Featured, Politic

PSD nu renunţă modificările controversate ale Codurilor Penale. Noile proiecte depuse de Comisia Iordache. DOCUMENTE

Comisia Iordache a făcut publice noile proiecte de modificare ale Codului Penal şi Codului de procedură penală, fără a renunţa însă la o parte semnificativă din amendamentele controversate.

Din Codul penal este eliminată prevederea privind neglijenţa în serviciu, denunţurile în cazurile de corupţie, respectiv darea de mită şi traficul de influenţă, nu vor putea fi făcute decât în termen de 6 luni de la săvârşirea faptei astfel încât denunţătorul să nu fie pedepsit. Actualul Cod penal nu prevedea o limită de timp. De asemenea, declaraţiile publice ale autorităţilor  sau funcţionarilor publici prin care, înainte de o hotărâre definitivă de condamnare, e considerată vinovată se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani. 

 

De asemenea, nu se încadrează la prevederile privind favorizarea făptuitorului emiterea, aprobarea sau adoptarea de acte normative. 

În ceea ce priveşte Codul de procedură penală, nu s-a renunţat la prevederea privind comunicările publice. De asemenea, sunt menţinute propunerile iniţiale privind posibilitatea unui suspect să participe la audierea victimei sale. 

Una dintre cele mai controversate propuneri este şi cea privind excluderea din mijloacele de probă ale înregistrărilor făcute, de exemplu, de cetăţeni sau de martori într-un dosar.  Astfel, articolul 139, alineatul 3, din Codul de procedură penală  este abrogat, potrivit propunerii.

De asemenea, s-a îngreunat posibilitatea organizării de flagrante sau dispunerii de măsuri preventive, procurorii fiind obligaţi să înceapă urmărirea penală împotriva persoanei automat, fără a proceda în primă fază la urmărire penală in rem, cu scopul de a strânge mai multe probe. Astfel, cel vizat este încunoştiinţat automat de calitatea penală pe care o are. 

CITEŞTE AICI PROIECTUL DE MODIFICARE A CODULUI PENAL

CITEŞTE AICI PROIECTUL DE MODIFICARE A CODULUI DE PROCEDURĂ PENALĂ

Una dintre cele mai importante modificări propuse la Codul Penal vizează direct dosarele de corupţie. Dacă până acum denunţul unei fapte de dare de mită sau trafic de influenţă putea fi făcut oricând înlăturând răspunderea penală a mituitorului sau cumpărătorului de influenţă, acum dacă acesta nu se produce în termen de 6 luni de la săvârşirea faptei răspunde penal. 

De asemenea, în cazul traficului de influenţă, prlamentarii propun ca promisiunea de bani sau alte foloase trebuie urmată de intervenţie, astfel riscându-se să fie incriminată „lauda”. 

Mai exact este vorba de modificările propuse la articolele 290, alineatul 3, 291, alineatul 1, şi 292, alineatul 2. 

Art. 290 Darea de mită 

(3) Mituitorul nu se pedepseşte dacă denunţă fapta mai înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii acesteia.

Iniţiatorii susţin că această modificare este necesară „deoarece în ultimii ani se constată o foarte mare dezavuare publică în privinţa modalităţii în care se procedează cu persoanele care au comis infracţiuni grave (de exemplu, dare de mită) şi care rămân nepedepsite”. Mai mult, ei apreciază că denunţurile sunt făcute când autorul acestora este cercetat pentru alte fapte grave, „seriozitatea şi realitatea” acestora fiind „extrem de discutabilă. 

„Mai mult, din ce în ce mai mulţi denunţători se răzgândesc pe parcursul derulării procesului penal al persoanei denunţate, iar aceste schimbări de depoziţie au fost făcute publice, provocând indignare publică în legătură cu acele dosare penale în care s-au dispus şi măsuri preventive”, se arată în expunerea de motive. 

Art. 292 Cumpărarea de influenţă

(2)  Făptuitorul nu se pedepseşte dacă denunţă fapta mai înainte ca organul de urmărire penală să fi fost sesizat cu privire la aceasta, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii acesteia.

De asemenea, comisia condusă de Florin Iordache preia o prevedere din OUG 13 dezincriminând neglijenţa în serviciu, prin abrogarea articolului 298. 

Art. 291 Traficul de influenţă 

(1) Pretinderea, primirea ori acceptarea promisi unii de bani sau alte foloase, direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, săvârşită de către o persoană care are influenţă sau lasă să se creadă că are influenţă asupra unui funcţionar public şi care promite că îl va determina pe acesta, promisiune urmată de intervenţia la acel funcţionar pentru a îl determina să îndeplinească, să nu îndeplinească, să urgenteze ori să întârzie îndeplinirea unui act ce intră în îndatoririle sale de serviciu sau să îndeplinească un act contrar acestor îndatoriri, se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani

Iniţiatorii susţin că privind infracţiunea de „trafic de influenţă” trebuie să se realizeze o diferen ţiere legală între această faptă şi cea de înşelăciune. „Este o reglementare necesară deoarece la acest moment nu este clar în legislaţia penală când o persoană săvârşeşte infracţiunea a cărei modificare se propune şi când pe cea de înşelăciune, atunci când doar se laudă că poate interveni pe lângă un funcţionar public şi în acest fel induce în eroare terţa persoană. Aşadar, dacă acţiunea de traficare (influenţa) nu a fost consumată, simpla ”laudă”, care conduce la dobândirea unor foloase necuvenite, va continua să fie infracţiune, dar infracţiunea de înşelăciune”, se arată în expunerea de motive. 

Art. 277 Compromiterea intereselor Justiţiei

După alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. 3.1 cu următorul cuprins: Declaraţiile publice făcute de autorităţile publice sau funcţionari publici prin care, înainte de pronunţarea unei hotărâri definitive de condamnare, o persoană este considerată vinovată se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani

„Este necesară sancţionarea oricăror comportamente oficiale care sunt de natură a înfrânge prezumţia de nevinovăţie şi care sunt de natură a compromite judecarea în mod obiectiv a cauzei precum şi păstrarea drepturilor civile ale persoanelor acuzate de săvârşirea unor fapte penale”, se arată în expunerea de motive. 

blank