Featured, Social

Piaţa forţei de muncă din România, în criză profundă. Soluţia companiilor a rezolva problema angajaţilor

Piaţa forţei de muncă din Românie este într-o criză profundă, iar viitorul nu se arată deloc mai bun. După ce s-au războit pe salarii şi facilităţi, mare parte dintre companii a trecut la o altă strategie – îşi pregătesc singure viitorii angajaţi, încă de pe băncile şcolii, arată o analiză KeysFin.

Scăderea nalităţii, ieşirea la pensie în următorii ani a unei întregi generaţii de angajaţi şi mai ales exodul forţei de muncă către Occident va face ca România să se confrunte în următorii ani cu o criză tot mai adâncă de forţă de muncă, se arată într-o analiză KeysFin.

O altă problemă cu care se confruntă companiile este cea a lipsei oamenilor pregătiţi. Parţial, acest lucru se datorează desfiinţării şcolilor profesionale. Însă nici cei cu studii superioare nu stau mult mai bine, datorită lipsei unei legături între nevoile pieţei forţei de muncă şi sistemul de învăţământ.

„Sistemul de educaţie, aşa cum este el croit în prezent, este complet inutil în faţa provocărilor din piaţa muncii. Încă se scot pe bandă rulantă generaţii de şomeri cu diplomă, de absolvenţi de liceu şi universitate care nu sunt conectaţi la realităţile economice”, afirmă experţii.

Confruntate cu această realitate, tot mai multe companii din România au tendinţa de a adopta un sistem deja împământenit în ţările din Occident, anume de a-şi pregăti singure viitorii anganjaţi, de multe ori prin intermediul stagiilor de pregătire (internships) sau dezvoltându-şi propriile şcoli.

„Mulţi investitori au trecut la recrutarea de tineri încă de pe băncile facultăţii şi oferirea de programe de training, în cele mai multe cazuri plătite. Iar firmele care au nevoie de muncitori calificaţi, nu pentru funcţii de conducere, au ales să-şi dezvolte propriile şcoli de meserii, calificarea la locul de muncă devenind o componentă esenţială în business-ul actual”, spun analiştii de la KeysFin.

Există, însă, şi companii care, deşi sunt atrase de costurile reduse cu forţa de muncă din România, ezită să investească în proprii angajaţi datorită creşterii artificiale a salariului minim, a cadrului economic instabil (bazat pe consum), a sistemului fiscal, dar şi datorită lipsei unei infrastructurii bune.

O categorie de firme care a profitat de pe urma acestui fenomen sunt firmele HR. Conform KeysFin, numărul firmelor de recrutare a ajuns la 3.192 în 2016 (de la 2.685 în 2012), iar profiturile lor au urcat până la 255 milioane lei în 2017. În total piaţa de HR crescând până la 3,6 miliarde lei în 2017, cu aproape 1.6 miliarde lei mai mult decât era în 2012.

blank