Economic, Stiri

BNR și băncile au găsit SOLUȚIA pentru creditele în franci.

Băncile care au acordat credite în franci elveţieni au avut joi, la Banca Naţională, o întâlnire de lucru cu conducerea executivă a BNR şi cu cea a Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), pentru „a găsi o serie de soluţii de reducere a serviciului datoriei debitorilor care au fost afectaţi de turbulenţele recente de pe piaţa financiară internaţională determinate de decizia Băncii Centrale a Elveţiei”, potrivit unui comunicat al BNR.

Soluții propuse datornicilor

BNR, băncile și ARB au agreat o serie de soluţii pe care băncile le pot oferi clienţilor individual, fără a fi limitate doar la acestea, informează Mediafax.

Măsurile agreate: băncile pot propune clienţilor cu credite în franci elveţieni soluţii care să menţina rata lunară în lei la un nivel apropiat celui din decembrie 2014, conversia în lei şi/sau acordarea unui discount aplicat la sold sau reducerea temporară a dobânzii, măsurile fiind agreate joi cu BNR şi ARB.

„Pentru a rezolva aceste probleme individuale, băncile comerciale au la dispoziţie o serie de soluţii optionale consistente cu principiul împărţirii poverii ajustării (burden – sharing) aplicat şi pe plan internaţional”, se spune în comunicatul BNR.

Măsurile vizează menţinerea ratelor lunare în lei aferente creditelor în franci elveţieni la un nivel apropiat celui din luna decembrie 2014, conversia creditelor în lei la cursul zilei şi/sau acordarea unui discount privind cuantumul servicului datoriei, reducerea temporară a ratei dobânzii pentru a compensa efectul aprecierii francului elveţian sau flexibilizarea mecanismului de rescadenţare şi a duratei în raport cu capacitatea financiară a debitorilor, prin aplicarea prevederilor „Electoratei” îmbunătăţite.

Totodată, băncile vor avea în vedere simplificarea procedurilor administrative şi întărirea protecţiei debitorilor în raport cu banca, astfel încât în procesul rescadenţării creditelor să nu se înăsprească termenii contractului de credit precum rata dobânzii, comisioane sau solicitarea constituirii de noi garanţii.

„Soluţiile sunt complementare. Fiecare bancă poate aplica un mix adecvat de soluţii adaptat fiecărui caz individual. Ele sunt valabile şi pentru creditele acordate în alte monede şi pot fi optimizate de la caz la caz”, se precizează în comunicat.

În urma discuțiilor de astăzi, mesajul BNR și al băncilor rămâne același: „soluția este negocierea individuală dintre client și bancă”. Specialiștii și datornicii sunt de părere, însă, că această soluție este în 99% dintre cazuri păgubitoare pentru clienți.

Un exemplu: Am însoțit azi un client creditat în franci elvețieni la banca…

„Am însoțit azi un client creditat în franci elvețieni la banca Raiffeisen – sucursala din Crângași. Familia sa riscă să rămână în stradă cu doi copii mici”, scrie Andreea Paul, deputat PNL pe pagina sa de Facebook.

„Câteva concluzii legate de discuția avută:
– creditul a fost acordat după o discuție de principiu, încă una pentru depunerea documentelor și semnarea contractului de creditare, fără niciun avans; în vremuri bune, banca îți dă umbrela, când vine ploaia, banca ți-o ia, cum spune avocatul Răzvan Vlădulescu, care ne-a însoțit pro-bono;
– la orice întrebare tehnică, răspunsurile ofițerului de credite au fost „Nu știu. Întrebați la centrală”, deși fusese depusă deja o sesizare adresată „centralei
” cu o săptămână în urmă;
– alternativele băncii pentru clientul ale cărui venituri nu mai acoperă rata au fost: rata dobânzii diminuată cu 0,5% sau restructurarea creditului, dar fără niciun detaliu legat de impactul efectiv asupra plătitorului sau datoriei finale;
– am vrut să cumpăr franci la casa de schimb valutar a sucursalei: n-au niciun franc; doar din mișcări scriptice (adică din pix), banca câștigă 3% din cursul afișat față de cursul oficial al BNR (și mai mult față de cursul de cumpărare), la plata fiecărei rate, pe lângă dobânda efectivă de 7,3%, cât plătește acum clientul împrumutat.
În concluzie, mesajul bancherilor că soluția este negocierea individuală este încă o păcăleală, în condițiile în care o astfel de soluție este practic imposibilă”.

