Featured, Social

Iată ce măsuri iau băncile în sprijinul clienților, pe fondul epidemiei de coronavirus

Vezi ce măsuri iau băncile în sprijinul cliențilo. Sistemul bancar trebuie să prezinte un pachet important privind situaţia ratelor bancare, deoarece fluctuaţia plăţilor creditorilor va fi mai lungă de 2-3 luni, a declarat luni ministrul Finanţelor Publice, Florin Cîţu.

Iată ce măsuri iau băncile în sprijinul clienților, pe fondul epidemiei de coronavirus

„Discuţiile (Guvernului cu băncile pe tema suspendării ratelor, n.r.) sunt, aici este decizia sistemului bancar şi vor găsi cea mai bună soluţie, eu cred că trebuie să ne gândim, şi este bine ceea ce face sistemul bancar, el se gândeşte că nu e doar o fluctuaţie de 2-3 luni, s-ar putea să fie mai lungă, şi atunci cred că ei trebuie să vină cu un pachet important, să îi lăsăm să facă pachetul să fie cât mai bun şi să fie aplicabil. Vom vedea cu ce vor apărea, dar cred că vor apărea cu ceva în perioada următoare”, a afirmat Florin Cîţu.

Băncile au anunţat deja, începând de luni, măsuri speciale în contextul pandemiei de COVID – 19, cum ar fi suspendarea temporară a plăţii ratelor la credite sau oferirea de internet şi mobile banking fără costuri timp de trei luni.

„Clienţii persoane fizice de la Banca Românească pot beneficia de suspendarea temporară, de până la două luni, a plăţii ratelor datorate. Astfel, pentru credite ipotecare, consum cu ipotecă sau nevoi personale, pe baza solicitărilor clienţilor făcute prin call center la numărul de telefon 021 304 81 00, sau pe site-ul băncii, www.banca-romaneasca.ro în secţiunea Asistenţă Clienţi/Solicitări (https://www.banca-romaneasca.ro/despre-noi/contact/solicitari/reclamatia-ta.html), plata ratelor poate fi amânată pentru una sau două luni. Acest lucru înseamnă că ratele nu vor deveni scadente în perioada solicitată”, se spune în comunicatul băncii.

Pentru clienţii care deţin unul dintre cardurile de credit MasterCard Standard sau MasterCard Gold, Banca Românească extinde automat, până pe 15 mai 2020, perioada de graţie.

Banca menţionează că măsurile sunt luate în contextul eforturilor depuse de întreaga comunitate din România şi de către autorităţi pentru prevenirea infecţiei cu COVID-19 (coronavirus) şi are în vedere limitarea deplasărilor clienţilor la Banca Românească în sucursale. Această facilitate este acordată tuturor clienţilor persoane fizice, indiferent de situaţia lor (nu doar celor aflate în autoizolare la domiciliu sau în carantină). Serviciul Relaţii cu Clienţii Banca Românească este disponibil pentru informaţii despre aceste facilităţi la numărul de telefon 021/304.81.00.

De asemenea, Banca Transilvania a anunţat că prelungeşte perioada de graţie pentru cardurile de credit, iar primele obligaţii de plată pentru clienţi vor fi doar în luna mai a.c. Măsura a fost luată pentru a scuti de drumuri la bancă peste 500.000 de clienţi BT, în contextul actual.

De asemenea, Raiffeisen Bank anunţă că, în cazul în care există cazuri de carantină, autoizolare sau alte situaţii speciale, iar clientul consideră că va avea probleme cu plata la timp a ratelor la credite, poate suna la 0800800555 (de luni până vineri, între orele 9:00 – 20:00). În plus, creditele standard acordate de Raiffeisen Bank au, prin contract, opţiunea „vacanţă în trei rate”, de care clienţii pot beneficia în această situaţie – asta înseamnă că pot opta să amâne rata la credit o lună, două sau trei şi se prelungeşte perioada de rambursare cu aceeaşi perioadă.

