Google
IT&C

Google se confruntă cu un proces de 25 de miliarde de euro în UK și UE, din cauza publicității online

Google se confruntă cu un proces de 25 de miliarde de euro (21,6 miliarde de lire sterline) în Regatul Unit și UE, din cauza unor acuzații de comportament anticoncurențial pe piața de publicitate digitală.

Potrivit The Guardian, gigantul de tehnologie, care este un jucător cheie pe piața de reclame online, precum și o forță importantă în căutările online, este acuzat că a abuzat de puterea pe care o are pe piața de publicitate online, în coordonarea vânzărilor de spațiu publicitar online între ”publisher-i” (editori) și agenții de publicitate.

”Publicațiile, inclusiv mass-media de știri locale și naționale, care joacă un rol vital în societatea noastră, au fost mult timp afectați de comportamentul anticoncurențial al Google. Este timpul ca Google să-și asume responsabilitățile și să plătească daunele pe care le-a cauzat acestei industrii importante. De aceea, astăzi anunțăm aceste acțiuni în două jurisdicții, pentru a obține despăgubiri pentru editorii din UE și Marea Britanie.” – a declarat Damien Geradin, de la firma belgiană de avocatură Geradin Partners.

Firma de avocatură din Marea Britanie Humphries Kerstetter intenționează să aducă un caz la Tribunalul de Apel pentru Concurență în cursul lunii următoare, deși procesul ar putea dura câțiva ani pentru a ajunge la o încheiere.

Organismul de supraveghere al concurenței din Marea Britanie investighează, de asemenea, influența Google pe piața tehnologiei de publicitate digitală.

Toby Starr, partener la firma Humphries Kerstetter, a declarat că revendicarea cerută în justiție – care vizează recuperarea veniturilor din publicitate pierdute din cauza comportamentului posibil anticoncurențial al Google, de-a lungul anilor – nu ar avea ca beneficiari doar site-urile de știri.

”Această revendicare importantă din justiție va reprezenta și o anumită clasă de victime ale comportamentului anticoncurențial al Google în domeniul tehnologiei publicitare, care a pierdut aproximativ 7 miliarde de lire sterline. Asta înseamnă site-uri de știri de prin toată țara, cu un număr mare de cititori zilnic, precum și miile de proprietari de mici afaceri care depind de veniturile din publicitate – fie că este vorba de site-ul lor de pescuit, blogul gastronomic, fanzine de fotbal sau alt conținut online, care au pierdut timpul să creeze și să publice.” – spune avocatul.

Revendicarea din UK va fi „opt-out”, ceea ce înseamnă că părțile afectate vor fi tratate automat ca parte a cererii, în timp ce cererea UE va fi depusă în Țările de Jos și va fi „opt-in”, ceea ce înseamnă că potențialii reclamanți trebuie să solicite oficial ca să se alăture în proces. Toby Starr mai spune că se așteaptă ca „multe mii” de părți civile din Marea Britanie să facă parte din acest proces.

Aceste procese combinate ar putea să obțină o compensație totală care, potrivit estimărilor, ar putea ajunge la 25 de miliarde de euro. Procesele sunt finanțate de firme de litigii din Marea Britanie și Țările de Jos, care obțin un comision când câștigă un caz.

Contactată de The Guardian, compania Google a făcut referire la comunicatul său despre investigația Autorității pentru Concurență și Piețe (CMA):

”Instrumentele de publicitate de la Google, dar și de la mulți concurenți, ajută site-urile web și aplicațiile să își finanțeze conținutul și ajută companiile de toate dimensiunile să ajungă la clienți. Numai instrumentele Google au susținut o activitate economică estimată la 55 de miliarde de lire sterline pentru mai mult de 700.000 de companii din Marea Britanie și, atunci când publicațiile aleg să folosească serviciile noastre de publicitate, ele păstrează majoritatea veniturilor. Vom continua să lucrăm cu CMA pentru a răspunde la întrebările lor și pentru a împărtăși detalii despre cum funcționează sistemele noastre.”