ANCOM
IT&C

ANCOM schimbă regulile pentru portarea numerelor de telefon. Furnizorii vor fi obligați să achite despăgubiri

Românii vor despăgubiți dacă operatorii de telefonie mobilă întârzie să le proceseze solicitările de portare ale numerelor de telefon în alte rețele. Penalizarea se va calcula pentru fiecare zi de întârziere, indiferent dacă este vorba despre un abonament sau de o cartelă pre-pay. Un proiect de reglementare a fost pusă în dezbatere publică de ANCOM.

Românii vor putea solicita despăgubiri de la operatorii de telefonie dacă aceștia vor întârzia procedurile de portare ale numerelor de telefon în alte rețele. Prin portare, un abonat poate să-și păstreze numărul de telefon atunci când decide să-și schimbe furnizorul de servicii. De asemenea, aceeași măsură se va aplica și în cazul celor cărora li s-au întrerupt nejustificat serviciile de comunicații sau dacă mutarea numerelor de telefon se face fără acordul clienților. Autoritatea de Reglementare în Comunicații (ANCOM) a propus în consultare publică un proiect de decizie prin care permite utilizatorilor să ceară despăgubiri de la operatorii de telefonie.

Proiectul prevede că despăgubirile trebuie acordate corespunzător cu numărul de zile de întârziere a procedurilor de portare sau de întrerupere a serviciului. Se propune o despăgubire de 10 lei pe zi pentru abonații de telefonie mobilă și 5 lei pe zi pentru prepay și telefonie fixă. Despăgubirea trebuie acordată pentru fiecare număr de telefon pentru care s-au manifestat situațiile respective.

„Astfel, valoarea despăgubirii stabilită pentru o zi reprezintă aproximativ 30% din venitul mediu lunar, la nivelul anului 2021, pentru fiecare categorie de servicii: telefonie mobilă pe bază de abonament (valoare despăgubire: 10 lei/zi), telefonie mobilă pe bază de cartelă preplătită (valoare despăgubire: 5 lei/zi), telefonie fixă (valoare despăgubire: 5 lei/zi).

Păstrând raportul venitului mediu lunar, atât între servicii mobile și servicii fixe, cât și între abonamente și cartele, la fel și despăgubirea/zi stabilită în cazul serviciilor mobile furnizate pe bază de abonamente este dublă față de cea stabilită în cazul cartelelor preplătite și în cazul serviciilor fixe”, se arată în nota de fundamentare a deciziei.

În ce condiții se aplică despăgubirile

Despăgubirea va fi solicitată furnizorului la care se portează numărul, care este responsabil pentru derularea procesului de portare. Reglementarea ANCOM stabilește condițiile în care acesta este obligat să plătească:

a) portarea s-a realizat după expirarea termenului de o zi lucrătoare de la data convenită pentru portare;

b) întreruperea serviciului de comunicații electronice în timpul procesului de portare a depășit o zi lucrătoare.

Plata despăgubirilor se face din ziua comunicată abonatului de către furnizorul acceptor pentru realizarea portării, aferentă primului caz de portare validat dintr-un proces de portare.

ANCOM a reglementat situația în care portarea se face fără acordul abonatului

O situație aparte reglementată de ANCOM este cea care vizează portarea unor abonați fără acordul acestora. În acest caz despăgubirea va fi plătită de furnizorul de la care se mută numărul în procesul de portare nesolicitat de abonat. Furnizorii pot stabili, în contractele de furnizare a serviciilor de comunicații, ca despăgubirile totale acordate să fie, în toate cazurile, plafonate la:

a) valoarea întreagă, fără reduceri, pe 6 luni, a abonamentului de care beneficiază abonatul la data realizării portării, indiferent de câte numere sunt incluse în abonament;

b) 100 de lei pentru fiecare cartelă preplătită.

În cazul în care serviciile de comunicații se vând într-un pachet, împreună cu alte servicii sau cu terminale, valoarea abonamentului corespunde prețului aplicat vânzării separate a serviciilor de comunicații, dacă acesta este disponibil, sau, în caz contrar, prețul aplicat vânzării separate a unor servicii având aceleași caracteristici.

Cum se plătesc despăgubirile de către ANCOM

Despăgubirile se acordă în termen de cel mult 60 de zile de la data la care furnizorul de telefonie a primit cererea abonatului îndreptățit. Aceasta dacă, prin contractul încheiat nu sunt prevăzute alte termene sau acordarea lor eșalonată. Perioada de eșalonare nu poate fi mai mare de un an.

Despăgubirile pot fi acordate sub formă de reducere, inclusă în factură, în cazul serviciilor pe bază de abonament, sau sub formă de credit, în cazul serviciilor cu plata în avans.

Dacă abonamentul se închide, în termen de cel mult 60 de zile de la data încetării contractului, furnizorul efectuează plata despăgubirilor rămase.

blank
blank