Economic, Featured

De ce ia România 1 miliard de euro împrumut de la Banca Europeană de Investiţii

Guvernul României a încheiat un contract cadru de finanţare cu Banca Europeană de Investiții (BEI) în valoare de 1 miliard de euro. Acordul semnat la Luxemburg la 18 iulie 2017 este „destinat finanţării deficitului bugetului de stat şi refinanţării datoriei publice guvernamentale, a cărui disponibilizare are la bază realizarea obiectivelor de investiţii cuprinse în axele prioritare 1 şi 2 din Programul Operaţional Infrastructură Mare”, după cum se arată în expunerea de motive de pe site-ul Finanțelor.

Ministerul Finanţelor a publicat proiectul de lege pentru aprobarea contractului cadru de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii (BEI), în valoare de un miliard de euro, pentru realizarea obiectivelor de investiţii din Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM).

Pe site-ul Ministerului Finanţelor a fost postat proiectul de lege pentru aprobarea Contractului cadru de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii (România – UE cofinanţare pentru transport 2014-2020), semnat la Luxemburg la 18 iulie 2017.

Împrumutul de la Banca Europeană de Investiţii, în valoare de un miliard euro, va fi disponibilizat în cel mult 20 de tranşe până la 31 decembrie 2024, Ministerul Finanţelor Publice va efectua tragerile din sumele împrumutului, care vor fi utilizate conform legislaţiei privind datoria publică în vigoare.

Conform mecanismului financiar prevăzut de legislaţia existentă în domeniul datoriei publice, subproiectele alocate de BEI sunt prefinanţate parţial de la bugetul de stat, iar ulterior parte a acestei prefinanţări se recuperează din sumele împrumutului.

Axele prioritare 1 şi 2 din POIM se referă printre altele la: creşterea mobilităţii şi dezvoltarea transportului rutier, feroviar, naval şi a mijloacelor de transport subteran, precum şi creşterea zonelor de acces cu conectivitate redusă, creşterea utilizării durabile a aeroporturilor, a transportului feroviar şi a volumului de mărfuri tranzitate prin porturi, creşterea siguranţei şi securităţii în toate modurile de transport, reducerea impactului transportului asupra mediului.

blank