Economic, Stiri

România are peste 1.000 de kilometri de Dunăre

Delta Camargue din Franța are 3% din suprafața Deltei Dunării, iar Delta Padului are 5%. Ambele delte primesc între două și patru milioane de turiști pe an!

28-29-delta2-shutterstock-21

Zboruri cu avioane de mici dimensiuni, croaziere sau plimbări cu șalupe rapide. Totul este posibil în Deltă. Iar 2014 a adus deja creșteri ale vânzărilor față de anul trecut.

Delta Dunării este o regiune turistică aparte, cu o dezvoltare diferită față de restul zonelor din țară. Cu 30.000 de locuri de cazare, dintre care „oficiale“ doar 10.000, și circa 400.000 de turiști în fiecare an, „Delta poate trece, cel puțin acum, drept o destinație foarte atractivă, chiar dacă nu este exploatată la potențialul pe care îl are“, este părerea reprezentanților din turism.

Cu alte cuvinte, Delta și-a revenit în ultimii ani, după scăderea pe care a avut-o între 2005 și 2006, odată cu „febra gripei aviare“. Doar că, „din păcate“, susține Traian Bădulescu, consultant în turism, nu este promovată aproape deloc. „Să nu uităm, totuși, că România are peste 1.000 de kilometri de Dunăre. Ar fi o idee foarte bună introducerea de croaziere scurte. Delta Camargue din Franța are 3% din suprafața Deltei Dunării, iar Delta Padului are 5%. Ambele delte primesc între două și patru milioane de turiști pe an. Ceea ce înseamnă că și Delta noastră ar putea veni mai mulți turiști fără a dezechilibra sistemul“, punctează Bădulescu.

Cu o precizare, totuși: să dispară problema transportului. Pentru că, deși avem Autostrada Soarelui, care simplifică mult drumul până la Cernavodă sau Constanța, drumul până la Tulcea, având o singură bandă de sens, durează destul de mult. Mai mult, sunt situații în care transferul între hotel și unele localități se face cu ajutorul șalupelor, ceea ce, subliniază Cristina Zarafu, brand manager Eximtur, crește cu cel puțin 10% tariful pe care un turist îl plătește pentru un sejur.

Bineînțeles că nu trebuie generalizat. Pentru că, potrivit lui Ciprian Enea, consultant turism, sunt și zone cu infrastructură bună și locuri unde transferurile pe apă sunt foarte rapide. ”În ultimii ani, vacanțele în Delta Dunării au cunoscut un trend ascendent, din ce în ce mai mulți turiști dorind să descopere acest loc unic din Europa. Agențiile de turism colaborează mai mult pe partea de incoming cu managerii de pensiuni și hoteluri din Deltă și mai puțin pe pachetele vândute în România. Creșterea este evidentă, dar suntem încă departe de potențialul acestei zone și de dezvoltarea pe care o poate cunoaște industria turistică aici”, spune Enea.

Prima companie aeriană după mult timp

În acest context, un avantaj îl reprezintă faptul că Fly România a introdus recent curse aeriene București – Tulcea, care vor impulsiona turismul în această zonă. În același timp, directorul aeroportului din Tulcea, Constantin Albu, a anunțat investiţii de peste 14 milioane de euro din bani europeni pentru modernizarea infrastructurii aeroportuare, care va include şi construcţia unui nou terminal intermodal de pasageri şi cargo, cu o capacitate proiectată de 400.000 de pasageri pe an.

„Agențiile de turism speră la un număr de turiști din ce în ce mai mare pentru Deltă. Există oferte variate, pornind de la sejururi până la weekenduri, cu programe speciale. De asemenea, Delta este destinație finală pentru vase de croazieră venite din Austria sau Germania. În plus, în Deltă se organizează foarte multe conferințe și teambuildinguri“, mai spune Traian Bădulescu.

