Showbiz

De ce vrea Ministrul Educației să elimine istoria din programă: „Copiii, când ies din școală, cred că suntem geto-daci. Nu se poate”

Ministrul Educației, Daniel David, a respins categoric ideea eliminării istoriei din programa școlară, în ciuda controverselor recente legate de noile planuri cadru pentru gimnaziu și liceu. Într-o declarație făcută la DC News, acesta a subliniat că este inadmisibil ca elevii să finalizeze liceul cu percepții distorsionate despre identitatea națională.

„Copiii, când ies din școală, cred că suntem geto-daci. Nu se poate”, a spus tranșant ministrul, făcând referire la tendințele de mitizare a trecutului care prind tot mai mult teren în rândul tinerilor.

Daniel David a anunțat că începând cu anul școlar 2025-2026, liceenii vor studia din nou discipline precum Istoria României și Geografia României, pentru prima dată după peste 20 de ani. Acestea vor reveni oficial în orar, într-un efort de a întări cultura generală și identitatea civică a elevilor.

Controversa a fost alimentată la începutul anului, când propunerile de reformă ale curriculumului au stârnit reacții din partea mediului academic. În februarie, 12 decani de la facultățile de Istorie din întreaga țară, alături de președintele Academiei Române, au semnat un memorandum prin care solicitau păstrarea cel puțin a unei ore săptămânale de istorie (universală sau națională) în ultimii doi ani de liceu, inclusiv pentru profilurile real, artistic, sportiv și teologic.

Ministrul a clarificat că nu s-a pus niciodată problema eliminării istoriei, ci doar a unei reorganizări menite să asigure eficiență și coerență în procesul educațional. El a atras atenția că, în prezent, aproximativ 50% dintre absolvenții de liceu sunt analfabeți funcțional, ceea ce arată că simpla prezență a unei materii în programă nu garantează și asimilarea cunoștințelor.

„Nu vrem să bifăm materii, ci să ne asigurăm că ceea ce predăm rămâne în mintea și în înțelegerea elevilor”, a concluzionat Daniel David.

Când generezi spre 50% zonă de analfabetism funcțional, într-un proces de educație, trebuie să-ți dea de gândit. Ceva nu funcționează și acel sistem trebuie schimbat. Este inacceptabil! Putem vorbi de procente mai mici, în orice sistem ai astfel de probleme, dar când mergi în zona de 50%, când combini analfabetismul cu abandonul școlar, lucrurile arată foarte rău. Aici am propus câteva schimbări majore”, a explicat oficialul.

Citește și  Oana Roman îl pune la zid pe Marcel Toader: „Cât de jos să fii ca om...”

În acest context, el a semnalat faptul că sunt copii, care termină studiile preuniversitare, și cred că „suntem geto-daci”.

„Ne-am propus un lucru foarte clar. Dacă vrei să faci istorie și vrei mai multe ore pentru istorie trebuie să pui Istoria României pentru că noi aveam foarte multe ore de istorie, dar nu mai aveam disciplina de Istorie a României sau Istoria Românilor.

Eu am spus: Ore în plus pot să vină, dar trebuie să vină pentru discipline de cultură națională – Istoria Românilor, Geografia României, gramatica pe care trebuie să o readucem în liceu cu anumite unități de învățare – că nu putem să dăm pur și simplu ore de istorie în care să facem tot felul de lucruri, iar copiii, când ies din școală, cred că suntem geto-daci. Nu se poate!”, a spus ministrul.

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că intențiile sale privind reforma programei școlare au fost înțelese de experți, iar în urma consultărilor, ministerul a reușit să elaboreze un „pachet de cultură națională”. Acesta va readuce în orarul liceenilor discipline esențiale precum Istoria României și Geografia României, începând cu anul școlar 2025-2026.

blank