Flota
Actualitate

Unde s-a dus Flota României și cum s-a făcut înstrăinarea ei. Cine a plătit pentru vânzare

În anii 1989 Flota României era pe locul 9 în lume. Câțiva ani mai târziu navele au fost date unor firme străine, ca mai apoi să dispară, iar flota s-a ales și cu datorii de pe urma acestor afaceri găunoase.

În anii 1990, când Nicolae Văcăroiu, în calitate de director general al Direcției de Finanțe la Consiliul de stat avizează primele înstrăinări de nave din Flota României. Vorbim despre 24 de nave comerciale cu o capacitate de transport de 117.900 tdw. Surprinzător sau nu 6 dintre acestea erau încă funcționale.

Nicolae Văcăroiu și-a motivate decizia prin faptul că a făcut acest lucru spfre bine țării. ”În țara noastră dezmembrarea navelor se face sporadic, în șantierele de construcții navale. Se utilizează doar unele reserve de forță de muncă și material, fără ca această activitate să fie evidențiată distincit îmn indicatorii economico-financiar”.

Flota României

Se arăta în expunerea de motive de atunci. Așadar pentru ca țara să fie salvată de o astfel de corvoadă, Văcăroiu ar fi decis să le vândă cu 2.000 de lei/tona. Totuși până când au venit ciumpărătorii, navele au circulat, adică nu erau gata de casat.

Flota și proiectul de înstrăinare

Iar din momentul în care a ajuns premier Nicolae Văcăroiu s-ar fi îndeletnicit cu marele proiect de înstrăinare a flotei românești, Presa vremii scria faptul că 1993 pe 27 aprilie, acesta s-a deplasat la Atena pentru a negocia preluarea nevelor. Nu de alta, dar statul român nu mai avea nevoie de ele, așa cum a susținut premierul de atunci.

S-a întâlnit acolo cu Stelios Katounis, personajul central din afacerea Petromin. Cel care a detaliat despre aceste întlniri este Paul Teodoru, fost ministru al transporturilor. Vizita fusese un real succes, așa cum spunea fostul ministru.

Iar câteva luni mai târziu, adică pe 22.10.1993, Petru Șerban Mihăilescu a semnat pentru vânzarea altor opt nave. Apoi a venit grecul în România și a semnat un contract pentru cumpărarea acțiunilor Petromin. În dosarul legat de Petromin au fost condamnate la 11 ani de închisoare două persoane, Călin Marinescu și Virgil Toanchină, din conducerea Petromin. Și alte 5 persoane la pedepse cuprinse între 8 și 12 ani.

Vinovații, doar cei din conducerea Petromin

În 2004 toți cei condamnați au fost eliberați după o decizie de revizuire a sentinței. Prejudiciul imputat în cazul Petromin a fost de 150 de milioane de dolari. Cât privește vânzarea celor 16 nave și prejudiciul de 275 de milioane de dolari, în acest caz, în 2004, 80 de persoane erau deferite justiției.

Printre ele și trei foști miniștri ai transporturilor. Traian Băsescu, Paul Teodoru și Aurel Novac au fost vizați de anchetă. Doar că între timp dosarul s-a întors la DNA și în 2008 a fost clasat.

Partea Cu Traian Băsescu a fost disjunsă, iar în 2015 a fost închisă și ea. Cert este că pentru ceea ce s-a întâmplat cu Flota au plătit numai cei de la Petromin, restul este istorie.

blank