Mai rapid, mai bun: cum îți poate schimba un minut pe zi dantura

0
cum îți poate schimba un minut pe zi dantura

Trăim rapid – mereu pe fugă, mereu dorindu-ne mai mult, mereu prinși într-o agitație continuă. Și ne izbim fără voie de capcana lui „nu avem timp”.

Spunem că nu avem timp să ne ocupăm cum trebuie de dantura noastră, crezând că acest lucru ne-ar ocupa ore în șir – dar dacă am dobândi câteva obiceiuri sănătoase de un minut, care ne-ar putea schimba complet dantura? Dr. Alexandra Mircea vorbește despre 1-minute daily tips care te vor ajuta să ai dinți mai sănătoși.

Obiceiul #1: Snack inteligent 

Dacă și tu ai mereu ceva de ronțăit lângă tine la laptop, acasă sau la birou, alege să „snack-uiești” mai inteligent. Înlocuiește fructele uscate cu fructe proaspete și batonul de ciocolată cu un măr – cu alte cuvinte, îți ia un minut să iei o gustare sănătoasă și să limitezi consumul de zahăr.

Consumul de zahăr duce la formarea cariilor, adică la favorizarea bacteriilor – acestea conduc către apariția de abces gingival și, în final, chiar către pierderea dintelui. Merită acel snack dulce toate acestea?

Obiceiul #2: Alege paiul

Înțelegem – nu poți renunța la cafeaua aromată savurată  dimineața. Iar cafeaua este principalul factor favorizant al petelor dentare, alături de ceai, roșii și vin. Dar ce ar fi dacă ți-ai bea în continuarea cafeaua cu un pai?

Un pai te ajută nu doar să limitezi apariția petelor de culoare de pe dinți, ci face mai mult de atât: paiul „trage” băutura acidă și cu zahăr departe de dinții tăi, conform Indiana Dental Association. Adică de fiecare dată când bei cafea, ea nu va intra în contact direct cu smalțul dinților tăi.

Obiceiul #3: Mestecă gumă fără zahăr 

Guma de mestecat are multiple beneficii pentru dantură, mai ales cel de a stimula producția de salivă din gură, care ne ajută cu fluidizarea cantității de calciu pe dinții noștri, deci cu întărirea smalțului dentar.

Însă guma de mestecat cu aromă de pepene sau struguri, cu zahăr, nu face decât rău: favorizează apariția cariilor. Alege să mesteci gumă fără zahăr, timp de maximum 20 de minute, după masă. Și nu uita: guma de mestecat nu înlocuiește rutina de igienă orală corespunzătoare.

Obiceiul #4: Nu neglija limba 

Cu siguranță vei reuși să îți prelungești rutina de îngrijire orală cu un minut – atât îți ia să îți cureți și limba. Dacă suferi de gură uscată sau de respirație neplăcută, încearcă să îți cureți limba zilnic cu un dispozitiv special și vei vedea că problemele tale dispar – bacteriile acumulate pe suprafața linguală nu cauzează doar respirație neplăcută, însă îți pun în pericol și dinții.

#Obiceiul #5: Programează-te la stomatolog 

Îți ia mai puțin de un minut să te programezi la acel control de rutină pe care îl amâni de luni de zile. Vizita la stomatolog – chiar și dacă „nu te doare nimic” te asigură că vei descoperi la timp orice posibilă afecțiune; dacă specialistul tău descoperă din timp că ai înghesuiri dentare, timpul de purtare a unui aparat dentar va fi mai scurt.

Iar când vorbim despre aparat dentar pret, tratamentul final va fi și mai accesibil decât dacă situația ar fi una gravă. O carie minoră este mai simplu, mai plăcut, și mai accesibil de tratat decât un avansată.

Alături de cele de mai sus, asigură-te că îți acorzi minutele necesare zilnic pentru a bea apă – cu beneficii nu doar asupra danturii, ci asupra sănătății generale -, dar și pentru a-ți îngriji corespunzător dinții.

Să grăbim rutina de îngrijire orală înseamnă să nu ne acordăm timp și atenție – chiar vrem să facem asta? Pe termen scurt, nu pare foarte grav. Pe termen lung însă, dinții noștri vor avea de suferit de la fiecare periaj dentar pe care îl facem „în grabă”. Când vine vorba de igiena orală de dimineața și seară, nu e loc de grabă.