International

SUA vor ca Ucraina să poată exporta 4 milioane de tone de cereale lunar, pe Dunăre, până în octombrie. România are un rol important

Potrivit The Wall Street Journal, SUA poartă discuții cu Turcia, Ucraina și vecinii Kievului pentru a spori utilizarea rutelor alternative de export pentru cerealele ucrainene, au declarat oficialii. Planul susținut de SUA presupune creșterea capacității Ucrainei de a exporta patru milioane de tone de cereale lunar, pe Dunăre, până în octombrie.

O mare parte din cereale din ucraina ar urma să fie trimisă pe Dunăre și pe Marea Neagră către porturile din apropiere, în România

Deși mai lentă și mai scumpă, ruta ar funcționa ca o alternativă la un coridor de transport maritim pe Marea Neagră stabilit anul trecut în cadrul unui acord cu Rusia, Turcia și Națiunile Unite.

Rusia s-a retras din acest acord în iulie, ceea ce a dus la oprirea exporturilor Ucrainei din trei porturi din jurul Odesa și a declanșat un conflict din ce în ce mai violent în Marea Neagră.

Planificarea occidentală a unor alternative la Inițiativa pentru cereale din Marea Neagră arată cum SUA, Ucraina și țările europene se pregătesc pentru un scenariu în care Rusia nu se va alătura acordului la timp pentru a transporta recoltele de vară și de toamnă ale Ucrainei.

Prețurile alimentelor au crescut cu 10% de când Rusia a ieșit din acordul de la Marea Neagră luna trecută, potrivit Departamentului de Stat al SUA. Războiul din Ucraina face parte dintr-o serie de crize care au adus milioane de oameni din întreaga lume mai aproape de foamete în ultimii ani, potrivit ONU.

Efortul de a crește capacitatea de export a Ucrainei pe Dunăre are loc în paralel cu eforturile Turciei și ale ONU de a convinge Rusia să revină în acordul privind cerealele, au declarat oficialii.

Președintele turc Recep Tayyip Erdogan, care a ajutat la intermedierea acordului anul trecut, se află sub presiune pentru a revigora acordul înainte ca grânele ucrainene recoltate să înceapă să se adune la începutul lunii septembrie, au declarat diplomații.

Statele Unite iau în considerare inclusiv soluții militare, pentru a proteja navele care se îndreaptă spre și dinspre porturile ucrainene de pe Dunăre
Statele Unite iau în considerare toate opțiunile potențiale, inclusiv soluții militare, pentru a proteja navele care se îndreaptă spre și dinspre porturile ucrainene de pe Dunăre, a declarat oficialul de la Washington, dar a refuzat să ofere detalii despre aceste opțiuni sau să spună ce țări ar fi implicate.

„Vom analiza totul”, a declarat oficialul cu privire la eforturile de protejare a căii de navigație.

blank

sursă foto: captură YT

Citește și  Coreea de Sud vrea să testeze tratamentul candidat C-TP59 pe pacientii români și pe cei americani

Oficiali americani de rang înalt au discutat despre acest efort cu liderii din Ucraina, Republica Moldova și România – membră a Organizației Tratatului Atlanticului de Nord – în cadrul unei întâlniri care a avut loc vineri în orașul românesc Galați, a precizat Departamentul de Stat.

Ministrul român al transporturilor a declarat ulterior reporterilor că țara sa va dubla capacitatea de export de cereale la patru milioane de tone pe lună.

Ministerul turc de Externe nu a răspuns la o solicitare de comentarii cu privire la discuțiile din această săptămână cu SUA.

Planurile SUA se vor baza parțial pe o inițiativă a Uniunii Europene de a crea rute rutiere, feroviare și maritime cunoscute sub numele de „benzi de solidaritate” pentru a aduce cereale și alte încărcături în și din Ucraina cât mai ușor posibil.

