Featured, IT&C

Unii utilizatori Facebook acceptă să-şi vândă datele personale. Iată ce riscuri există

Mulţi dintre utilizatorii de Facebook şi-ar vinde datele personale chiar şi pentru o sumă modică. Asta arată o cercetare făcută în 21 de ţări din Europa, de o companie specializată în securitate cibernetică. Practic, mulţi sunt încântaţi de un mic câştig pe termen scurt şi ignoră faptul că se expun unor riscuri uriaşe, pe termen lung.

Poate că ar fi bine, în momentul în care mergem în vacanţă, să nu dăm check-in la toate locaţiile. E foarte important să nu dăm foarte multe informaţii publice şi atunci când totuşi vrem să le dăm, să le restrângem către un grup mic de prieteni.

Datele personale nu sunt chiar de nepreţuit pe internet. Pentru o sumă modestă – 20-30 de dolari – mai mult de jumătate dintre cei 11 mii de utilizatori de Facebook care au participat la studiul realizat de o firmă de securitate cibernetică ar fi dipuşi să ofere informaţiile unei companii interesate.

Adrian Dan, sociolog: Dă oarecum măsura disperării şi a inconştienţei. Pentru că ei sunt dispuşi să sacrifice o securitate pe termen lung pentru o securitate financiară iluzorie, pentru a atinge un scop foarte mărunt. Practic, este sacrificarea libertăţii pe termen lung atunci când îţi asumi un asemenea risc.

Dan Demeter, cercetător securitate cibernetică: De exemplu, un atac informatic, un malware care îţi fură datele. A doua metodă este mult mai simplă, oamenii le postează fără să-şi dea seama – de genul data de naştere, locaţia, restaurantele unde merg, ce fel de opinii au. Anumite firme au creat un algoritm care încearcă să obţină aceste date şi, ulterior, ele creează un profil al utilizatorului.

Următorul pas e să le vândă oricui e interesat. De pildă, ONG-urilor sau chiar unor entităţi guvernamentale.

Pentru a ne feri de utilizarea abuzivă a datelor pe internet, specialiştii recomandă să nu comunicăm parolele conturilor nici măcar familiei sau prietenilor.

Sunt şi metode de colectare a datelor care nu implică bani, spun specialiştii.

blank