F-16
International

De ce sosirea avioanelor de luptă F-16 nu va avea un impact imediat asupra cursului războiului din Ucraina

Sosirea avioanelor de luptă de fabricație americană F-16 Fighting Falcon nu va fi de natură să schimbe imediat cursul războiului, relatează Reuters, citând experți ce analizează impactul inițial, dar și obstacolele rămase în calea unei desfășurări eficiente.

Primele avioane de luptă F-16 au început să fie deja transferate în Ucraina din Danemarca și Olanda și vor survola cerul ucrainean în această vară, a anunțat miercuri secretarul de stat american Antony Blinken.

Impactul potențial

Unii analiști sunt de părere că avioanele F-16 nu se vor dovedi de unele singure un punct de cotitură în războiul care a început cu invazia la scară largă din partea Rusiei în februarie 2022.

„Ar trebui separat simbolismul de impactul real pe câmpul de luptă – care va fi util, însă modest, în special la început”, a apreciat Mark Cancian, consilier în cadrul Programului de Securitate Internațională al Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS).

Serhii Kuzan, președintele Centrului ucrainean de securitate și cooperare, un grup de cercetare neguvernamental, a explicat că ar fi necesare cel puțin 60 de avioane pentru operațiuni semnificative, pe măsură ce Ucraina încearcă să împingă aviația rusă de la granițele sale.

Deputatul Oleksandra Ustinova, care conduce comisia parlamentară pentru arme și muniții de la Kiev, consideră că Ucraina ar avea nevoie de aproape 120 de astfel de avioane luptă pentru a-și putea spori în mod semnificativ capacitatea aeriană.

În timp ce piloții capătă experiență pe cerul ucrainean și armata își construiește infrastructura aeriană, se estimează că livrările inițiale pot ajuta Ucraina măcar să își consolideze scutul aerian, spun experții.

„Va oferi o anumită capacitate de apărare aeriană și de adâncime, putând contribui, de asemenea, la interceptarea dronelor [de fabricație iraniană] Shahed și a rachetelor de croazieră. Cu toate că este o modalitate foarte costisitoare de a face acest lucru, din punct de vedere al munițiilor”, a explicat Justin Bronk, cercetător principal în domeniul putere aeriană și tehnologie la Royal United Services Institute (RUSI).

Potrivit lui Kuzan, armata ucraineană a depus eforturi susținute în ultimele luni pentru a diminua amenințarea la adresa avioanelor F-16 pe cale să sosească atacând apărarea aeriană rusă.

„Organizarea câmpului de luptă, în special în sud, are deja loc”, a spus el. „Ucraina are capacitatea de a lovi sistematic cele mai importante complexe de apărare aeriană ale Rusiei”.

Pe de altă parte, în opinia expertului CSIS, Cancian, se așteaptă ca Ucraina să încerce să deschidă breșe în apărarea Rusiei în perioada imediat premergătoare atacurilor planificate cu ajutorul F-16, mai degrabă decât cu mult timp în avans.

Formarea piloților și întreținere

Instruirea va fi esențială.

„Pot avea o mulțime de avioane rapide, dar dacă nu au arme eficiente și echipaje aeriene capabile să le folosească prin tactici eficiente, atunci vor fi doborâte în număr mare”, a subliniat Bronk.

Calendarul pentru instruirea piloților ucraineni pe F-16 a dominat discuțiile privind livrările și angajamentele de a trimite peste 70 de avioane.

Până la sfârșitul anului, e de așteptat ca Ucraina să aibă cel puțin 20 de piloți pregătiți să piloteze aceste avioane, a declarat Ustinova.

„Este dificil să soliciți mai multe avioane atunci când nu ai oameni care să le piloteze”, a subliniat ea, adăugând că, cel puțin la început, Ucraina va avea mai multe F-16 decât piloți calificați.

„Să aștepți vreme de 10 ani înainte ca piloții noștri să fie instruiți nu este în regulă”, a mai spus ea.

Purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene nu a dorit să comenteze.

Oficialii americani au redirecționat către Ucraina întrebările cu privire la instruire, menționând că piloții pot fi instruiți și în Europa. Pe de altă parte, Bronk a remarcat faptul că capacitatea NATO este deja solicitată.


El a adăugat că întreținerea aeronavelor este o provocare chiar mai presantă decât formarea piloților.

El a spus că majoritatea reparațiilor și întreținerii ar trebui să aibă loc în Ucraina și că aceasta ar trebui probabil să se bazeze pe contractori străini care sunt familiari cu aeronavele.

Baze aeriene amenințate

Rusia și-a intensificat deja atacurile asupra infrastructurii care ar putea fi utilizată pentru întreținerea și desfășurarea avioanelor F-16, au declarat unii experți.

„Rusia lovește în fiecare zi toate aerodromurile, potențiale baze ale F-16, încercând inclusiv să deterioreze pistele de aterizare și infrastructura. Aceste lovituri nu au luat nicio pauză în ultimele două luni, cel puțin”, a explicat Kuzan.

Țintele vor deveni mai valoroase cu sosirea mai multor aeronave, a piloților și a echipelor de întreținere. Situația ar putea sili Ucraina să instaleze sisteme de apărare antirachetă pentru a le proteja, chiar dacă duce lipsă de sisteme de apărare antiaeriană și de muniție.

„Trebuie să acceptăm faptul că aerodromurile vor fi bine protejate în timp ce obiectivele civile ar fi atacate”, a spus Kuzan, adăugând că fiecare bază ar avea nevoie de cel puțin două baterii Patriot și două baterii NASAMS pentru a o securiza.

„De îndată ce (ne vom consolida capacitățile de zbor), le vom împinge avioanele înapoi și teroarea va înceta. Dar aceste câteva luni vor fi cu adevărat dificile”, a adăugat Kuzan

blank