Actualitate, Economic, Stiri

FMI cere explicaţii cu privire la eşecul privatizării CFR Marfă

Gruia Stoica şi-a recuperat integral cei 30 de milioane de euro depuşi pentru achiziţia CFR Marfă

cfr_marfa_dfb_92572200

Misiunea FMI prezentă la Bucureşti s-a întâlnit miercuri, 30 octombrie, cu reprezentanţii Grupului Feroviar Român (GFR), condus de omul de afaceri Gruia Stoica, grup care a câştigat licitaţia de achiziţionare a CFR Marfă.

Privatizarea a eşuat din motive care nu au putut fi imputate investitorului privat implicat în tranzacţie. Gruia Stoica şi-a recuperat integral de la Ministerul Transporturilor cei 30 de milioane de euro depuşi pentru achiziţia CFR Marfă: 10 milioane – pentru garanţia de participare şi 20 de miloane depuşi într-un cont escrow.

Oficialii FMI au declarat că vor cere explicaţii cu privire la motivele care au dus la eşecul procesului de privatizare.

Delegația Fondului Monetar Internațional se întâlnește în cursul zilei de astăzi cu reprezentanți ai Asociației Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Consiliului Investitorilor Străini (FIC) și ai AmCham (Camera Americană de Comerț în România), în cadrul evaluării noului Acord Stand-By cu România.

Cu câteva zile în urmă, premierul Victor Ponta a declarat că FMI a transmis foarte clar Guvernului că este mai bine să refacă procedura de privatizare a companiei CFR Marfă decât să existe o procedură contestată.

„Lucrurile stau în felul urmator: cei de la FMI ne-au transmis foarte clar că e mai bine să refacem procedura, să o luăm de la capăt, să dureze 9-10 luni decât să fie o procedură contestată. De altfel, avem în acordul cu ei foarte clar prevăzut că se reia o procedură în termen mult mai relaxat şi nu o să mai fim puşi sub presiune”, a spus Ponta, la TVR.

Privatizarea CFR Marfă nu s-a putut însă finaliza la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.

Săptămâna trecută, premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor să înceapă procedurile pentru o nouă privatizare a companiei, proces care să fie încheiat până în vara anului viitor.

Potrivit Ministrului Transporturilor, experţii FMI aflaţi la Bucureşti au recunoscut că procedura de privatizare a CFR Marfă a fost „un pic grăbită”.

„Procedura a fost reluată imediat după finalizarea primei proceduri. Premierul a anunțat în ședință de Guvern reluarea procedurii, noi în momentul acesta discutăm un calendar. Ieri, am avut o primă întâlnire cu Fondul Monetar Internațional (FMI) și cu experții din minister pentru discutarea acestui calendar. Ne dorim ca această privatizare să fie bine făcută în favoarea statului și în deplină legalitate. Procedura va dura, nu există o dată limită. Chiar am discutat ieri cu FMI și au spus că dacă prima procedură a fost un pic grăbită, aceasta va trebui să decurgă foarte bine și să fie un succes. Deci nu ne mai grăbim. Acesta a fost mesajul pe care FMI ni l-a dat’, a spus Mănescu.

Ministrul a precizat că prima procedură de privatizare cu Grupul Feroviar Român (GFR) nu a fost un eșec atâta timp cât ambele părți au depus toate eforturile și au făcut toate diligențele pentru ca această privatizare să fie un succes.

”Nu consider că este un eșec. Vreau să vă spun, cu toată responsabilitatea, că Ministerul Transporturilor chiar a depus toate eforturile și a făcut toate diligențele pentru ca această privatizare să fie un succes. Au fost condiții care nu au putut fi îndeplinite, independent și de voința ministerului și de voința GFR. Deci nu putem vorbi aici de un eșec atâta timp cât ambele părți au depus chiar toate eforturile și diligențele. A fost poate timpul prea scurt, poate nu a fost gândit foarte bine de la început timeing-ul, de aceea de data aceasta nu vrem să ne mai grăbim, vrem să facem lucrurile foarte bine, temeinice, corecte, transparente și în beneficiul statului, a CFR Marfă”, a afirmat Mănescu.

Privatizarea CFR Marfă, convenită cu delegaţia FMI, s-a terminat printr-un eşec, în urmă cu o săptămână, după ce niciuna dintre cele două părţi nu şi-a îndeplinit obligaţiile până la termenul limită prevăzut în Hotărârea de Guvern care reglementa procedura.

Ministerul Transporturilor nu a obţinut acordul de la şapte din cele 12 bănci care au creanţe de încasat de la compania de stat, iar Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei de vânzare a 51% din acţiunile CFR Marfă, nu a depus întreaga sumă în cele 60 de zile de la intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern.

Gruia Stoica, deţinătorul GFR, una dintre cele 27 de firme ale Grampet, susţine că nu putea să plătească toţi banii, atâta vreme cât celelalte condiţii suspensive impuse în contract nu au fost îndeplinite, iar avizul de la Consiliul Concurenţei nu fusese emis.

 

 

blank