IT&C

Cum măsori rezultatele unei campanii de marketing digital

Să fii în online și să desfășori campanii de comunicare aici nu mai esti niciun secret că este o modalitate de a-ți construi atât imaginea, cât și de a atrage clienți potențiali. Oricât de creative ar fi, campaniile își dovedesc eficiența pe termen lung doar dacă sunt și măsurate corect.

Marketingul digital nu este doar un alt canal de marketing. Adoptarea marketingului digital în efortul tău general de comunicare necesită adoptarea unei abordări diferite și crearea de strategii de marketing orientate spre înțelegerea și exploatarea interacțiunii dintre consumatori și tehnologiile digitale. Pentru a realiza acest lucru, ar trebui să apelezi la o agenție de marketing digital care poate face pentru tine un ax comunicațional relevant și coerent în mediul online. 

Dincolo de orice altceva, marketingul este o știință care lucrează cu date. La fel ca în cazul marketingului tradițional, și în cel digital există indicatori de performanță prin intermediul cărora se poate evalua nu numai dacă o campanie propusă a fost eficientă, ci îți permite să vezi ce impact au eforturile tale de marketing în volumul vânzărilor.

Iată care sunt cei mai populari cinci indicatori de performanță (celebrii KPIs) prin care poți să evaluezi dacă desfășurarea campaniei a avut îndeplinit obiectivele de creștere setate.

Rentabilitatea investiției
Rentabilitatea investiției
  • Rentabilitatea investiției (ROI) sau rata de recuperare a investiției este un raport între venitul net și investiție și este cel mai important indicator de performanță pentru derularea campaniei de marketing. Pentru că poți să vezi dacă ceea ce ai câștigat este superior față de ceea ce ai investit, trebuie să acorzi o atenție acestui ROI. Măsurând rentabilitatea investiției, vei afla dacă noii clienți câștigați prin marketingul digital îți aduc și vânzări noi. Pentru a calcula rentabilitatea investiției în marketingul digital, folosește formula: ROI = (Venituri obținute în urma investiției – Investiție)*100/ Investiție.
  • Rata de conversie (Conversion Rate) reprezinta procentajul utilizatorilor site-ului tau care îndeplinesc un obiectiv dorit (o conversie) din numărul total de vizitatori. Rata de conversie arată cât de bine funcționează reclama. Dacă primești o mie de vizite pe site în urma afișării unei banner online, dar doar 3 dintre vizitatori finalizează acțiunea, trebuie să vezi ce poți îmbunătăți, pentru că este clar că ceva nu funcționează așa cum ți-ai propus. Deși cel mai mult se evaluează rata de conversie a site-urilor lor web, este la fel de important să monitorizăm și să măsurăm și ratele de conversie ale mediilor unde s-a afișat reclama: social media, e-mail marketing, aplicații mobile, etc. 
  • Sesiunile noi îți arată câți clienți potențiali au intrat pe site-ul tău în urma desfășurării campaniei de marketing digital. Urmărirea sesiunilor noi este un KPI extrem de important în campanie, deoarece oferă informații despre modul în care reclamele de pe rețelele de socializare, motoarele de căutare, e-mail și alte platforme sunt capabile să atragă clienți noi.
  • Cost per lead/Încasări per lead pentru fiecare mediu măsoară cât de rentabile sunt campaniile de marketing atunci când vine vorba de generarea de noi clienți. Un client potențial este o persoană care și-a exprimat interesul pentru produsul sau serviciul tău prin îndeplinirea unui obiectiv/acțiuni cerute. 
  • Rata de respingere (Bounce Rate) se referă la procentul de vizitatori care părăsesc site-ul înainte de a explora și alte zone de pe site. Ratele ridicate de respingere arată că vizitatorii nu petrec suficient timp pentru a vedea ofertele de pe site sau pentru a finaliza o achiziție. Chiar dacă primești sute de vizite pe oră, dacă clienții vizitează doar prima pagină din site, înseamnă cel mai probabil că nu le-ai atras atenția și nu vor cumpăra. 

Pe lângă acești indicatori importanți, tehnologia ne ajută să măsurăm și alți parametri cu care evaluăm cât mai bine eficiența unei campanii de marketing. Iată la ce ar mai trebui să fim atenți:

  • Traficul site-ului – numărul de vizitatori unici care acceasază un site
  • Sursele traficului – vizitatorii site-ului pot veni din canalele multiplele canale pe care le folosim pentru comunicare (motoarele de căutare, pagini de social media, bloguri, etc)
  • Afișări și vizite pe site – arată paginile din site care sunt cele mai accesate de către clienți și cum navighează aceștia în interiorul site-ului
  • Timpul petrecut pe site – durata petrecută pe fiecare pagină a site-ului
  • CTR – măsoară câți clienți din cei cărora le-a fost afișat un banner online dau și click pe el
  • Rata de deschidere – câți clienți deschid un newsletter primit prin e-mail din totalul celor cărora li s-a trimis acel newsletter
  • Numărul fanilor pe paginile de socializare
  • Numărul de distribuiri și comentarii ale unei postări făcute pe o rețea de socializare

Toate aceste metrici sunt importante pentru a evalua dacă investiția ta a fost corectă și ai avut câștiguri în urma desfășurării campaniei de marketing digital. Evaluarea lor ajută însă și la îmbunătățirea campaniei și chiar la ajustarea acesteia în timp real, dacă observăm că pe parcursul ei ceva nu funcționează așa cum am plănuit. Așadar, pe lângă un raport final, sunt foarte utile și rapoartele intermediare ale campaniei pe care ți le pun la dispoziție ori de câte ori este nevoie, agenții specializate în marketingul digital, ca Oblyo Digital Agency.

 

blank