Sistemul imunitar al organismului este format din totalitatea mecanismelor foarte complexe care detectează agenții patogeni cu potențial nociv pentru sănătate și îi neutralizează. El trebuie să fie suficient de puternic pentru a putea face față infecțiilor care apar de-a lungul vieții, însă, în același timp, suficient de moderat pentru a nu da naștere la alergii sau boli autoimune. Pentru a menține acest echilibru subtil, sistemul imunitar trebuie să funcționeze mereu la parametri optimi. Iată ce poți face pentru a-l întări.

1.   Ține un regim alimentar sănătos

Dieta este unul dintre factorii esențiali în păstrarea sistemului imunitar puternic. Un regim alimentar echilibrat înseamnă imunitate crescută. Acest regim se bazează, în special, pe legume, fructe, leguminoase, cereale integrale, proteine ușoare și grăsimi sănătoase. Acestea aduc organismului nutrienții și vitaminele de care are nevoie, pentru un sistem imunitar sănătos:

  • vitamina B6 se găsește în carnea de pui, somon, ton, banane, legume verzi și cartofi (nedecojiți);
  • vitamina C se găsește în citrice, roșii, broccoli, spanac și ardei gras;
  • vitamina E poate fi obținută din migdale, semințe de floarea soarelui, unt de arahide sau spanac

Aceste vitamine sunt esențiale pentru buna funcționare a sistemului imunitar.

2.   Fă mișcare în mod regulat

Activitatea fizică este la fel de importantă pentru menținerea imunității. Mișcarea îmbunătățește circulația sangvină și, astfel, celulele soldat ale sistemului imunitar ajung mai ușor acolo unde este nevoie de ele. Studiile au arătat că 30 de minute de mișcare moderată pe zi întăresc sistemul imunitar. Nu este nevoie să faci exerciții fizice extenuante. O plimbare pe jos, în pas alert, poate fi un exercițiu perfect pentru imunitate.

3.    Hidratează-te

Corpul nostru este alcătuit în proporție covârșitoare din apă, astfel că hidratarea este esențială pentru toate procesele care au loc în organism. Sistemul imunitar se bazează pe acțiunea limfei, un lichid care transportă celulele imunitare și care este format tot din apă. Deshidratarea încetinește circulația limfei și destabilizează sistemul imunitar. Organismul pierde mereu apă prin procesul de transpirație, urinare și excreție. De aceea, este important să refaci stocurile, hidratându-te constant.

4.   Dormi suficient

În timpul somnului, se petrec multe procese reparatoare. De asemenea, sistemul imunitar își fabrică „soldații” în timp ce dormi. Astfel că, dacă obișnuiești să pierzi nopțile, sistemul tău imunitar va fi slăbit. Studiile au arătat că persoanele care dorm puțin sunt mai vulnerabile în fața infecțiilor cu virusuri și bacterii. Dormi cel puțin opt ore în fiecare noapte, pentru o imunitate crescută.

5.   Redu stresul

Stresul ne afectează și sănătatea fizică, nu doar pe cea emoțională. Atunci când te stresezi, organismul are un răspuns de „luptă sau fugi”. Acest tip de răspuns moștenit de creierul amigdalian suprimă sistemul imunitar și alte procese considerate nenecesare în organism. În plus, în perioadele de stres, organismul secretă cortizol care are un efect nociv asupra organismului. Pentru un sistem imunitar cât mai puternic, încearcă să diminuezi cât mai mult stresul. Fă yoga, meditează sau practică mindfulness.

6.   Ia suplimente alimentare

Pe piață, există multe produse de imunitate care susțin că îți pot întări sistemul imunitar. Este important să le alegi pe cele cu adevărat eficiente. Caută produse naturale, precum spirulina, echinaceea sau propolis. De asemenea, turmericul și ghimbirul au proprietăți antiinflamatoare și susțin sistemul imunitar. În ce privește suplimentele alimentare, cele mai eficiente sunt cele care conțin vitamina C, vitamina D și zinc.

Sistemul imunitar este un mecanism complex care luptă împotriva virusurilor și bacteriilor care amenință organismul. Obiceiurile sănătoase precum sportul, hidratarea, odihna și un regim alimentar echilibrat mențin imunitatea la un nivel optim. Tehnicile de reducere a stresului, precum mindfulness, yoga sau meditația scad nivelul de cortizol din organism, iar produsele pentru imunitate ajută la întărirea sistemului imunitar.