Actualitate, Featured

Şi după un an, proiectul pornografiei non consensuale, încă în stand by

Senatoarea USR Florina Presadă critică, luni, faptul că un proiect de lege al său pentru incriminarea pornografiei din răzbunare ”zace de anul trecut în sertarele Comisiei Juridice de la Camera Deputaților”. Totodată, senatoarea critică și punctul de vedere al Guvernului pe marginea proiectului.

”A trecut aproape un an de când am introdus în Parlament un proiect legislativ pentru incriminarea pornografiei non-consensuale sau a pornografiei din răzbunare. Proiectul a fost votat în unanimitate în Plenul Senatului în octombrie anul trecut iar de atunci zace în sertarele Comisiei Juridice de la Camera Deputaților. A fost propus pe ordinea de zi a Comisiei Juridice săptămâna trecută, dar a fost amânat pentru săptămâna asta. Numai că el nu mai figurează pe ordinea de zi a ședinței de mâine (marți – nr.), din păcate. Între timp a sosit și punctul de vedere al Guvernului, formulat de către Ministerul Justiției, un punct de vedere care, dacă e preluat ca atare de către membrii Comisiei Juridice, va face ca legea să devină inoperabilă, fără niciun beneficiu adăugat pentru victime sau organele judiciare. Am să detaliez aici de ce.

1. Prima propunere a Ministerului Justiției este ca definiția pornografiei non-consensuale să includă un scop sau intenție din partea autorului astfel: „Divulgarea, difuzarea, prezentarea sau transmiterea în orice mod, a unei imagini intime a unei persoane identificate sau identificabile, fără drept și fără consimțământul persoanei înfățișate, de natură să provoace acesteia o suferință psihică sau știrbire a imaginii sale, comisă în scop de răzbunare, umilire, intimidare sau hărțuire, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.”

Când am documentat propunerea înaintată Parlamentului, m-am uitat la experiența altor țări care au adoptat legislații similare și am vorbit cu victime ale pornografiei non-consensuale. Iar motivul pentru care eu însămi nu am adăugat acest scop în definiție este pentru că acesta este greu de dovedit în practică. Țările care au inclus acest element în definiție în urmă cu câțiva ani, cu aceeași intenție declarată ca a Ministerului Justiției românesc de a nu „infracționaliza excesiv”, se văd nevoite acum să modifice definiția faptei fix în acest punct. De ce? Pentru că autorul poate foarte bine argumenta că scopul său nu era acela de a se răzbuna, umili, intimida sau hărțui. Dimpotrivă, acesta poate argumenta foarte ușor orice altceva, fără ca cineva să poată dovedi contrariul. Și asta în timp ce prejudiciul adus victimelor rămâne: suferința psihică și știrbirea produsă imaginii lor. În aceste țări, Marea Britanie fiind exemplul cel mai notabil, mii de femei nu au parte de un proces echitabil din această cauză. Este primordial ca accentul să fie pus pe prejudiciul adus victimei, o dată pentru că acesta este cel care ne interesează în cazul unei infracțiuni, și apoi pentru că este posibil ca acest prejudiciu să fie dovedit și probat.

2. A doua propunere problematică a Ministerului Justiției este ca această faptă să intre și ea sub incidența unui alineat aplicabil primelor două fapte acoperite de actualul articol 226 din Codul Penal privind violarea vieții private. Acest alineat spune că fapta nu constituie infracțiune dacă autorul „surprinde fapte de interes public care au semnificație pentru viața comunității și a căror divulgare prezintă avantaje publice mai mari decât prejudiciul produs persoanei vătămate.”
Nu îmi imaginez cum am putea aprecia vreodată că fapta de pornografie din răzbunare ar putea să răspundă unui interes public. Vorbim totuși despre distribuirea de imagini intime ale unei persoane fără consimțământul acesteia. Dar să presupunem că în imaginea respectivă este înfățișată o persoană cunoscută publicului larg: se va putea foarte ușor argumenta că distribuirea acelei fotografii răspunde unui interes public. Este nedrept. Legea trebuie să fie aceeași pentru toți și cu aceleași consecințe pentru toți.

Dacă nu era clar până în acest punct, nu sunt de acord cu aceste propuneri de completare a propunerii legislative venite din partea Ministerului Justiției. Nu putem permite portițe în lege astfel încât autorul unei astfel de fapte să scape nepedepsit. Mă aștept să învățăm din experiența altor țări și să facem legi care aduc beneficii cetățenilor români.

Le solicit deputaților din Comisia Juridică să pună pe ordinea de zi a ședinței de mâine (marți – nr.) această propunere legislativă (Plx 606/2019) și să ia în considerare amendamentele așa cum le-am formulat eu, ținând cont de argumentele de mai sus.

Victimele pornografiei non-consensuale au nevoie de această lege cât mai curând, la fel Poliția și organele judiciare. Iar aceste victime nu sunt numai femeile hărțuite de foștii parteneri, ci și adolescenți sau tineri ale căror relații implică din ce în ce mai multă nuditate și care în acest moment sunt total expuși acestei fapte în lipsa cadrului legal adecvat”, a scris pe Facebook Florina Presadă.

blank