O privire rapidă peste datele financiare ale agențiilor de turism demonstrează că vânzările pentru această destinație au crescut anul trecut cu procente cuprinse între 40% și 80% . „În 2013 s-a înregistrat o creștere cu aproximativ 80% a vânzărilor pe Delta Dunării, comparativ cu 2012. Și totuși, acestea sunt mult sub potențialul ei turistic. Spre deosebire de litoral, sezonul în Delta Dunării începe la jumătatea lunii aprilie și se termină în noiembrie, însă turiștii fac rezervări în special pentru perioada iulie – septembrie“, explică Zarafu, de la Eximtur.

Se caută unități de cazare de 3 și 4 stele

În acest an, vânzările sunt deja în creștere față de anul trecut. Potrivit Cristinei Zarafu, se cer unități de 3 și 4 stele, în special la Gura Portiței, unde prețurile încep de la 26 de euro pentru o cameră dublă pe zi, la Hotel Cormoran din Uzlina, cu prețuri de la 138 lei de persoană pe zi, la Complexul Green Village din Sf. Gheorghe și Complexul Delta Nature Resort de cinci stele, de la 43 euro pe zi de persoană în Vila DeLuxe, cu mic dejun. „În viitorul apropiat, se dorește implementarea unui program numit «Delta pentru toți«, similar cu «Litoralul pentru toți». Acest pachet va avea un tarif scăzut și va fi disponibil în capetele de sezon. Sperăm ca, odată implementat acest program, vânzările să crească cu aproximativ 15%“, mai spune Zarafu. De remarcat și faptul că toate unitățile de cazare oferă și posibilitatea efectuării unor excursii în Deltă cu vase de croazieră sau șalupe rapide.

2013, un an bun

Privind dintr-un alt unghi, se observă că, în ultimii ani, foarte multe pensiuni turistice – o mare parte construite cu fonduri europene – au stat mai mult închise, unele dintre ele fiind chiar în insolvență sau deja scoase la vânzare prin procedura falimentului. Așa că, după un an 2012 foarte slab pentru întregul turism din Delta Dunării, 2013 a adus o revigorare care se simte și anul acesta. Lucru vizibil și din partea turiștilor străini care, potrivit datelor din piață, reprezintă aproximativ 15% din totalul turiștilor sosiți în Deltă. Un procentaj destul de redus, „dar satisfăcător“, concluzionează turoperatorii.

Cu o paranteză: anul trecut, 1,7 milioane de turiști străini au vizitat România. Aceștia au petrecut 3,5 milioane de nopți în țara noastră, de patru ori mai puțin decât în Bulgaria (14,3 milioane de înnoptări), de 3,5 ori mai puțin decât în Ungaria (12,3 milioane de înnoptări), de șase ori mai puțin decât în Cehia (20,8 milioane de înnoptări) și de 22 de ori mai puțin decât în Austria (78,1 milioane de înnoptări). Vizitatorii străini au cheltuit în România 4,79 de miliarde de lei (echivalentul a 1,08 miliarde de euro, respectiv 635,29 de euro de persoană).

Comparație cu alte țări

Grosso modo, aceștia reprezintă doar 18% din piața turistică a României, față de 67% în Bulgaria, 49% în Ungaria, 53% în Cehia și 71% în Austria. Statele din care vin cei mai mulți turiști, potrivită înregistrărilor la punctele de frontieră, sunt Ungaria, Bulgaria, Germania, Italia, Polonia și Austria.

Când vin în România, ei preferă city breakurile, circuitele generale și de nișă (culturale, viticole, istorice), respectiv pachetele de odihnă. În țara noastră, dintre cele peste 2.000 de agenții de turism înregistrate, doar 20 au activitate de incoming preponderentă în structura afacerilor; din păcate, prea puține pentru a putea atrage un număr semnificativ mai mare de turiști străini.

Asociația Națională a Agențiilor de Turism a propus Ministerului Finanţelor Publice să acorde stimulente pentru a crește numărul agențiilor care să realizeze acest tip de activitate.