BRD – Groupe Societe Generale a luat decizia de a oferi gratuit, timp de trei luni, serviciile de Internet şi Mobile Banking în contextul epidemiei de COVID – 19 şi pentru a sprijini măsurile de prevenţie a răspândirii bolii. Totodată, banca elimină toate costurile aferente tranzacţiilor realizate prin aceste instrumente, în mod necondiţionat de folosirea sau achiziţia unor pachete de produse.

Potrivit băncii, gratuitatea va dura până pe 16 iunie 2020, cu posibilitatea de a fi prelungită şi ulterior acestei date. Ea se adresează clienţilor existenţi, care folosesc deja sau aderă la serviciile de bancă la distanţă în această perioadă.

Utilizatorii nu vor plăti comision lunar de administrare pentru serviciile de bancă la distanţă, iar plăţile interbancare în lei, precum şi plăţile SEPA în lei şi euro vor fi gratuite. Subscrierea la serviciile de bancă la distanţă se poate face prin intermediul contact center-ului BRD (021 302 6161 – accesibil din orice reţea, 0800 803 803 – Telverde în reţeaua Telekom sau *22622 – valabil în reţelele mobile Orange, Vodafone, Telekom şi Digi Mobil).
Și banca de stat CEC Bank a anunțat că este pregătită să susțină amânarea pentru 30 de zile a plății ratelor la creditele acordate persoanelor fizice.

Măsura se aplică automat tuturor clienților care nu dispun în conturile deschise la Bancă, la data scadenței, de sumele aferente plății ratelor la credite și limite de credit prin carduri, fără a fi necesare demersuri suplimentare și este valabilă pentru toate creditele: pentru locuințe, pentru consum sau pentru limite de credit prin carduri. În același timp, Banca sfătuiește clienții care au acces la soluții de plăți la distanță (internet banking sau/și mobile banking), să își ramburseze ratele chiar și în această perioadă, având în vedere că la următoarea scadență vor avea o presiune mai mare asupra bugetului, având de rambursat și rata amânată și rata scadență din luna respectivă.

”În această perioadă, trebuie să dăm dovadă de responsabilitate și solidaritate și fiecare dintre noi poate contribui cu soluții în mod voluntar. Având în vedere contextul actual, am decis să acționăm proactiv pentru a veni în ajutorul clienților CEC Bank care trec printr-o situație dificilă în această perioadă. Astfel, CEC Bank a amânat pentru 30 de zile plata ratelor datorate de clienții persoane fizice, sperând ca astfel să contribuim, prin măsuri de distanțare socială, la reducerea răspândirii virusului. În funcție de cum evoluează situația, vom ajusta măsurile astfel încât să venim în ajutorul clienților noștri”, a declarat Bogdan Neacșu, președinte – director general al CEC Bank.

Și BCR a anunțat că, în funcție de situația individuală, banca are soluții concrete de reorganizare financiară cum ar fi: perioadă de grație de trei luni la plata ratelor de credit, reducerea ratei la credit pe o perioadă limitată de timp sau extinderea perioadei de derulare a creditului, pentru a diminua suma lunară de plată.

“În cazul întreprinderilor mici și mijlocii, în linie cu autoritățile de reglementare, vom prelungi facilitățile de creditare pentru capital de lucru care au scadență până la sfârșitul lunii iunie, astfel încât să le ajutăm să își desfășoare activitatea normal în această perioadă dificilă. Este foarte important să gândim pe termen lung soluții pentru întreaga economie românească – în special soluții pentru IMM-uri, pentru siguranța locurilor de muncă, pentru strategii și măsuri concrete de reziliență economică. Aceasta va fi provocarea pe termen lung. Pe termen scurt vom depăși epidemia, pe termen lung va trebui să începem să ne pregătim cu sprijin masiv pentru întreaga economie”, a anunțat banca.

“Este normal ca oamenii și companiile să se întrebe despre ce urmează, dar sistemul bancar este solid și rezistent pentru a găsi soluții pe termen scurt și pe termen lung. Băncile românești au experiența unei crize prin care au trecut și au învățat lecții valoroase, iar soluțiile le vom găsi împreună. Apelul nostru este la calm și la rațiune pentru că așa vom găsi cele mai bune soluții, eficiente și sustenabile pe termen lung”, mai precizează reprezentanții BCR.

