Social, Stiri

Protecţia Consumatorului se implică în CRIZA CREDITELOR ÎN FRANCI ELVEŢIENI

Situaţia constănţenilor care au luat credite în franci elveţieni şi acum s-au trezit cu rate care le depăşesc veniturile este extrem de dificilă. Oamenii sunt disperaţi şi nu mai ştiu unde să îşi mai caute sprijin în lupta împotriva băncilor. Sute de împrumutaţi şi-au plâns amarul la Protecţia Consumatorilor, sperând că se va găsi o portiţă legală să scape de ratele imense.

credit_99852500

CREDITE FRANCI ELVEŢIENI: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor se pune la dispoziţia celor care doresc să le fie mediator în relaţia cu banca de la care au luat creditul.

„Ca urmare a riscurilor semnificative aferente împrumuturilor în valută străină, este necesar să se prevadă măsuri clare pentru a-i sprijini pe consumatori cu privire la conştientizarea riscului pe care şi-l asumă, precum şi cu privire la posibilitatea limitării expunerii la riscul ratei de schimb valutar pe durata creditului. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a întreprins toate demersurile necesare pentru a îndeplini rolul de mediator în relaţia dintre bănci şi consumatori în contextul legislaţiei în vigoare. Însă, aceasta conduce, cel mult, la rezolvarea punctuală, cu o scădere nesemnificativă a costurilor pentru un număr mic de consumatori”, explică preşedintele ANPC, Marius Alexandru Dunca.

Acesta este de părere că, pentru a stabili un echilibru între drepturile şi obligaţiile părţilor, este necesară o soluţie legislativă prin care să se impună împărţirea riscurilor şi aplicarea principiului echităţii.

„Însă, până la implementarea soluţiilor legislative, avem nevoie de măsuri imediate pentru a evita apariţia unor fenomene sociale grave. Dorim evitarea situaţiei în care consumatorul este cel care suportă riscurile în totalitate. Întotdeauna se aduce în discuţie riscul financiar la care sunt supuse băncile, falimentul în care ar putea intra, faptul că vor pleca din ţară etc., niciodată nu se vorbeşte despre ce se întâmplă cu consumatorii români şi familiile acestora – faptul că rămân fără locuinţă şi fără venituri, aceste cazuri neputând beneficia nici măcar de ajutor social din partea statului”, mai spune Marius Alexandru Dunca.

Reprezentanţii ANPC adresează, în mod public, tuturor instituţiilor financiar bancare, implicate în criza CHF, următoarea între-bare: „Ce soluţii oferiţi clienţilor aflaţi în imposibilitatea de a-şi plăti ratele lunare, clienţi bun-platnici până la apariţia crizei CHF?”. Întrebarea face referire la soluţii concrete, care să vizeze întreaga perioadă de creditare, nu soluţii pe termen scurt. „Ne dorim soluţii care să acopere o parte semnificativă a costurilor apărute în urma creşterii valorii CHF. Creşterea valorii CHF are efecte imediate, efecte care aduc beneficii instituţiilor financiar bancare şi prejudicii consumatorilor, astfel că dorim găsirea de soluţii imediate din partea instituţiilor de creditare”, mai adaugă preşedintele ANPC.

blank