nasa

NASA pregăteşte pentru joi lansarea a unei “farfurii zburătoare”, de fapt o nouă tehnologie pentru aterizarea navetelor spaţiale cu încărcături foarte grele la bord, tehnologie care într-o zi ar putea fi folosită chiar pentru asolizarea pe Marte, conform unui material publicat de USA Today.

Această nouă tehnologie a primit denumirea de Low-Density Supersonic Decelerator (LDSD – decelerator supersonic de mică densitate), iar farfuria zburătoare înzestrată cu acest sistem va fi ridicată în stratosferă de la o bază a Marinei americane din Kauai (Hawaii).

În prezent NASA încă se bazează pe un sistem de aterizare/asolizare dezvoltat în urmă cu mai bine de 40 de ani pentru asolizarea sondei Viking pe Marte, conform explicaţiilor oferite luni de Ian Clark de la NASA Jet Propulsion Laboratory.

“Folosim de mai multe decenii acelaşi sistem de paraşute pentru asolizare. Dacă ne propunem să trimitem oameni pe Marte, avem nevoie de ceva nou”, a susţinut el.

Deceleratorul supersonic de mică densitate va ajunge joi pe cerul insulelor Hawaii, purtat de un balon umflat cu heliu având un volum de aproape 1 milion de metri cubi. 

Iniţial, lansarea urma să aibă loc marţi, dar luni seară au fost prognozate condiţii meteorologice nefavorabile pentru ziua lansării, aşa că operaţiunea fost amânată pentru joi dimineaţă. În cazul în care lansarea nu va putea avea loc nici joi, următoarele zile luate în calcul sunt 7, 9, 11 şi 14 iunie.

Balonul va purta această “farfurie zburătoare” până la altitudinea de aproximativ 37.000 de metri, de aproape patru ori mai sus decât altitudinea de croazieră a unui avion de pasageri. La această altitudine, densitatea atmosferică terestră este similară celei marţiene. După ce va ajunge la 37.000 de metri balonul se va desprinde automat, iar sistemul LDSD urmează să-şi demonstreze calităţile de aterizare. El este dotat cu o rachetă ce va fi aprinsă urmând să propulseze “farfuria zburătoare” până la o viteză de 4 ori mai mare decât viteza sunetului, viteză corespunzătoare unei coborâri spre suprafaţa planetei Marte.

Dacă sistemul va funcţiona conform proiectanţilor, un inel gonflabil cu care este prevăzută farfuria, inel realizat din aceleaşi materiale ca şi vestele antiglonţ, se va umfla până la 1 metru în jurul acesteia într-o fracţiune de secundă, generând o forţă de frânare suficientă pentru deschiderea unei paraşute foarte mari care va coborî apoi vehiculul LDSD până la suprafaţa oceanului.

Ultimul rover robotizat trimis de NASA la suprafaţa planetei Marte, Curiosity, cântăreşte 1 tonă. Acest nou sistem este conceput pentru a permite asolizarea în siguranţă a unei greutăţi duble. Folosirea unui sistem de paraşute multiple poate crea premisele asolizării unei navete spaţiale cu masa între 20 şi 30 de tone, conform lui Ian Clark.