Actualitate, Featured

Scandal la Poliţia Rutieră: N-aveţi bani de maşină? Mergi cu RATB-ul!

Poliţiştii de la Brigada Rutieră au răbufnit şi şi-au expus nemulţumirile la ultima şedinţă de instructaj, la care au participat şeful Poliţiei Capitalei, Nicolae Berechet şi adjunctul său, Aurelian Ciocârlan. Şeful sindicatului Europol, Cosmin Andreica, a declarat că cei doi au încheiat brusc şedinţa şi au replicat că ”atât au avut de transmis” în momentul în care agenţii s-au plâns de problemele din teren.

Poliţiştii de la Brigada Rutieră acuză că nu au echipament de protecţie, că autospecialele de intervenţie nu au CASCO şi că sunt obligaţi să plătească din buzunar daunele suferite în misiuni, mentenanţa maşinilor şi, până recent, benzina pentru misiunile din week-end.

”Toată discuţia a pornit de la faptul că săptămâna aceasta a avut loc o şedinţă la Brigada Rutieră, unde a venit adjunctul Poliţiei Capitalei şi i-a apostrofat pe poliţiştii rutieri că nu sunt foarte vizibili, că trebuie să stea în intersecţii să fie văzuţi de către cetăţeni, oameni politici şi aşa mai departe – colegii au ridicat problema echipamentului de protecţie şi pe cea a uniformei de iarnă – veţi vedea mulţi poliţişti tineri care dârdâie în intersecţii şi nu au nici măcar echipamentul obligatoriu: mănuşi, fesuri veste reflectorizante şi acest lucru îi vulnerabilizează”, a declarat pentru Gândul.info liderul sindicatului Europol, Cosmin Andreica.

În momentul în care poliţiştii şi-au exprimat nemulţumirile cu privire la problemele cu care se confruntă, şedinţa s-a încheiat brusc, iar şeful Poliţiei Capitalei, Nicolae Berechet şi adjunctul său, Aurelian Ciocârlan, s-au ridicat şi au plecat spunând că ”atât au avut de transmis”, mai spune Andreica.

Liderul Europol acuză că şefii de la Rutieră îi obligă pe subalterni să facă chetă şi să plătească mentenanţa autospecialelor şi maşinilor de intervenţie, sub ameninţarea că dacă nu suportă aceste cheltuieli pot ieşi pe teren ”cu RATB-ul”.

”S-au alocat bani pentru mentenanţă dar sunt unii şefi care, de frică să nu aprecieze superiorii că nu îşi fac treaba în calitate de şefi, nu cer aceste fonduri şi se raportează că totul este în regulă şi ok cu parcul auto. Lucru care nu corespunde cu realitatea. Blocajul vine în principal de la şefii care vor să dea bine mai departe”, a mai declarant Andreica pentru Gândul.info.

Şefii de la Capitală au întors spatele poliţiştilor

Astfel, în timp ce şefii de la Capitală au venit să prezinte instructajul privind vizibilitatea poliţiştilor şi au insistat ca ei să stea blocaţi în intersecţii, cei circa 100 de poliţişti rutieri prezenţi au început să expună problemele de fond cu care se confruntă.

Berechet şi Ciocârlan au părăsit sala în timp ce poliţiştii le semnalau că:

– autospecialele de poliţie nu au CASCO, deşi sunt maşini de intervenţie şi expuse accidentelor

– nu sunt tipizate (formulare completate la intervenţii, sesizări), iar politiştii le cumpără din banii lor (copii xerox)

– întreţinerea autospecialelor (spălatul şi curăţatul maşinilor) se face din banii poliţiştilor

– reviziile minore la autospeciale (schimb de ulei, plăcuţe de frână) sunt asigurate tot din buzunarul agenţilor rutieri

– deplasările la 112 sunt foarte greoaie, mai ales acolo unde sunt situaţii de blocaje, de acces dificil- nu există aparate foto, fiind doar 2 aparate foto în toată Brigada Rutieră

– la sectoarele 3, 4 şi 5 politiştii, sub ameninţarea că vor fi trimişi pe jos în teren, sunt obligaţi să repare din banii lor autospecialele.

