Economic, Stiri

Piaţa de publicitate din România ar putea avea în 2014 un an mai bun

Televiziunea rămâne principalul canal de distribuţie a reclamelor

 publicitate

Anul trecut, piaţa a cunoscut un avans infim, ajungând la 305 milioane de euro, după ce, în 2012, în toate canalele s-au cheltuit 302 mil. euro pe publicitate. Pentru acest an, avansul va fi şi mai timid, estimările anunţând cheltuieli totale de 306 milioane de euro

Ca şi în anii anteriori, TV-ul este principalul canal de distribuţie a reclamelor, urmat de Internet. Piaţa media a rămas blocată în ultimii doi ani, iar 2014 pare să nu fie un an ieşit din comun, mai mult “tendinţa” de stagnare a cheltuielilor pe publicitate marcând un an de “consolidare”.

Potrivit unui studiu realizat de agenţia de strategie şi investiţii media, Initiative Media, piaţa locală de publicitate se va menţine în ritmul ultimilor doi ani. Pentru acest an, autorii studiului anticipează cheltuieli pe toate canalele de difuzare de aproximativ 306 milioane de euro. În 2013, valoarea pieţei de publicitate din România a fost de 305 milioane de euro, un avans infim faţă de nivelul atins în 2012, când cheltuielile pe publicitate au fost de 303 milioane de euro.

În ultimii doi ani vânzările de publicitate pe televiziune au fost constante, de 193 de milioane de euro, cel mai mare canal de difuzare, valoare ce se pare că va fi consemnată şi în acest an. În 2007, încasările televiziunilor erau la fel de mari ca şi valoarea întregii pieţe de publicitate estimate pentru acest an, adică 306 milioane de euro.

Mediul online a fost canalul media care a adus echilibrul pe piaţa de publicitate. Fără acest segment, piaţa de publicitate s-ar fi aflat în prezent pe un trend de scădere. De altfel Internetul este al doilea mare segment ca valoare, vânzările fiind în 2013 de 5 ori mai mari decât în 2007, încasările crescând de la 9 milioane de euro, în urmă cu 7 ani, la 46 de milioane de euro în 2013. Pentru acest an, studiul Initiative anticipează încasări, de asemenea în creştere, până la o valoare de 50 de milioane de euro.

Publicitatea outdoor este cel de-al treilea segment ca valoare din ultimii ani, însă la fel ca şi celelalte segmente, cu excepţia internetului este în continuă scădere. Dacă în 2008, anul de apogeu al publicităţii outdoor, piaţa ajungea la 70 de milioane de euro, în 2013, valoarea este de 2,5 ori mai mică, de 28 de milioane de euro. Pentru acest an studiul relevă faptul că vânzările în outdoor vor coborî uşor până la 27 de milioane de euro.

Media tipărită atingea în 2008 un nivel al încasărilor din publicitate de 82 de milioane de euro, o valoare mai mare decât cea a publicităţii outdoor. În 2013 reclamele din print au generat încasări de doar 19 milioane de euro, adică o valoare de aproape 4,5 ori mai mică, decât în urmă cu 6 ani.

Radioul a avut parcă cel mai puţin de pierdut în anii de criză. În 2008, cel mai bun an, încasările ajungeau la 35 de milioane de euro. În 2013, staţiile de radio au difuzat publicitate de aproximativ 19 milioane de euro, valoare similară cu cea din media printată. Pentru acest an, analiştii se aşteaptă ca radiourile să mai piardă un milion de euro.

Potrivit studiului, companiile care au “pompat” cei mai mulţi bani în publicitate în 2013 au fost companiile producătoare de cosmetice, articole de igienă şi îngrijirea părului, cu un buget total de 38 de milioane de euro. Operatorii de telecomunicaţii mobile au fost aproape cu un aport de 36 de milioane de euro, urmaţi de companiile din sectorul farma, cu 31 de milioane de euro.

Producătorii de bere au cumpărat spaţiu publicitar de 19 milioane de euro, în timp ce retailerii au “cotizat” la piaţa de publicitate din România cu 17 milioane de euro, iar băncile şi companiile de asigurări cu 14 milioane de euro. În top 10 companii care au cumpărat publicitate se mai numără companiile producătoare de zahăr, miere şi carbohidraţi cu 8 milioane de euro, companiile producătoare de electronice şi electrocasnice cu 7 milioane de euro, producătoare de lactate 7 milioane şi de ciocolată şi specialităţi 6 milioane de euro.