Creierul nostru creează programe mentale aproape instantanee care servesc la evitarea confruntării cu situații similare încă o dată și ne ajută să economisim energie. Aceste programe cerebrale sau reflexe mentale, sunt cunoscute și sub numele de markeri somatici ( teorie dezvoltată de neurologul și savantul portughez Antonio Damasio) și le folosim de mii de ori în fiecare zi.

Markerii somatici sunt reflexe automate sau programări neuronale care ne pot influența preferințele și pot fi decisivi atunci când alegem.

  Markerii somatici sunt „scurtături” mintale pe care creierul nostru le creează pentru a nu fi nevoiți să luăm decizii încă o dată. Astfel, majoritatea consumatorilor au nevoie de mai puțin de două secunde pentru a alege și o fac întotdeauna în mod inconștient. Prin urmare, în lumea comercială vor fi decisivi în momentul achiziției.

Chei somatice în decizia de cumpărare

Marker de bază

Alegerea produselor ce urmează a fi cumpărate își are originea în prima clipă. Markerii somatici  sunt responsabili de implantarea în creierul nostru a deciziei de a alege un anumit produs. În acest sens, toate acțiunile de marketing realizate de companie vor crea markeri somatici mai mult sau mai puțin permanenți. În absența unui marker de tipul „produs de marcă” consumatorul va apela la alte alternative.

Înregistrarea unui marker somatic

Toate campaniile care pornesc de la vinării și companiile viticole vor fi înregistrate în creierul nostru ca un marker somatic, atât timp cât sunt relevante emoțional pentru noi și sunt într-un context congruent.  Apariția mărcii noastre de vin la un eveniment despre vinuri sau la unul gastronomic, de exemplu, va fi mult mai utilă decât apariția mărcii noastre de vin la un eveniment sportiv sau legat de modă. Cu alte cuvinte, marca trebuie să fie în armonie cu mediul înconjurător, nu trebuie să deranjeze, cu cât este mai naturală și mai integrată, cu atât „creierul nostru” o va vedea.

 

Crearea unui marker durabil și eficient

Markerul va fi mai durabil și mai decisiv atunci când alegem o anumită marcă de vin. În acest caz  emoția asociată va fi cu atât mai intensă, surprinzătoare, șocantă și chiar incompatibilă, ilogică sau absurdă. Este esențial să asociem marca cu un moment emoțional precum dragostea, tandrețea, umorul și chiar suferința și frica. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să „implicăm” marca într-o emoție, marca trebuie să genereze emoție, marca în sine trebuie să ne emoționeze.

Citeste si...  CADOURI de Craciun: Cum sa ECONOMISESTI inteligent atunci cand te duci la CUMPARATURI

Markeri indirecți

Există și alți markeri somatici care nu sunt creați neapărat prin intermediul firmelor de vin în sine, fie care intră în joc pur și simplu când niciuna dintre mărcile existente nu încântă consumatorul. Acestea sunt decizii indirecte. Creierul nostru nu are niciun marker în această experiență de cumpărături (de exemplu, o persoană care nu înțelege vinurile), așa că recurgem la alți markeri indirecți care ne ajută să cumpărăm. Folosirea markerilor indirecți implică o mai mare dificultate, precizie și efort în marketing. Aici, cheia este ca firma să „facă din ea” un marker care nu aparține nimănui, dar pe care l-am înregistrat cu toții în mintea noastră.

Brand de țară

Unii experți în neuromarketing au ajuns la concluzia că markerii somatici legați de brandul de țară sunt atât de puternici încât pot influența nivelul macroeconomic și pot modifica PIB-ul unei țări. Mai ales în exporturi, funcționarea unui marker care asociază automat un produs (și emoțional) cu o țară, poate fi definitivă atunci când se cumpără un produs. Este oare o întâmplare că majoritatea oamenilor preferă mașinile germane, tehnologia japoneză sau olandeză, cinematografia americană, bucătăria italiană, vinurile franțuzești? Crearea markerilor produs-țară necesită un efort colectiv în marketing, este necesar ca firmele să conlucreze, începând cu introducerea markerului somatic în mintea locuitorilor propriei țări și nu nu numai.

Probabil din acest motiv aleg oamenii produsele Philips și nu altele. Philips ( compania olandeză de tehnologie) a reușit să introducă markerul somatic în mintea clienților, determinându-i să caute mereu produsele sale. 

Apropo, dacă și voi preferați produsele marca Philips puteți accesa linkul https://www.philips.ro/c-m-ho/gatire/aparat-de-paine/all. Accesând acest link veți descoperi produse care vă vor ajuta foarte mult în bucătărie.

De asemenea, accesând linkul https://www.philips.ro/c-m-ho/gatire/grill/all veți avea șansa de a vă alege un produs pentru a găti mai sănătos. Spor la cumpărături!