Administratie Locala, Featured

Revoluție în gestionarea traficului din Capitală. Firea schimbă tot

PREAMBUL. Bucureștiul a ajuns, în doar 20 de ani, victima propriei sale expansiuni. Modul haotic în care s-a construit în oraș și lipsa viziunii pe termen lung în gestionarea problemelor de trafic a dus la blocarea totală a Capitalei. La primele ore ale dimineții și după amiaza acest oraș este complet inaccesibil locuitorilor săi, iar vinovați pentru această situație sunt toți primarii generali și de sector pe care i-a avut Bucureștiul din 1990 încoace. Primele semne pe care adminstrația Capitalei le-a primit au fost la sfârșitul anilor 90, când un studiu de trafic întocmit la cererea Municipalității arăta că orașul va fi complet blocat în anii 2016-2017 în lipsa unor măsuri ferme de contracarare a asaltului înmatriculărilor auto. Al doilea semnal a venit în 2006, când la nivelul Capitalei s-a sesizat o creștere a parcului auto cu 100.000 de autoturisme, comparativ cu anul precedent. Tendința s-a păstrat și în 2007, când numărul de autoturisme (inclusiv taxiuri) înregistrate ajunsese la 869.000 de unități. În prezent, parcul auto al Bucureștiului numără peste 1.450.000 de autoturisme (fără microbuze, autobuze și alte tipuri de vehicule) și nimeni nu poate opri această creștere.

STRATEGIE NOUĂ. Acestea sunt realitățile și cifrele care au fundamentat noua strategie de fluidizare a traficului din București. Municipalitatea a elaborat un Studiu de oportunitate privind delegarea gestiunii serviciului de management al traficului, iar concluzia e că această sarcină trebuie să revină unei companii nou înființate de Primăria generală, Compania Municipală Managementul Traficului București SA.

Ce s-a făcut în ultimii zece ani

Primăria Municipilui Bucureștin inaugura în 2009 sistemul de management al traficului, sistem realizat și implementat de compania UTI. Investiția s-a ridicat la 20 de milioane de euro și a provenit dintr-un program finanțat de BERD. La lansare, sistemul gestiona 96 de intersecții din București, ulterior fiind conectate alte 81. Dar, cum se întâmplă de multe ori în România când avem forme fără fond, sistemul de management al traficului a căzut, din lipsă de personal, dotări și interes. Compania UTI este scoasă din joc, iar primăria preia sarcina gestionării sistemului, prin Direcția de sistematizare a circulației. În 2017, cu încă 260.000 de euro investiți, centrul de management al traficului se mută în cadrul Primăriei București.

blank

Noul centru de managament al traficului a fost inagurat în iulie 2017. Foto: PMB

Actualul centru de control al traficului este format din sistemul de control al traficului urban (UTC) și sistemul de supraveghere video (CCTV). Cele două sisteme au mai mute componente (subsisteme) care funcționează integrat și sunt coordonate de la centrul din primărie. Cu toate acestea, azi doar 149 din cele 451 de intersecții aflate în gestiunea Municipalității sunt monitorizate cu ajutorul acestui sistem.

Ce vor să facă edilii

Cu o întârziere de circa 20 de ani, la nivelul Municipalității se pregătesc o serie de studii de trafic pentru pregătirea planurilor de dezvoltare urbanistică și proiectelor de dezvoltare economico-socială. Aceste studii vor include recensăminte de circulație, prognoze de trafic rutier, monitorizarea traficului greu, perfecționarea aparaturii de înregistrare automată a traficului rutier, optimizarea circulației rutiere și pietonale în funcție de fluxurile de vehicule și pietoni, etc. Aceste măsuri sunt prevăzute în Studiul de oportunitate amintit anterior, document lansat în dezbatere publică luni, 12 februarie 2018.

Primăria Capitalei consideră că este mai mult decât necesar ca toate activitățile legate de fluidizarea traficului să fie realizate de o singură entitate cu scopul de a realiza un managemant eficient al traficului. În viziunea experților primăriei, această entitate este Compania Municipală Managementul Traficului București SA, una dintre cele 22 de societăți care formează Holdingul Municipal.

Ce ar câștiga Bucureștiul din gestiunea „in house”

Delegarea gestiunii serviciului de management al traficului unei companii aflate în subordinea Consiliului General ar aduce, conform specialiștilor primăriei, mai multe beneficii. Mai întâi, Primăria va beneficia de minimum 50% din profitul net realizat de compania municipală. Delegarea de gestiune pe o durată mai lungă ar permite realizarea de investiții semnificative ca valoare și importanță, care pot conduce la creșterea productivității muncii și la scăderea tarifelor. Alegerea gestiunii „in house” va permite Municipalității să renegocieze tarifele pentru activitățile/lucrările prestate de companie, ceea ce va duce inclusiv la eficientizarea utilizării fondurilor publice. Primăria ar deține controlul asupra activității companiei municipale, căreia îi poate monitoriza în permanență evoluția și indicatorii de performanță.

Măsuri de îmbunătățire a managementului traficului

Municipalitatea are în vedere mutarea întregii activități de monitorizare și supraveghere integrată a traficului bucureștean la centrul de comandă pentru situații de urgență construit în cartierul Cotroceni. Este vorba de o clădire ridicată de la zero, cu sprijinul Guvernului, pentru a găzdui toate serviciile de salvare în situații de urgență: Ambulanță, Pompieri și SMURD. Acestor entități li se vor alătura angajații centrului de control și monitorizare a traficului.

blank

Centrul din cartierul Cotroceni ar trebui să găzduiască serviciile de urganță și de management al traficului. Foto: news.ro

Printre proiectele vizate după mutare se numără:

Investiții în tehnologii de operare pentru transportul public (centru de control, informare în timp real, crearea unui dispecerat).

Controlul asupra tuturor intersecțiilor semnalizate din București (se va acorda prioritate autobuzelor și tramvaielor și se va lucra la optimizarea timpilor de semnalizare). Buget estimat: 10 milioane de euro.

Îmbunătățirea, extinderea sistemului de management al traficului (se va folosi centrul de comandă de la Cotroceni pentru supravegherea integrată a circulației din București; se are în vedere îmbunătățirea transportului public în zona București-Ilfov și introducerea unor sisteme de transport inteligente (ITS), integrate și complexe). Sistemul de transport public va cuprinde un centru de comandă, stații cu sisteme de transport inteligente, ITS la bordul mijloacelor de transport. Buget estimat: 17 milioane de euro.

Eliminarea tuturor obstacolelor montate pe trotuare (bolarzi, panouri publicitare, chioșcuri).

Accesibilizarea unei rețele primare de străzi, formată, în primă fază, din arterele cu transport public (lărgirea trotuarelor, realizarea semnalizării, realizarea de refugii).

Accesibilizarea rețelei de străzi secundare, care să conecteze rețeaua primară de instituții publice și private de interes general.

Accesibilizarea sistemului public de transport și a stațiilor aferente (amplasarea de automate de bilete, realizarea unui acces facil în stații).

Conform specialiștilor primăriei, implementarea unui management al traficului va duce la elimininarea blocajelor în trafic, cu efect direct asupra calității vieții locuitorilor. Strategia primăriei are în vedere reducerea poluării aerului și reducerea nivelului de zgomot.

blank