De la 1 iulie 2021, vor fi introduse o serie de modificări ale modului în care se percepe TVA pentru vânzările online, indiferent dacă vorbim de consumatori care cumpără de la comercianți din interiorul sau din afara UE, anunță Comisia Europeană.

Schimbarea are loc în condiţiile în carte sistemul de TVA al UE a fost actualizat ultima dată în 1993 și nu a ținut pasul cu creșterea în amploare a comerțului electronic transfrontalier, din ultimii ani. De asemenea, pandemia de COVID-19 a accelerat și mai mult expansiunea comerțului online cu amănuntul accentuând necesitatea unei reforme care să asigure că TVA-ul datorat este plătit țării în care se află consumatorul. Nu în ultimul rând, noile norme răspund necesității de a simplifica viața, atât a cumpărătorilor, cât și a comercianților, spune Comisia Europeană într-un comunicat..

În cadrul sistemului actual, bunurile cu o valoare mai mică de 22 de EUR importate în UE de către societăți din afara UE sunt scutite de TVA. Începând de joi, această scutire este suspendată, astfel încât TVA să fie percepută pentru toate bunurile care intră în UE – la fel ca în cazul bunurilor vândute de întreprinderile din UE. Potrivit studiilor existente această scutire a fost utilizată abuziv, ducând la o concurenţă neloială pentru produsele UE şi o fraudă estimată la 7 miliarde EUR pe an în detrimentul bugetelor UE.

Înregistrarea în „Ghișeul unic” al UE
În prezent, vânzătorii online trebuie să fie înregistrați în scopuri de TVA în fiecare stat membru în care au o cifră de afaceri care depășește un anumit prag general, care variază de la o țară la alta. De la 1 iulie, aceste praguri diferite vor fi înlocuite cu un prag comun la nivelul UE de 10.000 EUR iar dacă pragul este depășit, TVA trebuie plătită în statul membru în care sunt livrate bunurile.

Pentru a simplifica viața acestor societăți și pentru a le facilita vânzarea în alte state membre, comercianții online se pot înregistra acum pe un portal electronic denumit „Ghișeul unic” unde își pot îndeplini toate obligațiile în materie de TVA pentru vânzările lor în întreaga UE. Acest prag de 10.000 EUR se aplică deja din 2019 pentru serviciile electronice vândute online. Societățile se pot înregistra în propriul stat membru și în propria lor limbă. Odată înregistrat, comerciantul cu amănuntul online poate notifica și plăti TVA-ul la ghișeul unic pentru toate vânzările sale în UE printr-o declarație trimestrială. Ghișeul unic se va ocupa de transferarea TVA către statul membru respectiv.

Fără plăţi suplimentare în ţara de livrare
De asemenea, introducerea unui ghişeu unic pentru importuri destinat vânzătorilor din afara UE le va permite acestora să se înregistreze cu ușurință în scopuri de TVA în UE și să se asigure că suma corectă reprezentând TVA ajunge la statul membru în care este exigibilă în cele din urmă. Pentru consumatori, aceasta înseamnă mult mai multă transparență: atunci când cumpărați de la un vânzător sau pe o platformă din afara UE înregistrată la ghișeul unic, TVA-ul ar trebui să facă parte din prețul pe care îl plătiți vânzătorului. Prin urmare, nu vor mai exista apeluri din partea serviciilor vamale sau de curierat prin care se solicită o plată suplimentară atunci când bunurile ajung în țara de destinaţie, deoarece TVA-ul a fost deja plătit.

Societățile din afara UE s-au înregistrat deja în număr mare la ghișeul unic pentru importuri, inclusiv cele mai mari piețe online de la nivel mondial.

Un „minighișeu unic” similar pentru TVA funcționează deja cu succes din 2015 pentru vânzările transfrontaliere de servicii electronice. Extinderea sa la vânzările online de bunuri va oferi și mai multe avantaje comercianților cu amănuntul și consumatorilor online din UE. Reforme similare au fost puse în aplicare și funcționează bine în alte jurisdicții, cum ar fi Norvegia, Australia și Noua Zeelandă.