Featured, Medical

Un neurolog susține că nu este bine să forțăm copiii să facă o seamă de lucruri, printre care se numară și cititul la vârste mici

Din ce în ce mai mulţi părinţi au tendinţa de a-şi învăţa copiii să scrie şi să citească de la vârste cât mai mici, încă din maternitate dacă s-ar putea.

La vârste de 2-3 ani, copiii sunt asaltaţi cu exerciţii de memorare a literelor, cifrelor, sunt puşi să caligrafieze litere şi cifre. Unii părinţi au impresia că astfel copiii lor vor fi mai deştepţi şi mai bine pregătiţi, în timp ce pentru alţii nu este decât un exerciţiu de orgoliu personal.

Vasilică al meu citeşte când stă pe oliţă. Şi nu în română, ci în engleză”. Cunoscutul psiholog şi neurolog rus Tatyana Chernigovskaya le transmite acestor părinţi un singur lucru: „Sunteţi proşti!”, scrie constantadeazi.ro Tatyana Chernigovskaya consideră că este mai important să nu încercaţi să puneţi cât mai multe informaţii în capul copilului, ci să înţelegeţi cum să utilizaţi resursele creierului.

Şi faceţi totul la timp. „Este foarte important pentru copii să înceapă învăţarea la timp. Problema principală a zilelor noastre este orgoliul părinţilor care se răsfrânge asupra copilului. Îmi spun unii părinţi, mai mult lăudându-se: Am început să-l învăţ pe fiul meu de doi ani să citească“, iar eu răspund: “Ei bine, eşti un prost!”.

De ce trebuie să faci asta? Un copil de doi ani nu poate face asta deoarece creierul lui nu este pregătit. Bineînţeles, dacă îl antrenezi şi insişti asiduu – copilul va citi şi poate chiar scrie în cele din urmă, dar cu ce sacrificii şi cu ce eforturi pentru copil, mai ales când scopul învăţării este altul. Învăţăm copiii să citească de la doi ani nu pentru că îi va ajuta la ceva, ci pentru că avem noi, ca părinţi, nevoie de o validare din partea celorlalţi că al nostru copil este deştept. Părinţii fac lucrul acesta pentru a se lăuda, din orgoliu.

În realitate, fiecare lucru trebuie făcut la timpul lui, iar pentru ca creierul copilului să se dezvolte corect nu trebuie inundat cu informaţii pe care încă nu le poate asimila”, a declarat Tatyana Chernigovskaya. Specialistul oferă mai multe sfaturi despre cum trebuie antrenat şi stimulat creierul copilului, astfel încât procesul de învăţare să se facă în mod corect şi armonios. Potrivit medicului neurolog, la vârstele de 2-3 ani cea mai importantă atenţie trebuie acordată abilităţii motorii fine. Este foarte important să se acorde atenţie dezvoltării abilităţilor motrice fine ale copilului.

El trebuie să modeleze cu plastilina, să decupeze cu foarfece, să sorteze biluţe sau alte obiecte mici. Dacă nu lucrăm cu el astfel de lucruri, atunci abilităţile sale motorii fine nu vor funcţiona, iar mai târziu vom observa probleme de vorbire. Aceste activităţi aparent banale sunt însă mult mai importante decât învăţarea unui copil să citească de la vârste foarte mici. Dacă nu dezvoltaţi abilităţile motorii fine ale copilului, să nu vă mai plângeţi mai târziu că are probleme de dezvoltare mintală.

 

blank