Featured, IT&C

Cum poate fi folosit în folosul societăţii scenariul care dă omenirii fiori reci: Întrebările apar tot mai frecvent

Pe măsură ce aplicaţiile practice ale inteligenţei artificiale cresc şi se dezvoltă, temerile omenirii cu privire la acest domeniu sunt din ce în ce mai mari, iar întrebările cercetătorilor referitoare la modul în care afacerile şi societatea ar putea beneficia de pe urma AI apar tot mai frecvent.

Chiar dacă în acest moment oamenii sunt mai degrabă preocupaţi de modul în care inteligenţa artificială le-ar putea da vieţile peste cap, ar fi mai util dacă aceştia s-ar întreba cum putem face în aşa fel încât să folosim evoluţiile tehnologiei în avantajul nostru. 

1 – Dezvoltarea unor tipare de învăţare: Educaţia nu înseamnă doar să înveţi pe cineva cum să rezolve o anumită sarcină, ci cum să abordeze şi să soluţioneze probleme în mod independent, indiferent de circumstanţe, pe baza unui context specific. Pentru oameni, asta înseamnă învăţarea diferitelor nuanţe care arată ce este eficient, ce este bine şi ce este adecvat. Acelaşi lucru este valabil şi pentur inteligenţa artificială. Avem nevoie să creăm forme de AI bazate pe învăţare, pentru ca acestea să distingă binele de rău şi să înţeleagă impactul social pe care îl pot avea. 

 

2 – Crearea unei curricule pentru inteligenţă artificială: Formele de inteligenţă artificială ar trebui folosite acolo unde este mai eficient să pui la treabă o maşinărie decât un creier uman. Aceste forme de AI se bazează pe cantităţi enorme de date pe care trebuie să le înmagazineze. Şi cercetătorii responsabili cu gestionarea datelor ar trebui să dezvolte protocoale de înaltă calitate atunci când selectează taxonomiile şi datele pentru antrenarea AI. Dacă robotul este obişnuit cu informaţii şi exemple trunchiate, rezultatele vor fi îndoielnice. 

3 – Transparenţă maximă: Chiar şi cu un sistem decizional foarte bine pus la punct, este natural ca oamenii să pună la îndoială informaţiile, dacă nu pot să rezoneze cu ele la un anumit nivel. 

Dacă o AI repinge o cerere pentru un împrumut sau pune diagnosticul pentru o boală, beneficiarul se va aştepta la dreptul de a răspunde, la fel cum ar face cu o persoană, de la care se aşteaptă, implict, şi empatie. Or folosirea unei forme de inteligenţă artificială în aceste cazuri ar putea fi o îngrijorare stringentă. Dat fiind faptul că din ce în ce mai des vor fi întâlnite astfel de cazuri, AI trebuie adaptată în aşa fel încât să fie suficient de explicită şi transparentă pentru a fi adoptată în societate, la nivel extins. 

4 – Responsabilizarea AI: Oamenii vor avea încredere în inteligenţa artificială doar dacă roboţii îşi pot justifica acţiunile, însă acestea trebuie explicate ca venind de la un instrument, nu din partea unei entităţi independente. Indiferent de rolul pe care îl joacă, AI reprezintă compania creatoare în fiecare acţiune pe care o întreprinde, aşa că oamenii de afaceri trebuie să reflecteze profund la utilizarea inteligenţei artificiale şi la responsabilitatea pe care şi-o asumă.

blank