România a contribuit la proiectarea celui mai rapid elicopter din lume
Actualitate, Featured

România a contribuit la proiectarea celui mai rapid elicopter din lume

Un nou design de elicopter a fost proiectat cu ajutorul inginerilor români. Este vorba de un elicopter cu aripi, care poate atinge o viteză de 400 km/h. Conceptul este numit Racer. Fuselajul central a fost fabricat în România, va fi livrat în Germania săptămâna viitoare, iar ulterior va ajunge în Franța unde elicopterul va fi asamblat în totalitate. Proiectul a costat 8,5 milioane de euro, iar construcția a durat 4 ani.

Așa va arăta cel mai silențios și economic elicopter care va tăia cerul de anul viitor. Construcția aparatului de zbor a început în urmă cu 4 ani, iar fuselajul său a fost fabricat chiar în țara noastră.

Peste 9.300 de ore au fost necesare pentru a realiza fuselajul. O echipă formată din 30 de designeri au lucrat zi și noapte pentru a crea acest concept nou de elicopter cu aripi, pe numele său Racer. Elicopterul va atinge în zbor peste 400km/h. Asta înseamnă cu 50% mai mult decât cel mai performant elicopter din prezent.

Adrian a făcut parte din echipa de ingineri care a lucrat la realizarea fuselajului și mărturisește că experiența este de neegalat.

Adrian Guz, proiectant fuselaj: “A fost o șansă unică, nu doar pentru mine, dar și pentru foarte mulți colegi de-ai mei, mai ales tineri, să participăm la crearea unei noi aeronave. Conceptul nou constă în aceste aripi și a celor două elici propulsoare din lateral, care îi vor da o viteză mai mare decât un elicopter convențional. Este o senzație unică, pentru că, noi ca proiectanți, facem totul pe calculator. Nu putem să-l atingem. Putem doar să-l vizualizăm. În schimb, în momentul în care atingi lucrurile, e ceva deosebit”.

Construcția fuselajului a costat 8,5 milioane de euro. Finanțarea a fost asigurată prin programul Horizon 2020 în cadrul unui parteneriat public-privat între Comisia Europeană și industria aeronautică din Europa.

Claudiu Năsui, ministrul Economiei: „Ce este revoluționar la această aeronavă este că ea încearcă să facă podul între elicoptere și avioane. Nu este nici elicopter. E mai rapidă decât elicopterele. Nu e nici avion, e mai manevrabilă decât avionul. Iată că putem să facem inovație la nivel european și România poate să facă parte din această inovație”.

Inginerii spun că noul elicopter va oferi un consum redus de combustibil și niveluri scăzute de zgomot. Interesant este și faptul că materialele folosite au fost fabricate în România.

Albert Arnau, inginer cercetare-dezvoltare Romaero: „În fuselaj folosim în principal o structură interioară din aluminiu, în principal, chiar și dacă avem niște piese din inox, dar și piese din titan, iar pe exterior este material compozit, fibră de carbon, fibră de sticlă și alte materiale auxiliare ca sa îi confere rezistența structurală. Elicopterul e un demonstrator, fiind proiect de cercetare. Este un aparat care trebuie să dovedească că este capabil să facă anumite misiuni. Aceste misiuni sunt în principal de transport medicalizat pentru pacienți și misiunile de salvare salvamont la distanțe mari. Elicopterul având un avantaj în viteza lui, permite misiuni de salvare mult mai rapide decât ce există acum pe piață”.

Fuselajul va fi livrat săptămâna viitoare în Germania. Ulterior, asamblarea finală a aparatului de zbor se va face în Franța. Primul zbor al elicopterului Racer va avea loc anul viitor.


blank