UE a stabilit acest plan în primele luni ale războiului, în urma unor acorduri de transport rutier care au facilitat transportatorilor să tranziteze fără autorizații între Ucraina, Moldova și UE. De atunci, UE a investit într-o serie de proiecte de infrastructură pentru a crea benzi de export mai rapide și pentru a accelera procedurile vamale.

Începând cu mai 2022, rutele au permis exportul a 41 de milioane de tone de cereale din Ucraina, cu mult mai mult decât a realizat Inițiativa privind cerealele din Marea Neagră.

Comisarul european pentru agricultură al Uniunii Europene, Janusz Wojciechowski, a declarat luna trecută că, în câteva luni, culoarele de solidaritate ale blocului ar putea deveni înlocuitoare pentru toate rutele de cereale din Marea Neagră ale Ucrainei.

Oficialii UE spun (neoficial) că, în opinia lor, blocul ar putea permite Ucrainei să exporte în medie între 5 milioane și 5½ milioane de tone de cereale pe lună, dacă totul va decurge fără probleme.

Cel mai mult au exportat până acum 4,2 milioane de tone de cereale, în noiembrie.

În iunie, Ucraina a exportat doar 3 milioane de tone prin inițiativa UE. Ruta Dunării preia cea mai mare parte a acestor exporturi, aproximativ 60%, au declarat oficialii UE. Inițiativa privind cerealele din Marea Neagră, la apogeul său, a permis Ucrainei să exporte anul trecut aproximativ 6 milioane de tone pe lună din trei porturi din jurul Odesa.

Au existat dispute, între Ucraina și România cu privire la lucrările ucrainene de dragare a canalelor de navigație din delta Dunării

Citește și  Preşedintele Comisiei Europene: România nu stă chiar bine! Trebuie văzute rezultate în ceea ce priveşte respectarea statului de drept dacă vreți în Schengen!

Cu toate acestea, rutele de solidaritate au fost, de asemenea, afectate de dificultăți.

Oficialii UE spun că unele dintre rute nu dispun de personal și resurse suficiente pentru a efectua rapid controalele sanitare și vamale necesare asupra încărcăturilor care sosesc, ceea ce cauzează uneori întârzieri și întârzieri care încetinesc traficul și fac să crească prețurile transportului rutier – ceea ce duce la creșterea prețului exporturilor de cereale ale Ucrainei.

Au existat dispute, între Ucraina și România cu privire la lucrările ucrainene de dragare a canalelor de navigație din delta Dunării pentru a facilita trecerea navelor care transportă cereale.

Oficialii americani spun că discută despre îmbunătățirea eficienței rutei Dunării pentru a permite nave mai mari, făcând loc pentru parcare și crescând numărul de piloți disponibili pentru a muta navele printr-un canal cheie.

Cu toate acestea, eforturile „nu vor înlocui porturile de la Marea Neagră, în primul rând Odesa, așa că nu este o soluție, ci este într-adevăr o alternativă provizorie”, a declarat Erin Elizabeth McKee, administrator adjunct al USAID, Biroul pentru Europa și Eurasia, într-o ședință de informare din această lună.

De la destrămarea inițiativei privind cerealele, ruta Dunării este singurul mijloc pe care se mai bazează Ucraina să exporte cereale prin Marea Neagră, în care nave mai mici duc adesea cereale în porturi din România, Bulgaria și din alte părți pentru a fi expediate pe piața mondială.

Rusia a amenințat că va tăia ruta Dunării, a atacat portul fluvial Izmail la începutul acestei luni și a abordat duminică o navă cu echipaj turcesc care se îndrepta spre acest port.

Soldați ruși înarmați au aterizat cu un elicopter pe puntea vasului și au interogat echipajul, potrivit unei înregistrări video a incidentului publicată marți de Ministerul rus al Apărării. Ministerul ucrainean de Externe a condamnat interceptarea ca fiind o „acțiune provocatoare”.

blank