utilizate cu succes de Infanteria Marină a SUA. Cele două modele sunt asemănătoare, diferența fiind că primul este elicopter de atac, iar al doilea este elicopter utilitar multirol.

Mike Gleason a evitat să spună care ar fi comanda minimă, din partea Armatei Române, care să facă rentabil un transfer de tehnologie în România. Teoretic, Bell ar putea livra României 12 elicoptere (o escadrilă), acesta fiind numărul minim care să asigure eficiență din punct de vedere militar. Totuși, potrivit unor surse neoficiale, partea americană și cea română discută despre livrarea a 45 de elicoptere, care ar fi asamblate în România. Pentru acest parteneriat, americanii ar putea investi fie la Ghimbav (alături de concurenții lor de la Airbus), fie într-o altă locație din România aptă să realizeze aeronave.

Avantajele elicopterelor americane de atac ar fi faptul că ele sunt gata de misiune în doar cinci minute și că nu au nevoie de pistă pentru a decola și ateriza. Experții militari estimează că, în ipoteza unei agresiuni din partea Rusiei, primele ținte distruse vor fi aerodromurile, ceea ce ar face avioanele inutilizabile. În schimb, elicopterele de atac aflate în România ar putea ține în loc tancurile rusești, până la sosirea unor forțe de sprijin din cadrul NATO.