Blocaj în coaliția de guvernare USR, PNL și UDMR, din cauza deciziei privind desființarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ).
Blocaj în coaliția de guvernare! Co-președintele USR-PLUS Dan Barna a declarat marți seara la postul public de televiziune că este foarte nervos după şedinţa coaliţiei de marţi, unde – din nou – s-a certat în van pe tema desfiinţării SIIJ.
”Da, sunt foarte nervos. În măsura în care ne implicăm, avem o şansă să câştigăm o bună guvernare. Altfel ne chinuim. Unii se zbat. Sunt rezolvat de subiectul SIIJ, deşi colegul meu a prezentat o variantă care răspundea exact la temerile invocate, vedem că este de fapt un balet şi interesul nu este de a desfiinţa sau de a face paşi înainte. Şi asta cumva creează un sentiment de muncă în zadar, dar vom continua tocmai din faptul că o bucată de România a decis ca USR PLUS să fie în această guvernare şi să luptăm pentru aceste reforme” – a declarat Barna, potrivit News.ro.
Blocajul este provocat de UDMR, care nu este de acord cu desființarea SIIJ și a pus condiția ca magistrații să nu fie anchetați de DNA, ci de Parchete.
Miercuri, Ministerul Justiției, condus de Stelian Ion, a făcut public pe Facebook soluția propusă în ședința de marți a coaliției de guvernare.
”???????????????????????????????????????? ???????????????????????? ???????????????????????????????????????? situației ???????????????????????????? desființarea SIIJ, ministrul Justiției, Stelian Ion:
O cerinţă esenţială pentru mine este, pe de o parte, să desfiinţăm SIIJ complet, nu doar să-i schimbăm eticheta sau sediul și, pe de altă parte, este de a reface competenţele DNA, DIICOT și ale celorlalte parchete. În aceste limite, pot fi acceptate soluții de deblocare și chiar am propus, în urma dezbaterilor, o variantă de lucru care merge pe linia proiectului Guvernului.
De când desființarea SIIJ este blocată politic de UDMR, au fost publicate:
➡️ Raportul MCV, care salută proiectul Guvernului,
➡️ Opinia Comisiei de la Veneția, care recomandă eliminarea amendamentelor introduse la Camera Deputaților și, foarte important, restabilirea competenței parchetelor specializate, precum DNA și DIICOT,
➡️ Raportul privind statul de drept al Comisiei Europene, care susține desființarea SIIJ.
Examenul final pe care îl avem de dat este ridicarea MCV, iar MCV nu se încheie până nu trecem aceste restanțe din angajamentele asumate.
Propunerea făcută în cadrul coaliției:
???????????????????????????? ???????????????? – După articolul 95 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 13 septembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 95¹, cu următorul cuprins:
„Art. 95¹ – (????) La cererea judecătorului sau procurorului care are calitatea de suspect sau inculpat într-o cauză de competența parchetului de pe lângă curtea de apel în a cărui circumscripție îşi desfăşoară activitatea, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție dispune trimiterea cauzei spre soluţionare unui parchet egal în grad și învecinat cu parchetul care efectuează urmărirea penală.
(????) Cererea formulată potrivit alin. (1) se depune la parchetul care efectuează urmărirea penală, care o înaintează de îndată procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. În termen de cel mult 3 zile de la primirea cererii, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție dispune trimiterea cauzei spre soluţionare unui parchet egal în grad și învecinat cu parchetul care efectuează urmărirea penală.
(????) La cererea judecătorului sau procurorului care are calitatea de suspect sau inculpat într-o cauză de competența Direcției Naționale Anticorupție, respectiv a Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, dacă acesta își desfășoară activitatea în circumscripția serviciului teritorial care efectuează urmărirea penală, procurorul-șef al respectivei direcții dispune trimiterea cauzei spre soluţionare unui serviciu teritorial învecinat. Dispoziţiile alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
(????) În situațiile prevăzute la alin. (1) şi (3), măsura trimiterii cauzei la un alt parchet sau, după caz, serviciu teritorial nu afectează actele îndeplinite și măsurile dispuse anterior.”
Legea care ar desființa Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție a fost adoptată de Camera Deputaților și zace la Senat din luna martie.