Featured, IT&C

Tot mai mulţi jucători din industria publicităţii abandonează Facebook, după scandalul Cambridge Analytics

Firmele de publicitate au ameninţat că vor abandona platforma Facebook, în urma scandalului iscat de aplicaţia creată de doi psihologi – unul dintre ei fiind angajat Facebook – care ar fi adunat datele a peste 50 milioane americani şi le-ar fi vândut către firma de analiză politică Cambridge Analytics şi alte entităţi. La rândul lor, aceste companii ar fi folosit informaţii fără acordul utilizatorilor.

Miercuri, Mark Zuckerberg, co-fondatorul şi CEO-ul Facebook, a oferit o serie de interviuri, după trei zile de tăcere, în ciuda sfaturilor echipei sale de criză, care i-ar fi cerut să nu ofere niciun răspuns „nesatisfăcător” despre una din cele mai mari breşe informaţionale din istorie, scrie zerohedge.com.

Scandalul a determinat mai mulţi advertiseri de pe Facebook să renunţe la reţeaua de socializare, informează The Times. ISBA, un grup britanic de advertiseri, care cheltuie sute de milioane de lire sterline pe an în ecosistemul Facebook, a cerut răspunsuri. Circa 3.000 de branduri ale grupului, printre care giganţii Unilever şi P&G, nu se vor mai asocia cu Facebook, dacă se va descoperi că datele utilizatorilor au ajuns abuziv pe mâinile brokerilor politici. ISBA se va întâlni săptămâna viitoare cu şefii Facebook.

Alţi jucători, precum Mozilla – compania din spatele browserului de internet Mozilla – s-a retras deja sau a făcut o pauză, în relaţia de business cu Facebook. Între timp, acţiunile Facebook rămân supuse unor presiuni enorme şi au scăzut cu 8,6% în cadrul ultimelor trei şedinţe bursiere.

Nordea, cea mai mare bancă din regiunea nordică, care administrează 400 miliarde de dolari, a declarat că a pus unele din investiţiile Facebook în „carantină”, pentru a aştepta deznodământul scandalului. Union Investment, un grup german care administrează 360 miliarde de dolari, a precizat că va revizui numărul de acţiuni deţinute la Facebook.

Investitorii au lansat o serie de procese împotriva Facebook, susţinând că gigantul social media a emis „declaraţii false şi înşelătoare”, cu privire la politicile de protecţie a datelor.

Unul dintre acţionarii din San Francisco, Fan Yuan, a dat Facebook în judecată, în numele unui grup investiţional, care susţine că „omisiunile” companiei şi declinul „precipitat” al preţurilor acţiunilor Facebook au generat probleme. Luni şi marţi, valoarea Facebook a scăzut cu aproape 50 miliarde de dolari.

Miercuri, co-fondatorul WhatsApp, Brian Acton, pe care Mark Zuckerberg l-a transformat în miliardar, după ce a Facebook i-a cumpărat compania cu 22 miliarde dolari, le-a spus utilizatorilor să îşi şteargă conturile de Facebook, promovând hashtag-ul #deletefacebook.

Miercuri, într-un interviu oferit CNN, Zuckerberg a recunoscut că Facebook     a făcut „erori”. „A fost o încălcare masivă a încrederii şi regret enorm ce s-a întâmplat. Responsabilitatea noastră este să nu se mai repete aşa ceva”. Zuckerberg a mai spus că îi va notifica pe toţi utilizatorii care au fost afectaţi de breşa informaţională şi va fi „bucuros” să depună mărturie în faţa Congresului, „dacă acesta este pasul corect”.

Zuckerberg a promis că va investiga aplicaţiile suspecte şi îi va bloca pe dezvoltatorii care încalcă regulamentul Facebook.

blank