Franţa şi Olanda au cerut recent crearea unei autorităţi la nivelul UE pentru a reglementa marile companii de tehnologie, cum ar fi Google şi Facebook
Featured, IT&C

Giganții Facebook şi Google puși pe lista neagră a UE. Ar putea primi amenzi uriașe

Giganţii din domeniul tehnologiei, Apple, Facebook şi Google care controlează accesul şi datele la propriile platforme, ar putea fi amendaţi cu până la 10% din cifra lor anuală de afaceri, pentru încălcarea reglementărilor menite să le reducă din putere, anunță Reuters.

Reglementările propuse, care ar urma să fie anunţate marţi de comisarul responsabil cu o Europă pregătită pentru era digitală, Margrethe Vestager, şi de comisarul european pentru piaţa internă, Thierry Breton, vor afecta probabil Amazon.com, Apple, Facebook şi Google, subsidiara Alphabet.

Reglementările, cunoscute ca Legea Serviciilor Digitale (DSA), sunt menite să stabilească principiile de bază pentru schimbul de date şi pentru modul de operare al pieţelor digitale.

Pentru giganţii din domeniul tehnologiei este prezentată o listă cu ce au voie şi cu ce nu au voie să facă pentru a asigura un mediu concurenţial echitabil pentru rivali şi utilizatori.

Conform surselor, companiilor cu poziţie dominantă pe piaţă li s-ar putea cere să împartă anumite tipuri de date cu rivalii şi autorităţile de reglementare, în timp ce practicile acestor companii de favorizare a propriilor lor servicii ar putea fi interzise.

Criteriile pentru stabilirea companiilor cu poziţie dominantă pe piaţă vor fi probabil numărul de utilizatori, fie utilizatori individuali sau utilizatori din mediul de afaceri la nivel european, prezenţa firmei în cel puţin două sectoare de afaceri şi veniturile, au mai spus sursele citate.

Acestea au adăugat că, până marţi, reglementările pot fi modificate, ele trebuind să fie sprijinite de statele membre UE şi de Parlamentul European.

Google și Facebook, ”gardieni” ai internetului

Prima dată Bloomberg a anunţat că giganţii din domeniul tehnologiei ar putea fi amendaţi cu până la 10% din cifra lor anuală de afaceri.

Franţa şi Olanda au cerut recent crearea unei autorităţi la nivelul UE pentru a reglementa marile companii de tehnologie, cum ar fi Google şi Facebook, a căror dominaţie le dă puterea de a avea statutul de “gardieni” ai internetului.

Într-o declaraţie comună, secretarul de stat pentru domeniul digital, Cedric O (Franţa), şi omologul său din Olanda, Mona Keijzer, au susţinut că o astfel de autoritate ar trebui să împiedice marile platforme de tehnologie să blocheze accesul la serviciile lor “dacă nu au o justificare determinată de motive obiective”.

“Aceste platforme pot obstrucţiona intrarea noilor companii şi pot limita libertatea de alegere a consumatorilor şi antreprenorilor”, a afirmat Keijzer.

La rândul său, Cedric O a declarat: “Ambiţia noastră comună este să elaborăm un cadru pentru a analiza zona de acţiune a unor astfel de companii asupra economiei UE şi pentru a reuşi să le facem mai deschise”.

Puterea unor giganţi digitali, cum ar fi Google şi Amazon, care găzduiesc alte afaceri pe platformele lor, a fost una dintre problemele discutate recent la o reuniune online a miniştrilor UE din domeniul digital şi al telecomunicaţiilor.

Ministrul german al Economiei, Peter Altmaier, care a prezidat reuniunea, a informat că s-a discutat şi despre reglementările propuse pentru inteligenţa artificială şi a fost dată publicităţii o declaraţie de sprijinire a Federaţiei europene de cloud, care dezvoltă proiecte menite să reducă dependenţa regiunii de companiile dominante de cloud computing din SUA.

”Lista neagră” a UE

Şi publicaţia britanică Financial Times a anunţat că autorităţile de reglementare ale UE întocmesc o “listă neagră” cu până la 20 de companii mari de internet, care ar putea include Facebook, Apple, Amazon şi Alphabet, care se vor confrunta cu noi reglementări, mai dure, menite să reducă puterea lor pe piaţă.

Marile platforme de tehnologie vor trebui să îndeplinească reglementări mai dure decât concurenţii lor mai mici, susţine FT, citând surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul.

Noile reguli vor forţa companiile să facă schimburi de date cu rivalele şi să fie mai transparente cu privire la modul în care îşi adună informaţiile.

Lista va fi realizată pe baza unor parametri, cum ar fi cota de piaţă şi numărul de utilizatori, dar criteriile precise încă se discută, conform Financial Times.


blank