Primarul General, Gabriela Firea, răspunde la solicitarea ce i-a fost adresată public, de a reanaliza atribuirea contractului de achiziție a unui număr de 100 de tramvaie noi, informând bucureștenii că procedura nu este finalizată și că nu poate interveni asupra unei proceduri care se află în prezent în analiza CNSC.

Primarul General al Capitalei: Este ilegal să intervin în rezultatul achiziției pentru cele 100 tramvaie

Reamintim că Primăria Municipiului București demarat în decembrie 2018 achiziția a 100 de tramvaie, valoarea estimată a contractului fiind de aproximativ 183 de milioane de euro. Achiziția beneficiază de cofinanțare din fonduri europene, prin Programul European Regional (POR) 2014-2020.

Subliniem că procedura a fost competitivă, deschisă și a respectat toate obligațiile legale în materie de transparență. Anunțul de participare a fost publicat atât pe portalul românesc de achiziții publice (SICAP), cât și în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

În cadrul procedurii s-au înscris 20 de operatori economici, au depus oferte 2 dintre aceștia: asocierea ASTRA VAGOANE ARAD CU CRRC China și Durmazlar Makine Sanayi Ve Ticaret SA. Comisia de evaluare a realizat analiza acestora și a desemnat oferta câștigătoare. Rezultatul procedurii de achiziție a fost contestat de ASTRA la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, care urmează să soluționeze contestația depusă.

Procedura a fost monitorizată de ANAP, care a validat fiecare etapă de evaluare cu “aviz conform necondiționat”.

Primarul General, Gabriela Firea: “Sunt solicitată să intervin în rezultatul unei proceduri de achiziție publică, ceea ce ar fi complet ilegal. Conform legislației de specialitate în vigoare, în orice instituție publică, evaluarea ofertelor o realizează comisia de licitație. Conducătorul instituției nu poate interveni în acest proces.

Citeste si...  Antonia si Alex Velea au facut anuntul. Iata cine va fi nasul bebelusului lor!

Vorbim despre o procedura care se află, în prezent, în analiza CNSC. Nimeni nu poate susține că ar fi constatat probleme în achiziția celor 100 de tramvaie, câtă vreme instituția abilitată să soluționeze contestațiile încă nu s-a pronunțat. Probabil se încearcă influențarea completelor de soluționare ale CNSC.

În plus, mi se sugerează să favorizez o societate cu capital românesc, dar aceasta contravine legislației europene: este vorba despre o achiziție internațională, derulată cu fonduri europene și după reguli europene. Anunțul a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Nicio societate care se califică nu poate fi împiedicată să depună oferta, indiferent de țara de unde aceasta provine. Respingerea pe acest criteriu ar fi ilegală.”

Principiile nediscriminării și tratamentului egal care stau la baza atribuirii contractelor publice sunt prevăzute, de altfel, și în legislația românească în domeniu.

Aceste principii impun instituțiilor publice să permită tuturor potențialilor ofertanți să participe la orice procedură, fără criterii discriminatorii cum ar fi țara din care provin produsele – ceea ce Primăria Capitalei a și făcut, ca dovadă la procedură s-au înscris inițial 20 de operatori economici. Acestea nu pot favoriza operatori din Romania, UE sau din oricare alta țară.

Nici un operator economic participant la aceasta procedura nu a fost descalificat, iar oferta ASTRA VAGOANE a fost conformă și admisibilă, numai că s-a clasat pe locul 2 în urma analizei factorilor de evaluare precizați în documentația de atribuire (preț și factori tehnici).