Actualitate, Featured

Infuzie financiară” de 65 de milioane de euro pentru… Blue Air. Cum se implică statul român

Infuzie financiară” de 65 de milioane de euro pentru… Blue Air Criza coronavirusului s-a materializat într-un factor perturbator nu numai la nivel medical, acolo unde sunt înregistrate, pe întreaga planetă, din ce în ce mai multe cazuri de infectare cu COVID-19 și decese, dar și la nivel economic sau social. România nu face excepție, fiind parte integrantă a acestui scenariu halucinant și alarmant, iar foarte multe companii, indiferent de domeniul de activitate, și-au trimis deja angajații în șomaj tehnic.

Specialiștii avertizează că va urma o criză economică fără precedent, după criza medicală, iar pierderile financiare sunt șivor fi uriașe. Într-o perioadă în care distanțarea socială este, cel puțin deocamdată, soluția recomandată pentru a se încerca stoparea răspândirii infecției cu noul coronavirus, companiile aeriene au de suferit. Oamenii nu mai pot călători, avioanele rămân țintuite la sol, cursele sunt drastic limitate. Într-un astfel de context, perspectivele devin sumbre, iar statul român încearcă să ofere ”injecții financiare” absolut necesare. Însă apar și inevitabilele semne de întrebare.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode: ”Au fost demarate discuții cu Comisia Europeană…”
Invitat la Realitatea Plus, Lucian Bode – ministrul Transporturilor – a făcut o dezvăluire surprinzătoare. Și asta nu pentru că statul român dorește să ajute, financiar, compania TAROM – ceea ce este de înțeles, fiind vorba despre o companie de stat -, aflată într-o situație critică din cauza pandemiei de coronavirus, ci pentru că ”la pachet” a intrat în acest scenariu și o companie aeriană… privată – Blue Air.

”Noi am demarat discuții cu Comisia Europeană. Suntem în discuții cu Consiliul Concurenței, Ministerul Finanțelor, cu toate instituțiile statului român responsabile, cu un demers absolut necesar și anume acela de a solicita un ajutor pentru compensarea efectelor pandemiei. Vorbim de aproximativ 65 milioane de euro pentru fiecare companie (n.red. – TAROM și Blue Air). Deci undeva la 130 milioane de euro ar fi necesare pentru a salva cele două companii”, a explicat Lucian Bode.

Privilegiata companie aeriană Blue Air a devenit cel mai mare transportator aerian cu acţionariat privat românesc, iar la finalul anului 2018, spre exemplu, raporta afaceri de 2,3 miliarde de lei, în creştere cu 21% faţă de anul precedent, potrivit informațiilor Ministerului de Finanţe. La vremea respectivă, Blue Air avea 1.121 de angajați și transporta aproximativ 5,2 milioane de pasageri pe an. Pandemia de coronavirus a pus, însă, o frână și companiei private, iar reprezentanții acesteia au apelat la ajutorul Guvernului ”pentru a nu intra în faliment”. Solicitarea Blue Air a primit aviz pozitiv, cu toate că există și întrebarea firească referitoare la această implicare a statului pentru a scoate din impas… o firmă privată.

Argumentele ministrului Lucian Bode și ajutor ”la pachet” pentru TAROM și Blue Air
Lucian Bode a declarat că a fost redactată chiar o notă comună pentru cele două companii aeriene, în vederea aprobării ajutoarelor financiare (65 de milioane de euro pentru fiecare companie) de către Consiliul Concurenței, prin intermediul căruia se fac demersurile la CE.

”Inițial, au fost două demersuri paralele, le-am pus la un loc. Și sunt convins că vom reuși, dacă vom reuși pentru TAROM, reușim și pentru Blue Air, undeva la 65 de milioane de euro pentru fiecare, la acest nivel se ridică solicitările și nevoile și ajutorul pentru a trece aceasta perioadă generată de pandemie”, consideră ministrul Transporturilor.

”Dramatic”, a mai declarat Lucian Bode în timpul emisiunii. ”În România sunt înregistrate 15 companii aeriene cu licență de operare în țara noastră. Avem 16 aeroporturi, 4 aparținând ministerului și 12 ce țin de autoritățile locale. O scădere semnificativă de 94% în Romania. În acest moment, avem suspendate zborurile spre zonele roșii: Italia, Spania, Franța, Germania, Austria, Belgia, Elveția, Statele Unite, Marea Britanie, Turcia și Iran. Către zonele roșii nu se mai zboară, nici dinspre zonele roșii. Sunt suspendate zborurile interne. Cei doi operatori români, TAROM și Blue Air, nu mai operează zboruri interne. Căutam soluții și în perioada de criză și în perioada post-criză, dar pentru companiile aeriene, dacă mai așteptam să treacă și următoarea etapă de 30 de zile în care vom avea starea de urgență, va fi foarte târziu”, a afirmat ministrul Transporturilor.

Angajații TAROM acuză compania Blue Air de acțiuni ”lipsite de fair-play”: ”Au intrat pe rutele TAROM, au practicat politici de dumping”
Între compania TAROM și compania aeriană privată Blue Air se duce, de multă vreme, un adevărat ”război de uzură”. Iar angajații TAROM susțin că acțiunile companiei private Blue Air au fost și rămân ”lipsite de fair-play”. Practic, compania Blue Air s-a dezvoltat ca operator privat… pe structura TAROM. Iar momentul ”zero” al acestui scenariu a fost atunci când fostul CEO TAROM, Gheorghe Răcaru, a plecat de la TAROM și a înființat compania Blue Air. Dar a profitat de o conjunctură extrem de favorabilă și, mai mult, a avut ”la purtător” know how și ”informații sensibile de la TAROM”.

