Auto

Presiunea în anvelope – un parametru sensibil la temperatură

Deși mulți șoferi nu asociază sezonul cald cu probleme majore pentru anvelope, temperaturile ridicate ale verii pot influența semnificativ comportamentul rutier al mașinii, în special prin impactul asupra presiunii din pneuri. Este un aspect adesea ignorat, dar care are un rol esențial în menținerea siguranței, confortului și eficienței la volan.

Presiunea aerului dintr-o anvelopă nu este constantă, ci variază direct proporțional cu temperatura ambientală, conform legii gazelor ideale. Astfel, atunci când temperatura crește, crește și presiunea. De exemplu, dacă dimineața, la 18–20°C, presiunea pare a fi optimă, după câteva ore de condus pe un asfalt încins de soare, temperatura din anvelope poate crește semnificativ, ducând la o majorare a presiunii cu 0,3 – 0,5 bari sau chiar mai mult.

blank

Această variație este, în general, prevăzută de producători în valorile recomandate pentru umflare. Însă, dacă pneurile sunt deja umflate peste limita optimă în condiții de temperatură scăzută, adăugarea naturală cauzată de încălzire poate duce la o presiune excesivă. Acest exces afectează negativ aderența, stabilitatea și distanța de frânare, crescând riscul de accidente.

Pe timpul verii, asfaltul devine o sursă majoră de căldură. În zonele urbane sau pe drumurile aglomerate, temperatura solului poate depăși cu ușurință 70°C. Această căldură este transferată către anvelope, determinând dilatarea carcasei și creșterea suplimentară a presiunii interioare. În acest context, este esențial să evitați supraumflarea pneurilor dimineața, chiar dacă valorile par sub limita recomandată.

Pentru trasee lungi, este chiar indicat să reduceți presiunea cu 0,1 bari față de valoarea standard, tocmai pentru a compensa dilatarea naturală ce va avea loc pe parcurs.

Un alt aspect puțin cunoscut este dezechilibrul temporar care poate apărea între roțile expuse direct la soare și cele aflate în umbră. De exemplu, dacă o mașină este parcată astfel încât o parte este sub razele directe ale soarelui și cealaltă la umbră, pot apărea diferențe semnificative de temperatură și, implicit, de presiune între pneuri. Aceste variații afectează comportamentul mașinii, în special în viraje sau la frânare, din cauza uzurii neuniforme și a distribuției inegale a aderenței. Din fericire, aceste diferențe tind să se uniformizeze în aproximativ 10–15 minute de rulare.

Citește și  Topul automobilelor Audi în care să investești în anul 2023

Pentru a evita problemele cauzate de temperaturi extreme, este esențial să verificați presiunea în anvelope dimineața, când acestea sunt reci și nu au fost expuse la soare sau la drum. Măsurătorile făcute în mijlocul zilei sau după un drum lung pot fi înșelătoare, iar ajustările făcute în acel moment pot duce la subumflare, ceea ce afectează stabilitatea și accelerează uzura pneurilor.

Folosiți întotdeauna valorile de presiune recomandate de producător, ținând cont de gradul de încărcare al mașinii și de viteza estimată pentru drumurile planificate.

blank

O greșeală frecvent întâlnită este umflarea excesivă a pneurilor în ideea de a compensa creșterile de temperatură. Această practică, deși bine intenționată, poate avea consecințe negative. Anvelopele umflate peste limita recomandată au o suprafață de contact redusă cu carosabilul, ceea ce compromite aderența – în special în condiții de frânare de urgență. În plus, devin mai rigide, reducând confortul la rulare și fiind mai susceptibile la deteriorare la impactul cu denivelări sau gropi.

Vara aduce cu ea temperaturi extreme care afectează nu doar confortul pasagerilor, ci și parametri tehnici esențiali precum presiunea din anvelope. Deși adesea trecută cu vederea, aceasta joacă un rol critic în siguranța, performanța și economia vehiculului. Pentru a circula în condiții optime și a preveni uzura prematură a pneurilor sau incidentele rutiere, este important să verificați și să mențineți presiunea corectă, adaptându-vă la condițiile de mediu. O simplă verificare dimineața poate face diferența între o călătorie plăcută și una riscantă.

blank