45 (1)

Stim cu totii cat de importanta e alaptarea naturala si ce beneficii majore aduce atat mamei, cat si bebelusului – subiectul a fost dezbatut pe larg pe site, asa ca nu le mai reiau aici. Ceea ce e mai putin cunoscut este impactul pe care il are dieta mamei asupra lactatiei. Ceea ce mananci tu, ca mama, afecteaza nu doar calitatea laptelui matern si, in consecinta, nutritia micutului tau, ci si cat (si ce) anume din rezervele tale de nutrienti foloseste organismul tau pentru a imbunatati acest lapte.

In timpul sarcinii, daca nutritia este inadecvata, corpul mamei va redirectiona substantele hranitoare catre fat, pentru ca acesta sa-si poata dezvolta creierul. Asta inseamna ca bebelusul va stoarce de la mama orice rezerva de vitamine, minerale si acizi grasi esentiali – cu precadere Omega-3 si acidul docosahexanoic (DHA).

Acest proces este important pentru bebelus, deoarece ii confera nutrientii necesari dezvoltarii creierului. Un studiu recent a demonstrat ca exista o asociere intre nivelul de DHA si alti acizi grasi esentiali prezenti la nastere in sangele din cordonul ombilical si comportamentul micutului la varsta de 10 ani. Astfel, daca puiul tau beneficiaza de la inceput de un nivel mai ridicat DHA si acid arachadonic (un alt tip important de acizi grasi esentiali), va avea pe viitor mai putine probleme emotionale, comportamentale sau legate de atentie si hiperactivitate.

Toate aceste grasimi sunt la fel de importante si pentru mamica – un aport adecvat de DHA in timpul sarcinii scade riscul de depresie post-natala. In caz contrar, daca dieta mamei este saraca in DHA, organismul redirectioneaza putinele rezerve gasite in creier catre fat, sporind riscul de depresie dupa nastere.

Ce sa mananci ca sa-ti ajuti puiul sa creasca sanatos

Calitatea nutritiei mamei inainte, in timpul si dupa sarcina are un impact major asupra sanatatii ei, dar si a copilului. O dieta bogata in vitamine, minerale, antioxidanti si (in special) acizi grasi Omega-3A) iti va ajuta micutul sa inceapa viata asa cum trebuie, diminuand anumite riscuri si in ceea ce te priveste pe tine. Asta inseamna ca, in toata aceasta perioada, trebuie sa mananci mai multe legume, fructe de padure, dar si nuci, seminte de in si canepa – pentru a satisface nevoia de Omega-3. In acelasi timp, nu ai voie sa neglijezi alimentele care contin DHA: peste de apa rece, crustacee si carnea provenita de la vite hranite cu iarba.

O idee buna ar fi sa treci pe alimente organice, deoarece acestea scad riscul de a ingera pesticide, ierbicide si hormoni de crestere. In acest mod, se poate minimaliza transferul de toxine catre micut. Pesticidele si alte toxine sunt mai des intalnite la animalele ce consuma hrana procesata. Doua studii efectuate in 2004 si 2007, asupra sangelui din cordonul ombilical, au aratat ca bebelusii care se nasc avand in organism anumite cantitati de metale grele, solventi, pesticide si alte substante sintetice au ulterior probleme de sanatate.

Nimeni nu-si doreste ca bebelusul sa primeasca pesticide, ierbicide, plumb, mercur, arsenic sau alte toxine care ii vor afecta in mod negativ dezvoltarea creierului. Cel mai bun lucru pe care il pot face parintii este sa diminueze expunerea la aceste substante pe cat posibil. Ideal ar fi sa treci la mancarea organica si cosmetice organice, eventual homemade, inainte de a ramane insarcinata. In timpul sarcinii, mananca pesti de mici dimensiuni si salbatici (nu crescuti special de comercianti), carne de vita doar daca animalele sunt hranite cu iarba, dar si legume organice – cu accent pe cele de culoare verde si bogate in sulf, care ajuta la detoxifiere: varza, ceapa, urzici, spanac, praz, ciuperci.

Citeste si...  Uite cum plănuieşti vacanţa pe ultima sută de metri.