AURSF solicită amânarea plăţii ratelor la toate creditele
Într-o scrisoare trimisă premierului Ludovic Orban, Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) solicită adoptarea în regim de urgenţă a mai multor măsuri în beneficiul consumatorilor utilizatori de servicii financiare, printre care şi amânarea, pe o perioada de 3 luni, a plăţii ratelor la toate creditele.

„Considerăm că se impun măsuri rapide şi decisive pentru susţinerea celor care reprezintă, de departe, cea mai vulnerabilă verigă a participanţilor la viaţa economică şi socială a României”, se spune în document.

Astfel, AURSF propune următoarele măsuri: amânarea pe o perioada de trei luni a plăţii ratelor la toate creditele consumatorilor, indiferent că este vorba de credite imobiliare, credite Prima Casă, credite de nevoi personale, carduri de credit, credite acordate de bănci sau credite acordate de IFN-uri; suspendarea, pe o perioadă de trei luni, a tuturor executărilor silite care afectează consumatorii utilizatori de servicii financiare, indiferent de stadiul de derulare a procedurilor; suspendarea timp de trei luni a activităţii de recuperare a creanţelor provenite din neplata la termen a datoriilor consumatorilor utilizatori de servicii financiare; interzicerea expresă, pe o perioadă de trei luni, a blocării conturilor bancare ale consumatorilor de către bănci, pe motivul neactualizării datelor personale ale acestora.

Organizaţia menţionează că, în perioade de criză majoră, cum este şi aceea pe care o traversăm în acest moment, solidaritatea naţională trebuie să fie primordială, iar protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor, inclusiv a celor utilizatori de servicii financiare, trebuie să constituie o prioritate majoră a Guvernului.

„De aceea, domnule prim-ministru, pentru evitarea unei grave crize sociale, sperăm că, pe lângă măsurile de protejare a mediului de business, pe care le susţinem, veţi acorda atenţia cuvenită şi acţiunilor şi măsurilor de protecţie a consumatorilor utilizatori de servicii financiare”, se spune în comunicat.

Patronatele bancare colaborează cu Guvernul și BNR
De altfel, și Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR), organizaţii care reprezintă toate instituţiile bancare active pe piaţa românească, acordă sprijin clienţilor şi autorităţilor privind limitarea efectelor negative asupra bunăstării economice individuale, a economiei României şi a sănătăţii şi siguranţei publice, în contextul apariţiei pandemiei cauzate de noul coronavirus, conform unui comunicat.

În acest context, instituţiile bancare caută soluţiile tehnice individuale şi legale pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienţilor viabili, de la caz la caz, privind plata ratelor aferente creditelor aflate în derulare. Pentru a putea implementa o astfel de măsură în sprijinul clienţilor care se confruntă cu probleme de lichiditate generate de efectele pandemiei de COVID-19 este necesar ca, în urma analizei făcută cu reglementatorii şi auditorii, astfel de măsuri acordate de bănci în condiţii excepţionale să nu conducă la deteriorarea profilului de risc pentru clienţii şi expunerile respective, potrivit reglementărilor europene şi naţionale în ceea priveşte riscul de credit.

Organizaţiile menţionează că sistemul bancar a înaintat deja într-o manieră proactivă, atât către Guvernul României, cât şi către Banca Naţională a României, un set de măsuri menite a-i permite să fie cât mai bine pregătit în a răspunde solicitărilor clienţilor şi a contracara efectele nocive generate de pandemie. Comunitatea bancară face toţi paşii necesari pentru a evita orice perturbări majore în economie şi pentru a asigura finanţarea economiei şi accesul persoanelor juridice şi fizice la serviciile esenţiale.
În contextul manifestării pandemiei de COVID-19 în România, la nivelul întregului sistem bancar au fost adoptate planuri de măsuri specifice. Preocuparea imediată a instituţiilor de credit a vizat adoptarea de măsuri pentru protejarea sănătăţii clienţilor şi a personalului băncilor, dar şi din perspectiva asigurării continuităţii operaţionale a activităţii băncilor pentru situaţii agravante.