Comunicatul de presă al BNR

În data de 29.01.2015, la sediul Băncii Naționale a României a avut loc o întâlnire de lucru între conducerea executivă a BNR, conducerile băncilor comerciale care au acordat credite în franci elvețieni (CHF) și conducerea Asociației Române a Băncilor.

BNR și băncile comerciale sunt preocupate de problema creditelor în CHF, pentru a găsi o serie de soluții de reducere a serviciului datoriei debitorilor care au fost afectați de turbulențele recente de pe piața financiară internațională determinate de decizia Băncii Centrale a Elveției.

În acest sens, s-au agreat următoarele principii care să stea la baza negocierilor între bănci și clienți:

  1. Există o multitudine de situații individuale specifice (în funcție de situația diferită a veniturilor debitorilor, de particularitățile creditelor, de expunerile diferite ale băncilor) care pot fi abordate cu o serie de soluții diferențiate. Nu există o singură situație general valabilă care să reclame o singură abordare general valabilă.
  2. Stabilitatea sistemului financiar bancar este esențială pentru finanțarea creșterii economice, pentru crearea de locuri de muncă, pentru creșterea veniturilor cetățenilor și crearea condițiilor de rambursare a creditelor. Banca Națională protejează stabilitatea sistemului financiar bancar din România și, prin aceasta, protejează interesele milioanelor de deponenți care au depozite în băncile comerciale. Banca Națională subliniază că situația creditării în CHF nu reprezintă un risc sistemic (din perspectiva ponderii reduse în PIB) dar adoptarea unor măsuri inadecvate poate induce un astfel de risc.
  3. Negocierea oricărei soluții va avea în vedere:
    • să fie bine țintită către persoanele care au o reală nevoie de a fi sprijinite;
    • să se bazeze pe o împărțire rezonabilă a costurilor ajustării;
    • să nu afecteze stabilitatea sistemului financiar – bancar – adică să nu creeze riscuri pentru milioane de deponenți;
    • să nu creeze hazard moral – adică să nu genereze așteptări nerezonabile pe viitor (privind neplata serviciului datoriei) și să nu discrimineze debitorii în alte monede (lei, euro, dolari);
    • să nu încalce Tratatul privind Uniunea Europeana și condițiile de aderare a României – adică să nu restricționeze libera circulație a capitalului.
  4. Băncile comerciale vor evalua, de la caz la caz, capacitatea de rambursare a datoriilor de către debitori (în funcție de veniturile acestora și de istoricul lor).
  5. Pentru a rezolva aceste probleme individuale, băncile comerciale au la dispoziție o serie de soluții opționale consistente cu principiul împărțirii poverii ajustării (burden – sharing) aplicat și pe plan internațional. Aceste soluții care pot fi propuse clienților includ, dar nu se limiteaza la:
    • Soluții individualizate care să mențină ratele lunare în lei aferente creditelor în CHF la un nivel apropiat celui din luna decembrie 2014;
    • Conversia creditelor din CHF în lei la cursul zilei și/sau acordarea unui discount privind cuantumul servicului datoriei;
    • Reducerea temporară a ratei dobânzii la creditele în CHF pentru a compensa efectul aprecierii CHF;
    • Flexibilizarea mecanismului de rescadențare și a duratei în raport cu capacitatea financiară a debitorilor, prin aplicarea prevederilor Ordonanței 46/2014, cu modificările avute în vedere privind extinderea sferei de cuprindere a acesteia; simplificarea procedurilor administrative; întărirea protecției debitorilor în raport cu banca (astfel încât în procesul rescadențării creditelor să nu se înăsprească termenii contractului de credit precum rata dobânzii, comisioane, solicitarea constituirii de noi garanții).

Soluțiile sunt complementare; fiecare bancă poate aplica un mix adecvat de soluții adaptat fiecărui caz individual. Ele sunt valabile și pentru creditele acordate în alte monede și pot fi optimizate de la caz la caz.

blank