Ce înseamnă ”informații sensibile” într-un astfel de context? ”Este vorba despre informații esențiale de piață, rute ale TAROM, traficul înregistrat de TAROM, politicile comerciale ale companiei, nivelurile tarifare, politica de distribuție și, bineînțeles, costurile de operare”, transmit angajați ai TAROM contactați de GÂNDUL.RO.

În astfel de condiții ”privilegiate”, compania Blue Air a prins aripi și a început să zboare de-a dreptul provocator, iar politica ”agresivă” în relația cu TAROM a continuat.

”Cunoscând politica salarială și competențele personalului de la TAROM, Blue Air a demarat o campanie de atragere a personalului tehnic și operațional al TAROM. Iar apoi a urmat, inevitabil, pasul al doilea. Blue Air a intrat, treptat, pe rutele cele mai profitabile ale companiei TAROM și, în același timp, a aplicat politici de dumping, bazându-se pe reacția întârziată și pe inflexibilitatea – în ceea ce privește adaptarea la nou – a companiei de stat”, ne-au mai declarat piloți ai companiei TAROM.

Pe de altă parte, acuză angajați ai TAROM, intrigați și nemulțumiți fiindcă statul român a sărit imediat în ajutorul Blue Air, ”traficul companiei de stat a fost atacat constant, Blue Air folosind baza tehnică a TAROM și rezervele de piese de schimb pentru a-și asigura mentenanța. Acum, fiind această perioadă de criză medicală, nu mai pot face aceeași mișcare și nu mai pot profita de slăbiciunile TAROM, fiindcă au mari probleme și îi paște falimentul. Peste 90% din angajații Blue Air sunt în șomaj tehnic și au cerut sprijinul Guvernului”.

Blue Air: ”Fără noi, piața va fi preluată de operatori străini”
CEO-ul Blue Air a declarat că încă de luna trecută a fost trimisă o solicitare Guvernului României, fiind cerut un ”credit de salvare” care va fi rambursat, cu dobânzile aferente. Ca argument, Blue Air precizează că dacă nu va primi acești bani, activitatea nu va mai putea fi desfășurată, iar pe piața din România vor pătrunde operatori străini care nu vor contribui la bugetul de stat.

”În situația actuală, pentru a putea traversa cu bine această perioadă și pentru a continua să ne servim pasagerii și să plătim sume substanțiale la bugetul de stat, avem nevoie de sprijin temporar, sub forma unui credit, care să asigure Blue Air lichiditatea necesară menținerii capacității de zbor și a locurilor de muncă în aceasta perioadă dificilă. Creditul de salvare nu este un fond nerambursabil, ci un împrumut cu dobândă preferențială acordat unei companii, într-o situație de criza majoră. Avem capacitatea de a rambursa acest credit și dobânzile aferente. De aceea, luna trecută am depus la Guvernul României solicitarea noastră formală și suntem încrezători că orice analiză de risc și oportunitate va duce la o soluționare pozitivă a cererii noastre de finanțare. În caz contrar, piața pe care nu o vom mai putea deservi noi, o companie românească, vă fi preluată de operatori străini care nu vor contribui la bugetul de stat al României și nu vor lua decizii având în minte interesul românesc”, susține CEO Blue Air, potrivit ziare.com.

TAROM, situație dificilă. Există un ”ajutor de salvare”, dar… banii nu sunt în cont
Compania aeriană de stat TAROM trece printr-o perioadă de criză care pare a nu se mai sfârși, iar pandemia de coronavirus nu a făcut altceva decât să accentueze situația dificilă permanentizată. Ministrul Bode spune că TAROM a primit aprobare pentru ajutorul de salvare de 36 milioane de euro, numai că banii nu sunt în cont. Plus că acești bani sunt destinați, exclusiv, plății leasing-urilor.

”A avut acel ajutor aprobat, dar banii nu i-a avut în cont, și dacă i-ar avea nu ar putea să-i folosească decât pentru ceea ce s-a angajat, și anume plata ratelor pentru leasing-urile pe care TAROM le are pentru aeronavele achiziționate în ultimii ani. În această etapă suntem în discuții cu furnizorii să regândim aceste contracte de leasing și pentru aeronavele Boeing și pentru ATR, astfel încât, după ce trece această criză, să ne putem achita obligațiile și să funcționeze compania”, susține ministrul, afirmând și că se poartă negosieri pentru amânarea ratelor respective.

Ministrul Bode a mai spus că se negociază amânarea acestor rate și, accentuând că, dacă se va decide accesarea acelui ajutor de salvare, cele 36 de milioane de euro pot fi utilizate doar pentru plata acelor rate.

”Ne-am asumat că îi returnăm în șase luni. (…) Așadar, ne gândim, încercăm să găsim soluții, ne orientăm… Practic, două aeronave Boeing le-am transformat, am scos scaunele, le-am transformat în aeronave cargo. Am efectuat deja primele două zboruri din China, aducem materiale pentru Unifarm, aducem materiale pentru orice client. Putem să aducem în jur de 15 tone de materiale. Efortul colegilor mei de la TAROM este unul extraordinar, al piloților în special, al personalului navigant, pentru că ei nu au dreptul să părăsească aeronava”, a precizat șeful de la Transporturi.

Rămâne de văzut care va fi decizia Consiliului Concurenței și a Ministerului Finanțelor în această speță aeriană cu multe necunoscute și dacă Blue Air se va poziționa, încă o dată, în ”coasta” TAROM, primind un ”ajutor de criză rambursabil” din partea statului român.