Băncile din România au întocmit Planuri de Continuitate ale Afacerilor (BCP) pentru situaţii critice, fiind pregătite să onoreze solicitările clienţilor privind funcţionarea cardurilor şi decontarea plăţilor, asigurarea de lichiditate în mod corespunzător, desfăşurarea activităţii în unităţile bancare, etc.

Ca măsură suplimentară de asigurare a sănătăţii, băncile recomandă populaţiei efectuarea plăţilor fără numerar, prin mijloace moderne de plată puse la dispoziţie de băncile din România, precum cardurile sau plăţile online. Băncile îşi vor informa în mod constant clienţii asupra necesităţii de a evita ori de câte ori va fi posibil contactul fizic direct în sucursale şi agenţii. În acest sens, băncile vor lua măsuri prin care să poată deservi clienţii persoane fizice prin intermediul mediului online, pentru un număr cât mai mare de produse şi servicii.

„În acest context, consideram că se impune adoptarea cu celeritate a proiectului legislativ prin care semnătura electronică avansată să poată îndeplini cât mai multe dintre funcţiunile semnăturii electronice calificate, ceea ce ar putea constitui un ajutor real pentru consumatori”, se spune în comunicat.
Sistemul bancar românesc este pregătit să facă faţă provocărilor ce pot apărea, fiind în dialog cu Guvernul, Banca Naţională a României şi alte instituţii publice.

ANPC analizează amânarea plăţii ratelor bancare cu 90 de zile
Între-o declarație făcută duminică, directorul general al Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a spus că analizează amânarea plăţii ratelor bancare cu 90 de zile pentru românii care au credite imobiliare şi nu numai.

Iată ce măsuri iau băncile în sprijinul clienților, pe fondul epidemiei de coronavirus

„În prezent, propun din perspectiva afectării interesului economic al consumatorului luarea în calcul a unei amânări de plată pentru 90 de zile a ratelor bancare pentru românii care au credite imobiliare, şi nu numai, bineînţeles cu respectarea contractelor, a legislaţiei privind creditarea, precum şi a normelor Băncii Naţionale a României”, a spus Paul Anghel, citat de Agerpres.

În prezent, ANPC supraveghează piaţa financiar-bancară din România, pentru a preîntâmpina orice neregulă în domeniu, venind şi cu recomandări pentru clienţii băncilor.
„Fiecare operator financiar-bancar trebuie să pună la dispoziţia consumatorilor un număr de telefon pentru reclamaţii, astfel evitându-se în anumite situaţii deplasarea la sediul băncii sau să se adreseze prin poşta electronică. În contextul actual dorim să informăm consumatorii că pentru orice situaţie întâmpinată privind produsele şi serviciile bancare să apeleze la numerele de telefon puse la dispoziţie de bănci pentru a evita deplasarea la sediul acestora. În situaţia în care răspunsul operatorului financiar- bancar vă nemulţumeşte, vă puteţi adresa instituţiei noastre cu o reclamaţie doar prin poşta electronică, prin formularul on-line pe site-ul ANPC sau prin fax”, afirmă directorul general al ANPC.

Acesta recomandă consumatorilor să evite pe cât posibil deplasarea la sediul băncilor, să efectueze tranzacţii on-line sau prin intermediul cardului la bancomat (ATM)/multifuncţionale (MFM) şi să evite utilizarea banilor cash, pentru protejarea sănătăţii.

Potrivit sursei citate, cea mai sigură metodă de plată, atât pentru consumatori cât şi pentru operatorii economici, sunt plăţile electronice, fie la distanţă în cazul comerţului online cât şi în mediul fizic: carduri contactless, telefoane şi alte dispozitive de plată. În cazul în care clienţii s-au adresat personal la sediul băncii din diverse motive, inclusiv semnare de documente, ei trebuie să se asigure că orice aspect solicitat a fost lămurit sau orice document necesar a fost semnat, pentru a evita deplasarea în timp scurt din nou la bancă.

 

blank