Orice război cu Rusia, inamicul împotriva căruia Europa intenționează să lupte, ar necesita o capacitate logistică a NATO de care continentul european pur și simplu nu dispune. Și nu va avea o infrastructură adecvată în următorii zece ani, susțin analiștii.
Dacă Rusia ar ataca România, așa cum a tot amenințat, sau dacă ar invada cu sute de tancuri Țările Baltice și ar străpunge Belarus, aliat al lui Putin, până în Polonia, Alianța s-ar afla într-o situație critică.
Logistica defectuoasă – transportul de soldați și echipamente – pentru a oferi ajutor țărilor atacate nu ar permite NATO să ajungă la timp.
În cazul unui atac major, Europa ar necesita deplasarea rapidă a unor formațiuni mari de tancuri și a altor vehicule blindate către liniile frontului.
Dacă România ar fi atacată, ar trebui să reziste până ce ar ajunge tehnica grea
Această linie a frontului ar fi probabil departe de centrul strategic al Europei, potrivit National Interest.
Analiștii militari susțin că Europei îi va lipsi această capacitate logistică necesară timp de cel puțin încă un deceniu – și poate chiar mai mult.
Numai problema feroviară a României ar putea paraliza toată logistica NATO, potrivit analizelor militare citate de Defense Express.
Căile ferate rămân una dintre cele mai eficiente metode pentru deplasarea terestră la scară largă a trupelor și echipamentelor, ceea ce face ca starea lor să fie o preocupare strategică de înaltă prioritate.
Deși NATO continuă să promoveze ideea unui „Schengen militar” pentru a eficientiza logistica militară în întreaga Europă, starea critică a infrastructurii feroviare din România stârnește o mare îngrijorare.
„Schengen militar” elimină barierele juridice și diplomatice pentru a facilita transportul militar transfrontalier, dar nu compensează existența căilor ferate vechi și ruginite și a podurilor aflate în stare critică.
Acestea, cum s-a văzut în tranzitul ajutorului militar către Ucraina, nu numai că încetinesc, dar uneori constrâng fizic mișcarea trenurilor militare.
Infrastructura defectuoasă este și mai vulnerabilă la sabotaj. Oprirea sau chiar distrugerea unei rute strategice de tren este mult mai ușor de configurat, iar consecințele potențiale sunt evidente.
Deși sistemul său feroviar este într-o stare ceva mai bună decât cel al României, și cel din Ucraina lasă încă mult de dorit. Finanțarea occidentală a permis unele modernizări, dar mai este mult de parcurs.
Drumurile, podurile, nu țin greutatea tehnicii militare grele
Comisarul European pentru Transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat că rețeaua de transport a continentului este periculos de nepregătită pentru cerințele unui conflict de mare intensitate.
Potrivit acestuia, podurile, tunelurile și căile ferate actuale, proiectate pentru uz civil, s-ar prăbuși sub greutatea unui efort militar modern, paralizând orice încercare de a mobiliza rapid forțele NATO pentru a contracara o agresiune rusă.
„Realitatea de astăzi este că, dacă vrem să mutăm echipamente militare și trupe din vestul Europei către est, ne ia săptămâni și, în unele cazuri, luni”, a afirmat Tzitzikostas într-un interviu recent acordat Financial Times.
Această întârziere catastrofală, a adăugat el, ar putea oferi unui adversar un avantaj decisiv în primele ore ale unui conflict.
Proiectele Uniunii Europene menite să consolideze mobilitatea militară, în valoare de 17 miliarde de euro, sunt dispuse de-a lungul a patru coridoare militare strategice stabilite de NATO, care rămân secrete. Însă un coridor ar trece în mod cert și prin România.
Tzitzikostas susține recomandările pentru alocarea a 5% din PIB pentru apărare, din care 1,5% ar trebui direcționat către infrastructura de securitate și apărare.
Pentru că, într-un război modern, viteza de desfășurare a soldaților și tehnicii militare este sinonimă cu supraviețuirea.
Trump urează Europei „mult succes!”
Europa nu dispune nici de o capacitate mare de transport aerian, nici de infrastructură terestră, în special de poduri mai numeroase și mai late, pentru a putea acomoda mai bine vehiculele militare mari pe măsură ce sunt transportate pe front.
Statele Unite au construit Sistemul de Autostrăzi Interstatale în anii 1950 în acest scop; Europei îi lipsește un echivalent.
Într-un potențial conflict deschis cu Rusia, viteza redusă de desfășurare a forțelor aliate din Europa de Vest pune națiunile estice sub o mare amenințare și oferă Rusiei o fereastră de oportunitate periculoasă de a avansa adânc în teritoriul NATO înainte de sosirea întăririlor, scrie Defense Express.
Mutarea blindajului greu pe roți este lentă, costisitoare și necesită o capacitate semnificativă: relocarea unui batalion de vehicule de luptă de infanterie CV90 ar necesita cel puțin 50-60 de camioane cu platformă joasă.
Bruxelles-ul l-a asigurat pe președintele Donald Trump că își va plăti partea sa echitabilă pentru apărarea combinată a NATO. Dar asta se va face într-un ritm lent, funcție de bugetul fiecărui membru NATO.
În postarea sa de pe Truth Social, Trump a vorbit elocvent despre șansele Ucrainei de a câștiga, despre cum Rusia este un tigru de hârtie, despre cum ar putea să vândă Ucrainei rachete de croazieră Tomahawk care sunt capabile să le combată pe cele ale Rusiei.
Mulți au interpretat vorbele președintelui SUA ca o escaladare a războiului și o apropiere de Europa împotriva Rusiei. Dar Trump a urat aliaților la final: „Mult succes tuturor!”.