”Nu aveţi bani de benzină? Mergeţi cu RATB-ul!”

”Poliţiştii au fost prostiţi lună de lună că vor fi bani alocaţi pentru mentenanţa autospecialelor si pentru achiziţia de CASCO, pentru că ei trebuie să circule cu o viteză foarte mare în misiuni, mai ales dacă însoţesc coloane oficiale şi sunt în situaţia de a forţa intersecţia”, mai spune şeful Europol.

Momentan nicio maşină de la Brigada Rutieră nu are CASCO, în condiţiile în care numai în ultima lună au fost 10 -12 evenimente cu autospecialele de poliţie, iar la mai mult de jumătate dintre acestea poliţiştii au fost nevoiţi să plătească din buzunar, explică sursa citată.

În cea ce priveşte suma pe care sunt nevoiţi poliţiştii să o scoată lunar din buzunar pentru mentenanţa şi/ sau alimentarea maşinilor, ”putem vorbi de sume cuprinse între 30 şi 100 de lei pe săptămână. În medie, 300 de lei pe lună, ceea ce înseamnă circa 10% din salariul lor lunar”, mai precizează Andreica.

Recent, sindicatul poliţiştilor a reuşit să obţină rezolvarea unei alte situaţii incredibile: poliţiştii care ieşeau pe teren în week-end erau nevoiţi să alimenteze autospecialele cu benzină din propriul buzunar. ”Până acum trei săptămâni, de exemplu, poliţiştii nu aveau card de alimentare pe care să-l folosească sâmbăta şi duminica. Mai mult decât atât, li se dădeau intenţionat de către şefi maşini care erau cu rezervorul gol tocmai pentru că îi determinau să alimenteze şi le spunea că dacă nu merg cu maşina pot merge cu RATB-ul, că pe ei nu îi interesează cu ce merg la intervenţii”, povesteşte Andreica.

Plantaţi ”de formă” în intersecţii

Reprezentantul Europol mai spune că cerinţele şefilor de la Capitală sunt absurde, câtă vreme poliţiştii de la Rutieră trebuie să fie mobili, nu să stea în intersecţii ”de formă”. ”Li se cere să stea în intersecţii pentru că, mai nou, se pune mai mult preţ pe imagine decât pe intervenţie. Iar colegii sunt frustraţi pentru că se întâmple să se blocheze intersecţia, şoferii scot capul pe geam şi întreabă: domle, nu-l vedeţi , daţi-i amendă, opriţi-l, încalcă regulile de circuaţie! Iar ei sunt puşi în situaţia de a nu-I putea opri, pentru că dacă vreun şef trece prin intersecţie şi nu-i vede acolo sigur vor trebui să dea explicaţii şi să fie pedepsiţi să iasă pe jos în intersecţie. Pentru că cei pe care îi vedeţi ca stau acolo 8 ore. Ei nu au pauză de masa, nu pot ieşi deloc în cele 8 ore din intersecţie. Iar colegii nu mai ştiu ce să facă, fiind obligaţi să fie static în intersecţie şi nu să meargă să aplice amenzi”, explică Andreica.

Iar paradoxul este că poliţiştii sunt plantaţi în proporţie de circa 80% în intersecţii să fluentizeze şi să fie vizibili, iar la final de an sunt întrebaţi câte constatări au avut, mai precizează reprezentantul Europol.

Gândul.info i-a contactat pe şeful Poliţiei Capitalei, Nicolae Berechet şi pe adjunctul său, Aurelian Ciocârlan, pentru declaraţii referitor la problemele expuse de reprezentantul sindicatului Europol, însă cei doi au refuzat să îşi exprime poziţia cu privire la acest subiect, până săptămâna viitoare.

blank