Economic

ISO 9001: despre ce este vorba?

ISO 9001 este standardul care subliniaza cerintele pe care sistemul de management al calitatii al unei organizatii trebuie sa le indeplineasca sau sa le depaseasca pentru a fi certificata.

Pentru a va oferi o imagine de ansamblu, standardul ISO 9001 este o parte a grupului (sau „familiei”) standardelor ISO 9000. Aceasta familie ISO se concentreaza pe sisteme de management al calitatii (QMS) care ajuta organizatiile „sa se asigure ca produsele si serviciile lor indeplinesc in mod constant cerintele clientilor si ca calitatea este imbunatatita in mod constant”.

Cu toate acestea, ISO 9001 este singurul standard care enumera cerintele reale. De asemenea, este singurul care trebuie certificat. Restul celor 9000 de standarde ofera doar ghiduri si informatii de sprijin.

Cu toate acestea, ISO 9001 este singurul standard care enumera cerintele reale. De asemenea, este singurul care trebuie certificat. Restul celor 9000 de standarde ofera doar ghiduri si informatii de sprijin.

Este imposibil sa vorbim despre ISO 9001 fara a mentiona restul standardelor ISO 9000: ISO 9000, ISO 9002, ISO 9003 si ISO 9004.

Dintre acestea, ISO 9000 este cel mai important, deoarece este baza pentru toate celelalte standarde ISO 9000.

ISO 9000 ofera linii directoare privind conceptele care alcatuiesc un sistem de management al calitatii. Contine doua sectiuni: fundamentale, care prezinta principiile de baza ale managementului calitatii si vocabular, un dictionar de terminologie QMS. Acest standard este crucial pentru ca ofera informatii de baza despre cum sa structurati si sa implementati corect un SMC si, la randul sau, sa obtineti o certificare ISO 9001. Pentru a putea beneficia de acest tip de certificat, acceseaza ISO 9001 pentru o redirectionare directa pe pagina iso9001.ro !

Standardul ISO 9000 se bazeaza pe principiile managementului calitatii:

-O concentrare pe client;

-Angajamentul intern;

-O abordare prin proces;

-Imbunatatire continua;

-Luarea deciziilor bazate pe dovezi;

-Managementul relatiilor.

Este important de retinut ca ISO 9000 este doar un ghid si nu prezinta nicio cerinta. Deci, oricine pretinde ca este „certificat ISO 9000” a fost probabil victima unei greseli de tipar.

Citește și  Lukoil reia activitatea la Ploiesti; instalatiile rafinariei, repornite

Deoarece o companie poate avea in esenta orice tip de sistem de calitate doreste, clientii de obicei nu stiu dinainte daca sistemul este bun sau rau. Pentru a ajuta, Organizatia Internationala pentru Standardizare (ISO) a intentionat sa corecteze acest lucru prin standardizarea sistemelor de calitate.

Adoptarea ISO 9001 este simpla. Companiile adopta in mod voluntar regulile ISO 9001 pentru a arata ca sistemele lor se bazeaza pe criterii acceptate la nivel international, indeplinesc cerintele minime de calitate si, in esenta, sunt „bune”.

Ce este mai exact un sistem de management al calitatii? In ochii ISO, un sistem de management al calitatii este o modalitate prin care organizatiile pot defini modul in care pot indeplini cerintele clientilor lor si ale altor parti interesate care sunt afectate de munca lor. Pentru a pune in aplicare acest tip de sistem, organizatiile trebuie sa-si alinieze structura, planificarea, procesele si resursele pentru a-si indeplini obiectivele de calitate.

Este de remarcat faptul ca standardele ISO 9001 ale sistemului de management al calitatii nu sunt standarde de produs. In schimb, se concentreaza pe bune practici de management care vor asigura niveluri ridicate de calitate.

Pentru a evita unele confuzii mai tarziu, este posibil sa fi observat ca multe companii de tehnologie (inclusiv AODocs) ofera software care este marcat drept „sistem de management al calitatii”. Deci, care este afacerea?

Cel mai bine este sa ne gandim la acest software QMS ca la sistemele tehnice care permit organizatiilor sa realizeze procesele conceptuale subliniate in definitia ISO a unui SMC. De exemplu, daca ati definit un proces de solicitare de modificare pentru a indeplini cerintele voastre ISO 9001, veti folosi QMS-ul AODocs pentru a pune in aplicare acel proces.

 

In general, cerintele ISO 9001 sunt destul de generice. Asta pentru ca sunt menite sa poata fi aplicate oricarei organizatii, mari sau mici, din orice industrie. Acesta explica de ce exista peste un milion de organizatii in peste 170 de tari care detin aceasta certificare.

Citește și  Cu cât scade în 2021 câștigul salarial mediu brut față de anul trecut

Cel mai important concept al ISO 9001 este ideea de imbunatatire continua. De aceea, nu veti gasi cerinte specifice despre ceea ce este „calitate”. In schimb, companiile sunt obligate sa-si defineasca singure obiectivele si apoi sa lucreze pentru a-si imbunatati procesele pentru a indeplini aceste obiective. Cu toate acestea, un SMC certificat trebuie sa faca urmatoarele:

-Indeplineste cerintele altor parti interesate (de exemplu, cerintele clientilor si standardele de reglementare);

-Se asigura ca angajatii primesc un curs de formare care descrie cerintele de calitate;

-Determina si documenteaza procesele, interactiunile si rezultatele acestora;

-Poate produce inregistrari pentru a dovedi ca au fost indeplinite cerintele de sistem;

-Monitorizeaza in mod constant performanta QMS;

-Abordeaza orice riscuri care ar putea rezulta din orice modificari;

-Efectueaza audituri interne si corecteazaorice probleme;

-Imbunatateste continuu QMS.

Avand in vedere acest lucru, scopul ISO 9001 este de a evalua daca un SMC face o treaba buna in gestionarea proceselor voastre, fiind in acelasi timp capabil sa va ajute sa identificati zonele care necesita imbunatatiri. In termeni simpli, ISO 9001 ajuta companiile si organizatiile care ar putea face un produs excelent de cele mai multe ori, sa faca un produs excelent de fiecare data.

In esenta, standardul ISO 9001 poate fi utilizat pentru a construi un sistem de management al calitatii care ofera procese de bune practici pentru toate domeniile organizatiei. Acesta ofera un cadru pentru a face bilantul proceselor existente si a implementa schimbari pozitive care sunt evaluate in mod continuu. Procesele imbunatatite pot insemna eficienta si productivitate sporite, dar si o schimbare pozitiva a culturii la locul de munca.

blank